کد خبر: ۶۶۲۳۱
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۹ 25 July 2015

فرماندار ساوجبلاغ خواستار نگهداری و به نمایش گذاشتن تعدادی از 349 قلم آثار تاریخی بازگردانده شده خوروین از کشور بلژیک در مجتمع فرهنگی ایثار کردان این شهرستان در استان البرز شد.
آثار تاریخی بازگردانده شده از بلژیک در ساوجبلاغ البرز نگهداری شود
ابوالقاسم پالیزگیر روز شنبه در گفت و گو با ایرنا، افزود: آثار تاریخی خوروین چهارم دی ماه 93 پس از 33 سال پیگیری قضایی سرانجام از کشور بلژیک به ایران بازگردانده شد و هم اکنون در موزه ملی ایران نگهداری می شود.

وی اظهار کرد: این آثار تاریخی که متعلق به سه هزار سال پیش بوده و شامل ظروف سنگی خاکستری، سفالینه ها و اشیاء فلزی است، 53 سال قبل به صورت غیرقانونی توسط یک دیپلمات بلژیکی از ایران خارج شده بود.

وی یادآور شد: مردم این شهرستان به خصوص ساکنان دهکده باستانی خوروین در بخش چندار ساوجبلاغ علاقمندند برای توسعه صنعت گردشگری تعدادی از این آثار تاریخی در منطقه نگهداری شود.

پالیز گیر افزود: مجتمع فرهنگی و تفریحی کردان در ساوجبلاغ از امکانات و فضای امنیتی مناسب برای موزه برخوردار است که با پیگیری اداره کل میراث فرهنگی و مساعدت ویژه میراث فرهنگی می تواند به محل مناسبی برای به نمایش گذاشتن تعدادی از آثار تاریخی خوروین تبدیل شود.

وی گفت: سالانه بیش از 400 هزار نفر از نقاط مختلف کشور از مجموعه فرهنگی ایثار کردان که متعلق به بنیاد شهید و امور ایثار گران می باشد بازدید می کنند .

فرماندار ساوجبلاغ راه اندازی یک موزه تاریخی در این مجتمع فرهنگی را برای به نمایش گذاشتن آثار تاریخی منطقه و آشنایی مردم با فرهنگ و تمدن ایران از جمله نیازهای این شهرستان در بخش توسعه صنعت گردشگری ضرور ی دانست.

وی در ادامه به 5 منطقه گردشگری ، 12 روستای گردشگری در ساوجبلاغ اشاره کرد و افزود: این شهرستان دارای یک تپه تاریخی و کاروانسرا ینگی امام نیز که ثبت ملی شده نیز می باشد .

پالیز گیر بیان کرد:ساوجبلاغ یکی از نظر فرهنگی و توریستی قطب استان البرز محسوب می شود ولی متاسفانه در صنعت گردشگری توجه کامل به آن نمی شود در حالی که در کنار طبعت بکر و چشم نوازش 110 اثر تاریخی و باستانی دارد که بیش از نیمی از آثار تاریخی آن در فهرست آثار تاریخی ملی ایران ثبت شده است.

وی گفت : شهرستان ساوجبلاغ به دلیل برخورداری از آب و هوای خوب ، طبیعت زیبا، نزدیکی به تهران و البرز، قرار گرفتن در مسیر عبور مسافران 14 استان کشور، قدمت تاریخی و فرهنگی می تواند به قطب صنعت گردشگری استان البته با نگاه ویژه مدیران استانی و کشوری در ایجاد زیر ساخت های صتعت توریسم از جمله راه اندازی موزه تاریخی و مرمت اثار تاریخی تبدیل شود.

شهرستان ساوجبلاغ در 35 کیلومتری غرب کرج مرکز البرز قرار دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار