ضرورت ارزیابی اثرات هدفمندی یارانه‌ها
در شرایطی که نیمی از نانوایی‌های البرز متخلف هستند، نمی‌توان ادعا کرد که کیفیت نان پس از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها تغییرات چشم‌گیری داشته است.
کد خبر: ۶۶۲۳
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۷:۵۶ 21 February 2015
به گزارش تابناک – البرز: یکی از اهداف اصلی تدوین و اجرای طرح هدفمندی یارانه‌‌ها، افزایش خدمات‌رسانی به مردم، توسعه اقتصادی کشور و بالاخره افزایش کیفیت تولید کالاهای داخلی بود.
به همین دلیل چند ماه پس از اجرای این طرح، پس از حامل‌های انرژی، نان نیز جزو محصولاتی قرار گرفت که مشمول اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها شد.
در ابتدای اجرای طرح فوق،‌ مسئولان ارشد دولت و مدیران اقتصادی کشور به طور مرتب تاکید کردند که قرار گرفتن نان در این طرح، تنها با هدف افزایش کیفیت نان، کاهش هدررفت و دورریز نان بی‌کیفیت است.
از ابتدای اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها، تاکنون قیمت نان در کشور چند بار دچار تغییرات و افزایش قیمت شد و آخرین مورد نیز مربوط به اواسط آذر ماه گذشته است.
در دهم آذر ماه امسال رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان البرز، قیمت جدید انواع نان در این استان را اعلام کرد و گفت: از این پس قیمت هر قرص نان سنگک با وزن چانه ۷۰۰ گرمی ۷۵۰ تومان، نان بربری با وزن چانه ۶۲۰ گرم ۶۰۰ تومان، نان لواش با وزن چانه ۱۷۵ گرم ۲۰۰ تومان و نان تافتون سنتی با وزن ۳۰۰ گرم هر قرص ۳۷۵ تومان، قیمت‌گذاری شده است.
پس از چند سال اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها،‌ این پرسش مطرح می‌شود که تا چه میزان کیفیت این محصول افزایش یافته و مردم نان باکیفیت مصرف می‌کنند؟
برای یافتن پاسخ این پرسش کافی است در میان مردم حضور یافته و نظرات آنها را بشنویم.
خبرنگاران تابناک از استان البرز گزارش می‌دهند که بخش مهمی از مردم این استان معتقدند که کیفیت نان با اجرای این طرح بهبود نیافته و یا حداقل تغییری نسبت به گذشته نداشته است.
آنها از تخلفات نانوایان گلایه داشته و معتقدند که میزان تخلفاتی چون کم‌فروشی، گران‌فروشی به بهانه افزودنی‌ها از جمله شیر و کنجد و بالاخره افزودنی‌های غیر مجاز به نان در البرز خیلی با گذشته تفاوتی نکرده است.
از سوی دیگر معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت البرز نیز آماری را مطرح کرده که حرف‌های مردم را ثابت می‌کند. 
فرید رضا اعلام کرده است که تنها طی 11 ماه بیش از یک هزار و 879 نانوایی متخلف در استان البرز شناسایی و پرونده آنها به تعزیرات حکومتی استان البرز ارائه شده است.
نکته قابل توجه این است که در استان البرز حدود 2200 نانوایی فعال هستند و با توجه به آمار ارائه شده از سوی معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت، باید گفت که گذر حدود نیمی از نانوایی‌های البرز به تعزیرات حکومتی افتاده است.
بنابراین در شرایطی که نیمی از نانوایی‌های البرز متخلف هستند، نمی‌توان ادعا کرد که کیفیت نان پس از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها تغییرات چشم‌گیری داشته است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار