مشاور ارشد رئیس جمهور گفت: با وجود بهبود نرخ رشد اقتصادی این نرخ برای حل مشکلات اقتصادی کشور کافی نیست.
کد خبر: ۶۴۳۵۲
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۳ 21 July 2015

به گزارش خبرنگار مهر، اکبر ترکان صبح سه شنبه در هجدهمین اجلاس هیئت عمومی سازمان نظام مهندسی و ساختمان تصریح کرد: نرخ رشد اقتصادی سال گذشته کشور سه درصد بود که با این نرخ قادر به حل مشکلات نیستیم.

وی با اشاره به دستاورد مطلوب توافقات هسته ای افزود: انتظار می رود منابع ارزی جدیدی که در اختیار دولت قرار خواهد گرفت به شکل بهینه مصرف شده و در هزینه کرد آن بی مبالاتی نشود.

مشاور ارشد رئیس جمهور حوزه مسکن را در عمیق ترین دوران رکود توصیف کرد و گفت: ساخت و ساز سال گذشته در تهران به نسبت سال ماقبل ۵۰درصد کاهش داشته و متوسط کشوری ساخت و ساز نیز ۶۵ درصد کاهش را نشان می دهد.

ترکان با تاکید به رکود در تمام بخش های ساختمان، افزود: انباشت آهن و سیمان در کارخانجات متعدد نشان می دهد ما دچار رکود هستیم.

رئیس سازمان نظام مهندسی کشور با تاکید به ضرورت مدیریت این معضل افزود: اینکهمنابع بانکی چطور به کمک آیند باید مورد توجه باشد؛ با توجه به اینکه ۵۰ درصد منابع بانک ها در گردش نیست و در حوزه های مختلف از جمله بدهی دولت به مسکن مهر یا اوراق مشارکت قفل شده است.

وی تاکید دارد که منابع بانک ها برای حل مشکلات اقتصادی کشور کافی نیست و در این راستا باید نحوه اختصاص تسهیلات بانکی مورد بازنگری قرار گیرد.

ترکان تسهیلاتی که در جای خود و هدف تسهیلات مورد استفاده قرار نگرفته نیازمند بازنگری دانست و گفت: بنده ها بارها از بانک خواسته ام برای این گروه از تسهیلات حسابرس بگذارند و بررسی شود چگونه تسهیلات هزینه شده است.

مشاور ارشد رئیس جمهور در خصوص هزینه های ساخت و ساز در کشور اضافه کرد: سالانه ۹۰ الی ۱۱۰ میلیون متر مربع ساخت و ساز با مجوز شهرداری ها داریم و به طور متوسط اگر ۱۰۰ میلیون متر مکعب ساخت ساز داشته باشیم کل ساخت و ساز بالغ بر ۸۰ هزار میلیارد تومان هزینه خواهد داشت.

وی این رقم را برای دو برابر بودجه عمرانی کشور دانست و تاکید کرد: باید برنامه های دولت در راستای خروج از مشکلات اقتصادی و رکود حوزه مسکن باشد.

رئیس سازمان نظام مهندسی کشور با تاکید به ضرورت بازنگری در مبحث دوم مقررات ملی ساختمان ادامه داد: همزمان با تاسیس سازمان برنامه و بودجه نظام فنی اجرایی شد که قرار بود روابط سه حوزه کارفرما، مشاور و پیمانکار را تنظیم کند.

ترکان شکل گیری مکمل فنی و بعد شرایط عمومی پیمان و در نهایت رتبه بندی طرح های عمرانی را با هدف تنظیم این روابط دانست و افزود: متاسفانه انتظارات در این بخش تامین نشده و ظرف ۲۰ سال گذشته نیازهای حوزه ساختمان برآورده نشده است.

این مسئول با تاکید به اجرای برنامه هایی در راستای بازنگری مبحث دوم تصریح کرد: این مهم می تواند زمینه ساز رونق بخش ساختمان باشد.

ترکان در عین حال به ضرورت اصلاح گردش مالی ناثواب در نظام مهندسی ها تاکید کرد و افزود: بررسی ها نشان می دهد گردش مالی ناثواب موجب آسیب شده و باید برای آن فکری کرد.

وی با اذعان به تشکیل کمیته ای به منظور بررسی این مهم اضافه کرد: آسیب دیگر شرکت های حقوقی است و باید این موضوع اصلاح شود.

رئیس سازمان نظام مهندسی کشور این مهم را زمینه ساز ترویج کسب و کار هلال دانست و گفت: به عنوان مثال امضا فروشی کسب حلال نیست و باید نسبت به خطرات کسب حرام آگاه بود.

مشاور ارش رئیس جمهور با اشاره به موفقیت قابل توجه تیم مذاکره ایرانی در توافق هسته ای، اضافه کرد: موفقیت کشور در حوزه دیپلماسی تهدید را از کشور دور کرده است و شایستگی کشور در همه حوزه ها امروز زبانزد است.

ترکان با تاکید به دفاع شایسته دیپلماسی از حقوق هسته ای تصریح کرد: تیم مذاکره هم خطوط ترسیم شده رهبری را رعایت کردند و هم با دور کردن تحریم ها تهدید ها را از کشور دور کنند.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار