رئیس انجمن داروسازان فارس گفت: با ورود فارغ التحصیلان داروسازی به بازار کار یکی از دغدغه‌های انجمن داروسازان استان فارس برنامه ریزی و پیگیری برای ایجاد شرایط کاری نیرو‌های جوان تازه فارغ التحصیل شده در رشته داروسازی است.
کد خبر: ۶۴۸۵۷۳
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۹ 28 August 2018

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران:غلامرضا دهقان زاده رئیس انجمن داروسازان استان فارس اظهار کرد: شرکت‌های تولید کننده، یا توزیع کنندگان و داروخانه‌ها نمی‌توانند تمام یا قسمتی از دارو‌ها را پنهان یا احتکار کنند.

وی افزود: مجموعه داروسازی کشور همواره در سطوح مختلف تولید، توزیع و فروش توسط داروخانه، شاید از معدود مجموعه‌هایی است که با وجود تحریم‌ها چه در سال‌های گذشته و چه در حال حاضر فعالیت‌های خود را به خوبی و منظم انجام می‌دهد به گونه‌ای که وقتی یک دارو تولید می‌شود از زمان تهیه، توزیع، پخش و همچنین زمانی که در اختیار داروخانه قرار می‌گیرد تا به دست بیماران برسد با سیستم‌های تحت کنترل به طور شفاف قابل پیگری و ردیابی است.

غلامرضا دهقان زاده بیان کرد: ما در شرایط فعلی در حال تحریم هستیم، اما با شرایط تحریم و با وجود اینکه بیمه‌ها معوقات داروخانه‌ها را با حدود ۶ ماه تاخیر پرداخت می‌کنند، ولی ما ناچار هستیم دارو‌ها را با سرمایه شخصی به صورت نقد تهیه کنیم و در اختیار بیماران قرار دهیم.

رئیس انجمن داروسازان استان فارس بیان کرد: بر اساس فرایندی دقیق و تعریف شده از مرکز کشور تا دور افتاده‌ترین استان‌ها نیز دارو با یک قیمت به دست مصرف کنندگان می‌رسد که با وجود تحریم‌ها نقش موثر داروسازان در کنترل چرخه دارویی در سطح کشور بسیار حائز اهمیت است.

تلاش ویژه برای رفع کمبود‌های احتمالی دارو
رئیس انجمن داروسازان استان فارس با بیان اینکه بر اساس قوانین و معاهدات بین المللی دارو‌ها جزو شرایط تحریم نیستند، تصریح کرد: با وجود اینکه بخش عمده‌ای از دارو‌ها در سطح کشور تولید می‌شود، اما در پی تحریم‌ها مشکلاتی نیز برای شرکت‌های دارویی در تهیه مواد اولیه و مبادلات ارزی ایجاد کرده است.

دهقان زاده همچنین در خصوص کمبود داروی وارفارین اظهار کرد: ما معمولا در مقاطعی با مشکلات کمبود دارو مواجه بوده ایم، اما این مشکلات با تلاش همکاران ما در سطح انجمن، دانشگاه و وزارت خانه مرتفع شده است که در مورد داروی انعقاد خون وارفارین نیز با تمهیدات اندیشیده شده بسیاری از کمبود‌ها حل شده است و به میزان کافی دارو در سطح کشور توزیع شده است.

نسبت به وضعیت اشتغال فارغ التحصیلان داروسازی نگران هستیم
رئیس انجمن داروسازان استان فارس با اشاره به وجود بیش از ۷۰۰ داروخانه در سطح استان فارس، اظهار کرد: با ورود فارغ التحصیلان داروسازی به بازار کار یکی از دغدغه‌های انجمن داروسازان استان فارس برنامه ریزی و پیگیری برای ایجاد شرایط کاری نیرو‌های جوان تازه فارغ التحصیل شده در رشته داروسازی است.
وی ادامه داد: در این راستا پیشنهاداتی در سطح دانشگاه و وزارت خانه مطرح کرده ایم که در صورت اجرایی شدن این موارد دست کم تا ۵ سال آینده مشکلی در زمینه اشتغال این افراد نخواهیم داشت.

دهقان زاده با اشاره به اینکه بر اساس این پیشنهادات، بر مبنای گردش دارویی که در شرایط کنونی، بخش عمده‌ای از آن به لحاظ مالی در اختیار دولت است را به بخش خصوصی بازگردانند، اضافه کرد: در حال حاضر بخش خصوصی با ۵۰ درصد از این میزان بیش از ۱۲ هزار داروخانه را در سطح کشور پوشش می‌دهد و اگر از این گردش دارویی در بخش دولتی کاهش پیدا کند به میزان قابل توجهی به تعداد داروخانه‌ها در سطح کشور افزوده خواهد شد و به تبع آن اشتغال داروسازان رونق بیشتری خواهد داشت.

وی افزود: در پیشنهاد دیگری که در همین زمینه ارائه کردیم عنوان شد که اگر داروخانه‌های بخش دولتی با شرایطی که مطرح شده است به همکاران داروساز ما اجاره داده و یا واگذار شود تا بتوانند فعالیت کنند.

رئیس انجمن داروسازان استان فارس اضافه کرد: همچنین اگر در بخش بیمارستانی افزایش ضریب تعداد داروسازان را بهبود دهند به طور قطع تا حدود زیادی مشکل اشتغال جوانان در این رشته حل خواهد شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار