از سال 89 بود که دولت دهم پای خود را از وادی نوسازی اتوبوس های شهر تهران برابر قوانین بالا دستی پس کشید. با توجه به اینکه برابر قوانین موجود دولت وظیفه پرداخت سهم 82.5 درصدی سهم خود برای نوسازی اتوبوس های فرسوده شهر تهران را داشت؛ اما 8 سالی می شود که هم این قانون فراموش شده است و هم این روش به یک بدعت نامیمون در بین دولت ها تبدیل شده است.
کد خبر: ۶۵۳۴۰۳
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۴ 10 September 2018

به گزارش تابناک : این بدعت و بی توجهی سه دولت دهم، یازدهم و دوازدهم نسبت به نوسازی ناوگان فرسوده شهر تهران باعث شد تا طبق آمارهایی که مدیرعامل شرکت واحد شهر تهران اعلام کرد: هر ماه 75 دستگاه اتوبوس پایتخت به سن فرسودگی برسند.


در واقع زنگ خطر بحران فرسودگی که گریبان ناوگان اتوبوس های شهر تهران را گرفته بود؛ از سال 93 رسما توسط اعضای شورای شهر چهارم و مدیران شهری اعلام شد. اما در همان زمان نیز دولت برای حل این بحران، راهکار امکان بهره برداری شهرداری تهران از بند«ق» قانون بودجه یا همان بند 12 قانون بودجه را ارائه کرد.


بر این اساس باید مدل خدمات رسانی ناوگان اتوبوسرانی شهر تهران به پیمایشی تغییر پیدا می کرد و با ورود بخش خصوصی نسبت به سرمایه گذاری ناوگان مابه تفاوت قیمت واقعی هر سفر شهروندان با اتوبوس به آنها پرداخت شده و کمک هایی نیز به شرکت های خصوصی در زمینه نوسازی قرار بود انجام شود.

 

نامه شورای شهر تهران به رئیس جمهور برای تعیین تکلیف اتوبوس های فرسوده


حتی در شورای چهارم شهر تهران بود که وزیر نفت به شورای شهر آمد و در این زمینه تاکید کرد که دولت در زمینه توسعه مترو و نوسازی ناوگان اتوبوسرانی با قدرت واردعمل خواهد شد که این اتفاق نیز نیفتاد.


در دولت دوازدهم نیز رئیس جمهور به وزیر صنعت ماموریت داد تا در زمینه نوسازی ناوگان اتوبوسرانی شهر تهران و سایر کلانشهرهای کشور وارد عمل شود اما به رغم جلساتی که در این زمینه با شهرداری تهران و سازمان گسترش صنعت برگزار شده است اما امیدی به بهبود وضعیت ناوگان اتوبوسرانی شهر تهران و نوسازی آن نیست.


هر چند مدیران اصلاح طلب شهرداری تهران اعتقاد داشتند که با توجه به همسو بودن نگاه و نگرش دولت و شهرداری و از همه مهمتر راه یافتن شهردار تهران به جلسات هیات دولت حتما اتفاق مبارکی در حوزه حمل و نقل عمومی به ویژه نوسازی ناوگان اتوبوسرانی شهر تهران روی خواهد داد. اما متاسفانه بعد از یک سال نیز اعضای شورای پنجم شهر تهران فهمیدند که امید واهی به دولت بسته اند و به همین دلیل رئیس شورای شهر تهران دست به قلم شده و برای نوسازی اتوبوس های شهر تهران به رئیس جمهور نامه نوشته است.


محسن هاشمی درباره این نامه امروز در حاشیه جلسه علنی شورا به خبرنگاران اعلام کرده است: دولت برای نوسازی ناوگان کامیون‌ها و اتوبوس‌های بین شهری اقداماتی را انجام داده و در حال پیگیری آنهاست. براساس مصوبه‌ای که دولت دراین زمینه داشته نوسازی اتوبوس‌های درون شهری نیز مدنظر قرار گرفته و منابعی برای این کار اختصاص پیدا کرده است.


به گفته وی؛ اعضای شورای شهر تهران اصرار می‌کنند که در این حوزه کار جدی هنوز انجام نشده لذا نامه‌ای خطاب به رئیس‌جمهور با امضای همه اعضا ارسال خواهد شد و برای اقدام جدی در این حوزه از رئیس‌جمهوری درخواست کمک خواهد شد.


رئیس شورای شهر تهران یاد آور شده است: به پیشنهاد بنده موضوع پرداخت یارانه بلیط مترو و اتوبوس نیز اضافه شد چراکه هر سال این منبع توسط دولت پرداخت نمی‌شود و به عنوان بدهی شهرداری تهران محاسبه می‌شود. امسال نیز تا شهریور که در آن قرار گرفته‌ایم از محل یارانه‌های اتوبوس و مترو به شهرداری تهران پولی داده نشده است لذا به پیشنهاد بنده نیز این موضوع در نامه ارسالی به رئیس‌جمهور اضافه شد.

 

نامه شورای شهر تهران به رئیس جمهور برای تعیین تکلیف اتوبوس های فرسوده

جناب آقای دکتر روحانی

ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران

با سلام و احترام، همانطور که استحضار دارید برنامه نوسازی ناوگان فرسوده سنگین، نقش راهبردی بر کاهش آلودگی هوا در کلانشهرها دارد.

بنا بر مصوبه شورای اقتصاد به شماره ۱۳۸۸۴۵۰ مورخ ۲۰/۳/۱۳۹۷ مقرر شده است منابع حاصل از صرفه‌جویی سوخت برای نوسازی ناوگان فرسوده اتوبوس به تعداد ۱۹ هزار دستگاه و پس از تایید شهرداری‌های ذیربط پرداخت شود.

با سپاس از تاکیدات جنابعالی بر اهمیت جایگزینی اتوبوس‌های فرسوده، متاسفانه براساس آخرین اطلاعات دریافتی، عمده سفارشات صورت گرفته مربوط به ناوگان حمل و نقل جاده‌ای است و بیم آن می‌رود که با توجه به محدودیت‌های ارزی پیش‌رو، خرید اتوبوس برای کلانشهرها دچار تاخیر جدی شود.

نمایندگان مردم در شورای اسلامی شهر تهران، با توجه به نیاز مبرم شهر تهران به جایگزینی ۵ هزار دستگاه اتوبوس فرسوده در سال جاری، اختصاص منابع ارزی لازم برای نوسازی ناوگان اتوبوس شهری را خواستاریم.

 
 
 
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار