کد خبر: ۶۴۰۶
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۲:۱۸ 21 February 2015

حضور و فعالیت آمریکا و اسرائیل :

حضور آمریکا در ترکیه :

در دهه ۹۰ وقایعى در سطح جامعه بین الملل به وقوع پیوست که موجبات بروز تغییراتى در استراتژى دفاعى ترکیه را فراهم کرد. از مهم ترین این تغییرات فروپاشى اتحاد جماهیر شوروى بود که باعث تغییر در نظام دوقطبى جهان شد. پیرو همین تغییر مهم ،سیستم دو قطبی جهان تغییر یافته و تعریف خطرات و بحرانهای جهانی نیز شکلی دیگر به خود گرفتند.در این نظام قدرت‌هاى متوسط هم سعى مى‌کردند که عرصه مانور خویش را در نظام بین الملل وسیع تر کنند و ترکیه نیز به دنبال آن بود که براى غلبه بر تهدیدات احتمالى قدرت خود را افزایش دهد.

اما تولید کنندگان سلاح و بدنبال آن قدرتهای بزرگ که خواهان چنگ انداختن به مناطق جدیدی از جغرافیای جهان بودند ،برای بحران زائی و برای القاء اینکه حضور و وجود قدرتهای بزرگ در کنار کشورهای متوسط و کوچک جهت مقابله با خطرات ضروری است ،موضوع سلاح‌هاى کشتار جمعى و موشک‌هاى دوربرد به ویژه در منطقه خاورمیانه را مطرح کردند. همجوارى ترک‌ها با منطقه خاورمیانه و اختلافات جدى با کشور ‌هاى منطقه که عمدتاً ناشى از عدم تجانس دیرینه ترکیه با کشور‌هاى منطقه بود. (اختلافات زبان و فرهنگ با اعراب) این مسئله نیز به نوبه خود موجب شد که آنکارا ملاحظات توازن قوا را در معادلات دفاعى خویش اعمال کند. از دیگر تهدیداتى که براى ترکیه بواسطه غربی بودن و عضو ناتو بودنش در منطقه وجود داشت حضور روسیه بود هر چند که قدرت روسیه به هیچ وجه در حد و اندازه شوروى سابق نبود اما به هر حال وارث آن محسوب مى‌شد و در همین حال هم از قدرت‌هاى بزرگ جهانى به شمار مى‌آمد. از دیگر مسائلى که باعث نگرانى دولتمردان آنکارا بود بالا رفتن ضریب احتمال جنگ بود. ترکیه بر سر مسئله قبرس با یونان به شدت درگیرى داشت. نمونه همین درگیرى را با سوریه نیز بر سر فرات داشت. شدت این منازعات تا حدى بود که هر لحظه امکان وقوع درگیرى میان این کشور‌ها وجود داشت. از طرفى دیگر احتمال اتحاد دشمنان ترکیه نیز چندان غیرواقع بینانه به نظر نمى‌رسید.

وضعیتى که در بالا تشریح شد، طراحان نظامى ترکیه را بر آن داشت که به دنبال ایجاد بازدارندگى براى این کشور باشند. استراتژیست‌هاى ترک معتقدند که نزدیکى روابط دشمنانى مانند سوریه و یونان باعث شده است که این کشور ناچار به سمت بازدارندگى حرکت کند. این طراحان به این نتیجه دست یافته بودند که نزدیکى به یک یا چند کشور همسو در منطقه باعث افزایش میزان بازدارندگى آنها خواهد شد. ترکیه با قرار گرفتن در جبهه بلوک غرب و عضویت در پیمان آتلانتیک شمالى در واقع استراتژى دفاعى خود را نیز براین اساس قرار داده اند.به همین منظور ترکیه بعنوان عضوی از اعضای پیمان آتلانتیک شمالی ناتو و بعنوان دوست و همکاری نزدیک کاخ سفید تسهیلاتی را در داخل کشور برای آنان قائل شده است که ذیلا برخی از آنها عنوان میگردد:


1 -در قالب ناتو :

الف) پیمانها و توافقنامه های نظامی و امنیتی بین ترکیه و آمریکا :

1 -روابط با ناتو(NATO ):

در سال 1952 ميلادي ناتو عضويت تركيه در اين پيمان را تصويب كرد.دلايل متفاوتي در پذيرش اين كشور بعنوان عضو وجود داشت .از جمله عوامل و دلايل ميتوان به موارد ذيل اشاره كرد :

وجود شوروي بعنوان قطب ديگر قدرت نظامي جهان و بعنوان عنصر تهديدي عليه منافع آمريكا در جهان

تمايل تركيه براي پيوستن به اين پيمان در راستاي غرب گرائي آتاتورك

داشتن ارتشي پرجمعيت و مستعد براي پذيرش تكنولوژي و گسترش

با فروپاشي شوروي ،تركيه نقش ديوار دفاعي غرب در مقابل شرق را از دست داد و از اهميت اين كشور در قبال شوروي كاسته شد .اما فرماندهان عالي ناتو و اعضاي آن نقشي ديگر بر گردن تركيه نهادند اينبار درگيريهاي بوجود آمده در بالكان ،بهم خوردن ثبات در خاورميانه ،تشكيل جمهوري هاي تازه بر روي ويرانه هاي شوروي سابق ،هم مرز بودن تركيه با ج.ا.ا و دخالت به موقعي آمريكا در بحرانهاي منطقه نقشي ديگر در ناتو براي تركيه رقم زد.

اكنون تركيه در زمينه هاي مختلف ناتو و تشكيلاتهاي جانبي اين پيمان نيز فعالانه شركت داشته و از اين موقعيت در راستاي افزايش توان رزمي ارتش خود ،مطرح كردن تركيه بعنوان يك كشور موثر در منطقه استفاده ميكند.تركيه در رزمايشهاي مختلف اين پيمان شركت داشته و در كنار فرماندهان ساير كشورهاي بزرگ نظامي همچون آمريكا حضور دارد.

تركيه از سال 1953 ميلادي تا كنون در راستاي برنامه هاي پايه ايي ناتو بميزان 270 ميليون يورو مشاركت داشته و در مقابل تاكنون از ناتو حدود 5/4 ميليارد يورو دريافت كرده است.به همين دليل تركيه بعد از آلمان دومين عضوي است كه از كمكهاي ناتو بهره مند شده است.

2 -رادارهای ناتو:

در حال حاضر ناتو در نقاط مختلف ترکیه رادارهایی را نصب کرده است .(شکل ضمیمه گستره رادارها را در ترکیه نشان میدهد)رادارهای ناتو در این کشور عبارت است از :

_ استان ماردین _ استان اردو

_ استان ارضروم _ استان آماسیا

_ استان ریزه_پازار _ استان آنتاکیه_ اسکندرون

_ استان ایچل_ آنامور _ استان سیواس_ شارقیشلا

_استان آنکارا _ استان زونگولداغ _ آغرعلی

_ استان سینوپ _ ایان جیق _ استان ازمیت

_استان کوتاهیه _ استان ازمیر

_استان چاناک قلعه _ استان کرکلاری

3 -پایگاه راداری آمریکا : وجود تاسیسات راداری آمریکا در قله کوه آمانوس استان هاتای ترکیه به اثبات رسیده است.این تاسیسات راداری با هدف ردگیری فعالیتهای کشورهای همجوار صورت میگرید .

این کوه در بین روستای کسیجیلیک KESICILIK از توابع مرکز استان آنتاکیا و بخش آرسوز قرار دارد .تاسیسات مذکور در ارتفاع 1770 متری واقع شده است.

کار احداث تاسیسات مذکور در سال 1998 آغاز گردیده و در اواسط تابستان سال 2004 به پایان رسیده است.گفته میشود پرسنل و افسران پایگاه هوائی اینجرلیک به این تاسیسات رفت و آمد دارند.

امکان نقل و انتقال دستگاههای راداری به این مکان از طریق وسائط نقلیه غیر ممکن میباشد.

این مکان بدلیل ارتفاع بلندش ،تسلط خاصی بر خلیج اسکندرون،مرکز آنتاکیا ،کشور سوریه ،آبهای مدیترانه و قبرس دارد.بدلیل شرایط بد جوی در زمستان به نظر میرسد در فصل زمستان تعطیل میگردد. چرا که درب اصلی آن با قفل و زنجیر بسته میشود.اطراف این پایگاه با سیم خاردار محصور شده است.

طبق اظهارات برخی از کسانیکه از اهالی روستای کسیجیلیک بوده و در این تاسیسات دوسال بطور مداوم کار کرده اند .در زمان ساخت پایگاه راداری از پایگاه اینجرلیک و استانبول افسران خارجی به این مکان تردد داشتند.

ب) پایگاههای نظامی مورد استفاده آمریکا و نوع بهرمندی از آن :

-1ناتو بنابه درخواست تركيه در راستاي ماده 4 پيمان آتلانتيك شمالي ناتو ،در 19 فوريه 2003 دستور تامين امكانات لازم جهت دفاع از تركيه در مقابل تهديدات احتمالي را صادر نمود.

برهمين اساس ناتو هواپيماهاي راداري و تجسسي آواكس خود را در پايگاه هوائي كونيا و موشكهاي پاتريوت كه توسط هلند تامين شده بودند را در پايگاه هوائي دياربكر ، باتمان و اینجرلیک (تصویر مقابل) مستقر كرده است.فرماندهي نيروي مشترك جنوب شرق اروپا ناتو در ازمير ميباشد.كه فرماندهی آن را یک سپهبد آمریکائی از نیروی هوائی برعهده داشته و در حال حاضر مسئوليت كل استقرار امكانات سيستم دفاع هوائي را در تركيه برعهده دارد.همچنين قرارگاه نيروي زميني جنوب شرقي اروپا نيز در يك پادگان مشترك با نيروي هوائي تاكتيكي ششم ناتو در بخش جنوبي ازمير قرار دارد.

فرماندهي بخش ارتباط هوائي ـ‌ ازميرـ عدنان مندرس

مختصات فرماندهي بخش ارتباط هوائي ـ ازمير : N: 38 18 E: 027 09

فرماندهي پايگاه هشتم جت ـ دياربكر

مختصات پايگاه دياربكر : N : 37 54 E: 040 12

2 -آمریکا قرار بود تا اواسط سال 1980 بمبهای هسته ایی خود را در پایگاههای مالاتیا(ارهاچ) اسکی شهیر،بالیک اسیر و اینجرلیک مستقر کند .همچنین اسکادران 113 هسته ا یی خود را در مالاتیا (ارهاچ تشکیل دهدو برای هرکدام از پایگاهها حوزه ماموریتی مشخصی از کشورهای بلوک شرق تعیین کند بطور مثال حوزه ماموریتی مالاتیا گرجستان بود.

طبق خبر منابع آگاه ، "تاجدار سابهان" نماينده حزب مردم تركيه در پارلمان اين كشور با ارايه يادداشتي مبني بر درخواست توضيح از "وجدي گونل" وزير دفاع تركيه، از وي درباره مطالبي كه در مجله "اتوميك ساينتيست" درباره وجود 90 بمب اتمي آمريكا در پايگاه نظامي اينجرليك آمده است، سوال كرد.

اين مجله از وجود 90 بمب اتمي در پايگاه نظامي اينجرليك در مرز عراق خبر داده است.

"اتوميك ساينتيست" همچنين نوشته است: «40 بمب از اين تعداد در اختيار تركيه قرار داده شده است تا آنكارا در صورت لزوم با دستور آمريكا از آن استفاده كند

اين نماينده تركيه همچنين از وزير دفاع تركيه خواست درباره تدابير امنيتي انديشيده شده براي حفظ امنيت اين تعداد هنگفت بمب اتمي در خاك تركيه توضيح دهد. وزير دفاع تركيه در پارلمان اين كشور با بيان اينكه اين اطلاعات محرمانه است، از پاسخ به اين سوال خودداري كرده است

وي در پايان تاكيد كرده بود: «حتي اگر اين بمب‌ها در پايگاه اينجرليك باشند، باز هم پاسخ به سوال درباره چنين موضوع بسيار محرمانه‌اي، امكانپذير نيست

3 -پایگاه هوائی اینجرلیک : آمریكا اقدام به نوسازی كامل پایگاه اینجرلیک كرده و در آن دو انبار بزرگ سلاح و مهمات ایجاد كرده كه در برگیرنده شش هزار سلاح در كنار تجهیزات نظامی چون نفربر و بمب‌های اتمی است كه برای تجهیز یك ارتش كامل كافی است.

بر اساسهمین گزارشات و اخبار ، ارتش آمریكا از پایگاه مذكور در طی جنگ علیه عراق برای اهداف ارتباطی و انتقال اطلاعات برای نیروهای زمینی این كشور استفاده كرده در عین حال كه این پایگاه نقش بسزایی در حمایت از نیروهای زمینی آمریكا داشته است.

همچنین آمریكا به انبار تجهیزات لجستیكی و تداركاتی در این پایگاه در زمان جنگ عراق و بعد از آن از جمله یك میلیون گالون بنزین كه برای سوخت‌رسانی 850 فروند هواپیما از نوع اف15 كافی است، ادامه می‌داد.

فرماندهي پايگاه دهم سوخت رسان ـ آدانا (اينجرليك)

مختصات پايگاه هوائي اينجرليك : N : 37 00 E: 035 26

3 -مناطق دارنده منابع اورانیوم :زبلان اورن سل گلر وزير انرژي تركيه كه در پنجمين سمپوزيوم انرژي TMMOB سخنراني مي كرد بيان كرد تركيه با امكانات موجود در سال 2020 قادر خواهد بود 300 ميليارد كيلووات انرژي تامين كند در حاليكه نياز اين كشور در سال 2020 به انرژي بين 406 تا 499 ميليارد كيلووات خواهد بود.

و به اين ترتيب دولت تركيه با معضل بزرگ روبرو خواهد شد وي در ادامه سخنان خود براي حل مشكل تامين انرژي از دولتمردان كشور خواست هر چه زودتر به فكر ايجاد پايگاه هاي انرژي هسته اي در تركيه باشند.

میزان اورانیوم موجود در ترکیه :

استان یوزگات _ سورگون 3850 تن

استان مانیسا_ کوپروباشی 2852 تن

استان آیدین_ دمیر تپه 1729 تن

استان اوشاک _ فاکلی 490 تن

استان آیدین_ کوچوک چاودار 208 تن

4 -نیروهای مخصوص آمریکا و سازمان سیا در راستای ماموریتهای خود در جنگ عراق و سایر مناطق منطقه از پایگاههای هوائی باتمان و دیاربکر در شرق ترکیه استفاده میکردند.این پایگاهها از سال 1990 مورد استفاده آمریکا بوده است .

5 -مراکز شنود و راداری آمریکا : تاسيسات شنود سينوپ كه در سال 1955 تاسیس و یکسال پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی به ترکیه عودت داده شده بود پس از حوادث 11 سپتامبر باردیگر ماموریت سابق خود را آغاز کرده است.

طبق ادعای برخی از نیروهای اطلاعاتی ترکیه ،سازمان هوائی ناسا این تاسیسات شنود را با تجهیزات پیشرفته روز مجهز و مجددا به کار انداخته اند.

البته استاندار منطقه سینوپ این ادعاها را تکذیب کرده است.وی مدعی شد که در این منطقه فقط فرماندهی یگان دوم الکترونیک سیستمهای الکترونیکی ستاد مشترک ارتش ترکیه فعالیت میکنند و فقط برخی از مسئولان نظامی آمریکائی که قبلا در این منطقه خدمت میکردند و اکنون بازنشسته شده اند به همراه خانواده جهت تفریح به این منطقه رفت و آمد دارند.شهردار این منطقه نیز خبر را تکذیب کرد.

6 -پایگاه راداری دیاربکر : گفته میشود که بعد از پایگاه شنود سینوپ که بعنوان یکی از بزرگترین پایگاه های شنود آمریکا محسوب میشود و با هدف رهگیری فعالیتهای روسیه است.پایگاه راداری و اطلاعاتی دیاربکر مطرح میباشد.

پایگاه موجود در دیاربکر بعنوان یک پایگاه راداری و اطلاعاتی میباشد.رادارهای این پایگاه به همراه رادارهایی با شعاع بلند و دور پایگاه هوائی پرینچلیک به ردیابی فعالیتهای نظامی و تاسیسات موشکی روسیه و خاورمیانه میپردازد.

7 -تاسیسات زلزله نگاری : در نزدیکی شهر آنکارا منطقه ایی به نام بلباش که دارای تاسیسات زلزله نگاری میباشد وجود دارد. این تاسیسات متعلق به آمریکا است.در تاسیسات مذکور علاوه بر فعالیتهای اطلاعاتی ،اقدام به ردگیری فعالیتهای هسته ایی در کشورهای منطقه میکند. تاسیسات زلزله نگاری مذکور توسط کارشناسان آژانس امنیت ملی کنترل و هدایت میشود.

8 -قرارگاه نیروهای سیا و موساد : در بندر اسکندرون تاسیساتی بنام توسلغ وجود دارد که به نام کارخانه پنبه ریسی معروف بود.در این تاسیسات که همیشه درهای آن بسته و داخل آن آنتنهای بلندی مستقر میباشد .نیروهای موساد و سیا حضور داشتند .این تاسیسات در زمان جنگ خلیج نقش مهمی ایفا کرد.در خلال این جنگ از داخل این تاسیسات تجهیزات نظامی خارج میگردید.

گفته میشود که این تاسیسات قرارگاه نیروهای سیا و موساد بوده است.

در سال 1997 در زمان حکومت رفاه ،نماینده این حزب از استان هاتای اعلام داشت که فعالیت ماموران سیا و موساد در این استان افزایش یافته است.و این ماموران از تاسیسات مذکور بعنوان قرارگاه بهره میجویند.

ب_ حضور و فعالیت اسرائیل در ترکیه :

1 -اسرائیل بطور جدی بدنبال حضور در جوار مرزهای ج.ا.ا جهت اعزام مستقیم عوامل و منابع خود به داخل ایران و همچنین با بهره گیری از تجهیزات فنی پیشرفته اقدام به کنترل تحرکات ایران میکنند.در همین راستا اسرائیل بدنبال برگزاری مانورهای متعدد در جوار مرز ج.ا.ا و نصب تجهیزات فنی به بهانه کنترل تردد گروههای مخالف دولت ترکیه از جمله پ ک ک میباشد.بدین سبب احتمال دارد تركيه با برگزاري مانور نظامي كماندوهاي اسرائيلي در مرزهاي ايران، موافقت کرده باشد.

2 -طبق اخبار موجود مدتی پیش نیروهای اطلاعاتی اسرائیل و آمریکا در نواز مرزی ترکیه و پاسگاه جبلی استان آذربایجان غربی حضور یافته و اقدام به شنود بیسیم و جمع آوری اطلاعات از قاچاقچیان و کسانیکه در مرز تردد دارند کرده است .

ج) زمینه های قابل بررسی در آینده :

1 -طبق اطلاعات بدست آمده ، شركت صنايع هوايي اسراييل برنده يك مناقصه 200 ميليون دلاري براي خريد هواپيماهاي بدون سرنشين ارتش تركيه شد. طبق قرار داد، اسراييل حدود 30 الي40 هواپيماي كاشف بدون سرنشين و 12 مركز كنترل از راه دور به ارتش تركيه خواهد فروخت.

2 -سفیر سابق آمریکا در ترکیه بنام ادلمان ضمن سفر به شهرهای مختلف ترکیه اقدام به برگزاری جلساتی با حضور برخی از روشنفکران و حتی افراد مذهبی آن شهرها کرده است.در خصوص مسائل مخالف از جمله موضوع کرکوک بحث کرده است.مباحث مهمی که در این جلسات مطرح شده فعلا بصورت محرمانه باقی مانده و هنوز بطور علنی مطرح نشده است.در همین راستا وی در شهرهای کونیا و کایسری نیز جلسات ویژه ایی داشته است.

3 -در حال حاضر در داخل کشتی های آمریکا مستقر در اقیانوس هند هزار نفر از تیمهای مخصوص آمریکا و اسرائیل مستقر میباشند.که احساس میشود این نیروها بخاطر جلوگیری از تصرف تاسیسات هسته ایی پاکستان توسط نیروهای اسلامگرا در صورت سرنگونی مشرف در این منطقه مستقر میباشند.

4 -وجود دو پایگاه شنود متعلق به آمریکا در دو بخش قبرس شمالی و جنوبی ،که گفته میشود قدمت آنها به دهه 1950 و دهه 70 بازمیگردد.

5 -یکی از تجربیات جنگ اول خلیج ،عدم رد گیری دقیق محل پرتاپ موشکهای اسکاد متحرک بود.تنها راه ردگیری این موشکها ،پیگیری مدام و جستجوی پی در پی و در هر زمان توسط رادارهای اطراف میباشد.بدین منظور اسرائیل در صدد تاسیس ایستگاههای ردگیری در کشورهای عراق ،سوریه و ایران میباشد.این ایستگاهها با مرکز موشکی مستقر در خود اسرائیل ارتباط داشته که در صورت خطر ضمن اعلام هشدار اقدام به مقابله میکند.این سیستم ضد موشکی موسوم به سیستم کمان میباشد.که اکنون خود ترکیه علاقمند به خرید چنین سیستمی است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار