نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌شرقی
نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌شرقی گفت: عزاداری‌های محرم الحرام باید مسجد محور شود .
کد خبر: ۶۵۱۹۶۲
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۸ 06 September 2018

نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌شرقی و امام جمعه تبریز گفت: عزاداری‌های محرم الحرام باید مسجد محور شود و مسئولان این اماکن مقدس نباید با نگاه های جناحی و اختلافات مانع حضور هیات های حسینی در مساجد باشند بلکه این پایگاه های دین و انقلاب را محلی برای رشد و بلوغ فکری و اجتماعی جوانان قرار دهند.

به گزارش تابناک تبریز، حجت الاسلام والمسلمین سید محمدعلی آل هاشم در همایش تشکل های دینی با موضوع ” مسجد، محرم، باید ها و نباید های تبلیغ و عزاداری ” در مصلای اعظم امام خمینی(ره) استان با بیان اینکه ماه محرم فرصت طلایی برای نشر و ترویج آموزه‌های متعالی اسلام به ویژه فریضه امر به معروف و نهی از منکر است، گفت: در این ایام فضای معنوی خاص بر جغرافیای شیعه حاکم میشود که باید بیشترین استفاده را از آن کرد و محتوای مطالبی که در این ایام بازخوانی میکنیم، باید بسیار غنی و تاثیرگذار باشد تا مردم با یاد مصائب برای درک مبانی معرفتی فرصت پیدا کنند.

امام جمعه تبریز افزود: استفاده از مفاهیم قرآنی و تبلیغ و تشویق در فهم و تدبیر در قرآن وظیفه روحانیون مساجد و هیات های مذهبی است و علمای اسلام حاضر در جلسه عزاداری باید با بیان احکام شرعی در منبرها آموزه های دین اسلام را به مردم گوشزد و یادآوری کنند.

وی در ادامه با بیان اینکه اگر نهضت امام حسین(ع) هر سال نسبت به سال‌های قبل پررونق برگزار می‌شود به واسطه همین تبلیغ، سخنرانی‌ها، تذکر، هیات‌ها و دسته‌های عزاداری است، تصریح کرد: بیایید دست در دست هم با مودت و برادری از امسال تمرین کنیم عزاداری‌ها را از مسجد شروع کنیم و یا به عزاداری ها در مساجد خاتمه دهیم.

حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم با تاکید بر اینکه عزاداری ها باید مسجدمحور شود، گفت: بنده با حسینیه‌ها مخالف نیستم ولی از هیات امنای مساجد هم گلایه دارم که به عزاداری و هیات‌ها فرصت و امکان نمی‌دهند تا مراسم خود را در مساجد برگزار کنند که به تبع آن، حسینیه گسترش روز افزون دارد.

نماینده رهبر معظم انقلاب در آذربایجان شرقی نداشتن محل مناسب برای عزاداری و تکریم شعائر دینی را مشکل اکثر هیات‌های حسینی برشمرد و گفت: متاسفانه براساس گزارش های موثق و مشاهدات در برخی مساجد هیات امناء این اماکن را ارثیه پدری خود میدانند و مانع از برگزاری مراسمات مذهبی و یا حتی برگزاری کلاس های تبیینی و تشویقی برای کودکان و نوجوانان میشوند.

وی ادامه داد : مساجد محل داد و ستد افراد نیست که هیات امنا برای برگزاری مراسمی از مردم وجه نقد طلب داشته باشد بلکه این سنگرهای دینی و انقلابی محلی برای نشر آموزه های اسلام و ائمه معصومین و رشد فکری و اجتماعی نسل آینده نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است.

نماینده ولی فقیه در استان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه خرافه گویی و دورغ پردازی در موضوع محرم از اعمال نکوهش شده و مذبوح هست گفت : مراسم عزاداری باید عاری از هرگونه دروغ، اغراق و انحراف باشد و در این صورت عزداری‌ها اثرگذار خواهد بود.

امام جمعه تبریز ادامه داد : در هیچ یک از احکام اسلامی صدمه زدن به نفس و قمه زنی مورد تایید نیست و هیچ عاقلی برای نشان دادن ارادت خود به ساحت مقدس ائمه معصومین به ویژه امام حسین (ع) به خودش آسیب نمی زند.

حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم با بیان اینکه عزاداری به سبک سنتی جزو تاکیدات امام راحل(ره) و رهبر معظم انقلاب است، گفت: عزاداری بازار سرپوشیده تبریز و حضور دسته جات حسینی در این مکان هنوز برای خیلی ها ناشناخته هست و باید طوری برنامه ریزی شود که بدور از تقلید، از دیگر شهرها عزاداری سنتی آذربایجان و تبریز را به همگان شناساند چرا که این نوع عرض ارادت به ساحت قدسی سید و سالار شهیدان در هیچ جای ایران وجود ندارد./*

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :