رئیس منطقه حفاظت‌شده منطقه پرور مهدیشهر :
به گزارش تابناک سمنان ،رئیس منطقه حفاظت‌شده منطقه پرور مهدیشهر از برپایی چادر حفاظتی در جهت حفظ گونه با ارزش مرال (گوزن سرخ)، در فصل جفتگیری و همچنین کنترل شکار غیرمجاز و حمایت از حیات‌وحش در این شهرستان خبر داد.
کد خبر: ۶۵۶۲۱۷
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۰ 16 September 2018
به گزارش اداره روابط عمومی حفاظت محیط زیست استان سمنان، عباس زارع ،رئیس منطقه حفاظت‌شده منطقه پرور مهدیشهر در رابطه با اجرای این طرح اضافه کرد: کارشناسان و مامورین اجرایی محیط زیست این شهرستان با همکاری NGO ها و دوستداران محیط زیست از سراسر کشور در طول مدت یک ماه در  ۳ عدد چادر که در مناطق جنگلی استان سمنان برپا شده است، مستقر گردیدند. این افراد به صورت شبانه‏روزی از زیستگاه این حیوان مراقبت به عمل می‏آورند تا شکارچیان کمتر بتوانند وارد منطقه شوند و محیطی امن را برای این گونه ارزشمند جانوری فراهم آوردند.
زارع در پایان از کلیه علاقه مندان و داوطلبین شرکت در این طرح تشکر و قدردانی کرده و خواستار همکاری کلیه دوستداران طبیعت در سال های آینده شد.
گفتنی است: در ایران سه نوع گوزن زندگی می‏کند: گوزن زرد، شوکا و مرال. مرال بزرگ‏ترین نوع گوزن است که در برخی نقاط به آن گاو کوهی هم می‏گویند. زیستگاه مرال، بزرگ‏ترین نوع گوزن، در رشته ارتفاعات البرز بوده و ارتفاعات شمال استان سمنان و منطقه حفاظت شده پرور یکی از مهمترین زیستگاه های گونه های شوکا ومرال می باشد و گاو بانگی اصطلاحی است که در مورد فصل جفت‏گیری مرال‌ها به‌کار برده می‌شود. فصل جفت‏گیری مرال‏ها معمولاً از ١۵ شهریورماه تا ١۵ مهر ماه است. در این زمان مرال‏های نر با صدای غرش و سپس تعقیب کردن همدیگر و نمایش شاخ و شاخ به شاخ شدن با مرال‏های نر دیگری که به قلمرو آنها وارد می‏شوند، به نوعی مبارزه می‏پردازند تا برای تسلط قلمرو و هم‏چنین دوران جفت‏گیری با مرال‏های ماده آماده شوند.
در فصل جفت‏گیری، گوزن‏ها کمتر مسئله‏ی حفاظت از خودشان را مد نظر می‏گیرند. شکارچیان از این شگرد استفاده می‏کنند و با ایجاد صدایی شبیه صدای گوزن‏های نر، که معمولاً از ابزاری لوله مانند مثل شاخ کل ِ بز استفاده می‏شود توجه گوزن نر را به خود جلب می‏کنند. گوزن نر با خیال اینکه گوزن نر دیگری وارد قلمرو او شده است به طرف صدا می‏رود و شرایط را برای شکارچی بی‏رحم آماده می‏کند تا او را به آسانی و با شلیک گلوله‏ای هلاک کند.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار