امام جمعه خوی گفت: انحرافات و عقب ماندگی‌های بشر ریشه در جهل و بی سوادی دارد.
کد خبر: ۶۵۲۳۹۶
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۳:۲۴ 07 September 2018

به گزارش تابناک آذربایجان غربی حجت الاسلام سیدرضی موسوی شکوری ظهر امروز در آیین عبادی سیاسی نماز جمعه خوی با توصیه نمازگذاران به رعایت تقوای الهی اظهار کرد: رسول خدا(ص) فرمود تا زمانى که مردم، امر به معروف و نهى از منکر کرده و در کارهاى نیک و تقوا به یارى یکدیگر بشتابند، در خیر و سعادت خواهند بود، اما اگر چنین نکنند، برکت ها از آنان گرفته و گروهى بر گروه دیگر سلطه پیدا کنند.

وی با اشاره به آثار زیان بار کسب و درآمدهای حرام گفت: حرام خواری موجب می شود اعمال عبادی انسان از قبیل حج، عمره و صدقه مورد پذیرش خداوند قرار نگیرد همچنین درآمدهای حرام سریع نابود شده و از بین می رود و نیز دعای انسان به اجابت نمی رسد و نسل انسان به فساد کشیده می شود که رسول خدا فرمود، درآمد حرام در نسل و ذریه انسان آشکار می شود.

امام جمعه خوی در ادامه ابتلا به عذاب الهی را از جمله آثار زیان بار کسب های حرام بر شمرد و بیان کرد: پیامبر(ص) فرمود خداوند عزوجل می فرماید هر کـس بـرایـش مـهم نبـاشـد کـه از چه راهی درآمد کسب می کند مـن هـم برایـم مـهم نیـسـت کــه او را از چـه دربـی از درب هـای جـهـنم داخــل کنم.

انحرافات و عقب ماندگی‌های بشر ریشه در جهل و بی سوادی دارد

وی با اشاره به 17 شهریور روز جهانی مبارزه با بی سوادی اظهار داشت: آیات و روایات بی شماری در زمینه دانش و مبارزه با جهل وارد شده به طوریکه بسیاری از دانشمندان اسلامی در این زمینه کتابهای متعددی تألیف کرده و سیره‌ رسول خدا (ص) و ائمه هدی (ع) نیز از تشویق به فراگیری دانش و نکوهش بی سوادی پر است.

شکوری ادامه داد: در بعضی جنگ های صدر اسلام پیامبر بزرگوار یکی از شرایط آزادی اسیران را سواد آموزی به تعدادی از مسلمانان قرار می داد و یا توصیه فرمود : علم را یاد بگیرید ولو ناچار باشید به چین سفر کنید و یا می فرمود فراگیری دانش بر هر مسلمانی واجب است و امیر المومنین(ع) می فرمود دانش کشنده و نابود کننده جهل است و در نهایت اظهار داشت، جهل و بی سوادی ریشه تمامی عقب ماندگیهای بشر است.

باید دو فریضه امر به معروف و نهی از منکر به فرهنگ عمومی تبدیل شود

وی با اشاره به 20 شهریور و آغاز ماه محرم و سال 1440 قمری که به عنوان آغاز هفته امر به معروف و نهی از منکر نام گذاری شده است اظهار داشت: موضوع امر به معروف و نهی از منکر در طول تاریخ به دلیل حاکمیت حاکمان ستمگر به تعطیلی کشیده شده بود .

امام جمعه خوی گفت: به برکت پیروزی انقلاب اسلامی، مجدد این موضوع از لابلای کتب فقهی و حدیثی بیرون کشیده شد و ستادهایی جهت احیای این دو فریضه الهی تأسیس و صدها جلد کتاب و هزاران مقاله تهیه و تدوین شد و صدها سخنرانی، مصاحبه و کلاس ارائه شده اما در عین حال هنوز به فرهنگ عمومی تبدیل نشده است.

وی افزود: دلیل آن نیز عدم همکاری لازم از سوی دولت ها با ستـادهای امـر بـه معروف و نهی از منکر، نبود بودجه برای فعالیت های ستادها به طوریکه تاکنون ستادها بصورت مجانی و محض رضای خدا فعالیت می کنند و جوسازی شبانه روزی عوامل دشمنان علیه فعالیت های ستادها و نیروی انتظامی و این سمپاشی ها بقدری قوی بوده که حتی بعضاً نیروهای انقلابی و متعـهد را نیز مجبور به موضـع گیری عـلیه فعالیت هـای ستاد ها کرده اند.

شکوری در ادامه گفت: باید دو فریضه امر به معروف و نهی از منکر به فرهنگ عمومی تبدیل شود.

پیام امام حسین(ع) به بشریت موقع ورود به سرزمین کربلا

وی با تسلیت آغاز ماه محرم و مصائب اهل بیت اظهار داشت: طبق نقل مورخان و ارباب مقاتل روز دوم محرم کاروان حسینی وارد سرزمین کربلا شد و براساس نقل مقاتل و مورخان امام پس از ورود به این سرزمین خطاب به اصحاب خویش سخنرانی فرمود که در واقع به تمامی بشریت و نسل های آینده پیام جهانی صادر فرمود که در بخشی از آن فرمود آیا نمی بینید که به حق عمل نمی شود و از باطل نهی نمی شود .

شکوری تصریح کرد: امام حسین(ع) فرمود، من در این شرایط مرگ را سعادت دانسته و تحمل این شرایط ستمگران را یک نوع نابودی می دانم و نوع مردم بندگان دنیا هستند و دین داری لقلقه زبانشان است و اگر مورد آزمایش قرار بگیرند تعداد دین داران کم خواهد شد.

امام حسین(ع) جلوه‌های باشکوهی از عزت و حماسه را در کربلا به نمایش گذاشت

در ادامه حجت الاسلام مصطفی کوهی امام جمعه شهر کشاورز در خطبه‌های این هفته با اشاره به حلول ماه محرم و برگزاری عزاداری‌های حسینی افزود:حضرت اباعبدالله الحسین(ع) در کربلا، جلوه‌هایى باشکوه از عزت و حماسه را براى همگان به یادگار گذاشتند.

وی افزود: آن سرور شهیدان عالم از آغاز این قیام، از هر زمان و فرصت ممکن استفاده کرده و به بیان اهداف قیام خود و نیز روشنگرى و اصلاح در مورد شرایط سیاسى و اجتماعى زمانه خود مى‌پرداختند.

کوهی گفت: چنان‌که امام حسین(ع) پس از منزل گرفتن در کربلا، اهل‌بیت خود را جمع کرده و به آنان نگاهى کردند و گریستند و سپس فرمودند: «خداوندا؛ به‌درستى که ما عترت و خاندان پیامبرت محمد(ص) هستیم که از شهر و دیارمان اخراجمان کردند و پریشان و سرگردان از حرم جدمان رسول خدا(ص) بیرون‌شدیم و بنى امیه به ما تعرض کردند؛ خدایا پس حقمان را از آنان بگیر و ما را برابر ظالمان یارى ده».

امام جمعه کشاورز اظهار کرد: هم‌چنین آن حضرت ضمن آگاهى بخشى به اصحاب و یاران خود در مورد شرایط و اوضاع جنگ و جهاد، درسى آینده‌نگرانه براى تمامى زمان‌ها و براى تمامى دین‌داران عالم بیان فرمودند تا بدانند که دنیاطلبى چگونه مسیر حق‌طلبى و وجدان بیدار انسان را تغییر مى‌دهد و در حقیقت دلیل اصلى انحراف جامعه از مسیر سعادت حقیقى دین را بیان کردند.
وی در ادامه افزودند:

وی بیان کرد: از سال ۱۳۷۱ شمسى تاکنون هر ساله هفته اول محرم الحرام به نام هفته احیاى امر به معروف و نهى از منکر به‌منظور یادآورى اصلى‌ترین هدف جهاد والا و الهى امام حسین(ع) یعنى احیاى امر به معروف و نهى از منکر نامگذارى شده است.

کوهی افزود: بدون تردید هر نهضت در جهت حفظ مسیر حرکت خود به‌سوى اهداف از پیش تعیین شده نیازمند طراحى و تدوین فرآیند آسیب‌شناسى و اصلاح‌طلبى مستمر با شیوه‌هاى روشمند و درونى براى کاهش آستانه آسیب‌پذیرى است.

وی گفت: در همین چارچوب دو اصل گرانقدر و مترقى امر به معروف و نهى از منکر مهم‌ترین راهبرد آسیب‌شناسى و فرآیند اصلاح‌طلبى اسلام در جهت صیانت از نظام اسلامى است.

امام جمعه کشاورز بیان کرد: امر به معروف و نهى از منکر با استناد به آیات قرآنى و گفتار معصومین(ع) خصوصاً رهنمودهاى سرور آزاداندیشان جهان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) در بیان راهبرد نهضت کربلا، برترین و کارآمدترین روش اصلاح نظام‌هاى اجتماعى برخوردار از ریشه و منشاء دینى و نگاه توحیدى است.

وی تصریح کرد: قیام امام حسین(ع) براى تحقق امر به معروف و نهى از منکر بود؛ چنان‌که در وصیت‌نامه خود به برادرش محمد‌بن حنفیه به‌صراحت مى‌فرماید: «هدف من از این حرکت اصلاح‌طلبى در امت جدم است و مى‌خواهم امر به معروف و نهى از منکر کنم و بر طبق روش و سیره پیامبر و على(ع) عمل کنم.»

کوهی در ادامه به اتفاقات و عملیات ارتش سوریه در استان ادلب اشاره کرد و گفت:پایان ادلب، به معنى پایان تروریست‌ها و پروژه تروریستى - تکفیرى است و آمریکا را در تنگناى توجیهى براى ادامه حضور در شرق فرات و منطقه تنف قرار خواهد داد.

وی بیان کرد: آمریکا تلاش دارد با حفظ حتى الامکان تروریست‌ها در ادلب و حضور در شرق فرات و تنف، امکان بازگرداندن اهرم‌هاى مدیریت روند سیاسى را در ژنو به دست آورد و امتیازخواهى کند اما ارتش سوریه در سوریه قدرتمندتر شده و به زودی تمام تروریست ها را شکست خواهد داد.

در ادامه حجت الاسلام رسول جمشیدی امام جمعه چایپاره با اشاره به دیدار دیروز رهبر معظم انقلاب اسلامی با اعضای مجلس خبرگان رهبری گفت: ایشان در این دیدار فرمودند که امروز نظام اسلامی با یک جنگ همه جانبه اقتصادی مواجه است که از یک اتاق جنگ و با دقت و اهتمام کامل هدایت می شود.

وی افزود: ایشان فرمودند اما در کنار این جنگ، یک جنگ مهم رسانه ای و تبلیغاتی نیز در جریان است که بیشتر اوقات از آن غفلت می شود و براساس اطلاعات به دست آمده، دستگاه های جاسوسی آمریکا و رژیم صهیونیستی با حمایت مالی قارون های منطقه اطراف کشور، تشکیلاتی را برای این جنگ رسانه ای راه اندازی کرده و به طور جدی در حال برنامه ریزی و تلاش برای آلوده کردن فضای تبلیغاتی و فکری جامعه هستند.

امام جمعه چایپاره گفت: هدف از این جنگ رسانه ای، ایجاد اضطراب، یاس و ناامیدی و احساس بن بست و بدبین کردن مردم نسبت به یکدیگر و دستگاه های مسئول و همچنین برجسته سازی مشکلات اقتصادی در ذهن جامعه است.

وی اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند نباید در بیان مشکلات و یا انتقادات مبالغه شود چون موجب تشدید اضطراب عمومی و گسترش ویروس بدبینی در جامعه خواهد شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار