پیشکسوت هنرهای تجسمی همدان با بیان اینکه باید به هنر بها داده شود، گفت: مهمترین مسئله امروز ما کم‌توجهی به هنر و هنرمندان است که آسیب‌زاست.
کد خبر: ۶۳۷۷۲
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۸ 20 July 2015

پیشکسوت هنرهای تجسمی همدان با بیان اینکه باید به هنر بها داده شود، گفت: مهمترین مسئله امروز ما کم‌توجهی به هنر و هنرمندان است که آسیب‌زاست.

به گزارش فارس؛ همدان نیز از دیرباز دارای هنرمندان برجسته‌ای در رشته هنرهای تجسمی بوده که «عطاءالله یوسفی» یکی از هنرمندان خوش‌ذوق این عرصه است.

اکثر اهالی هنر همدان او را می‌شناسند؛ پیشکسوت هنرمند دوست‌داشتنی که با لبخندی که همیشه بر لب دارد هیچ وقت از ترویج هنر خسته نمی‌شود.

وی متولد 1340 در قروه است، اوایل سال 1367 وارد اداره ارشاد اسلامی همدان شده، در ابتدا کارهای حجمی از جمله کارهای گرافیکی را برای بولتن‌های خبری اداره و دکورهای مراسم‌های مختلف می‌ساخت، در حال حاضر هم کارشناس هنرهای تجسمی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان همدان است.

این هنرمند دیدگاه خود را در خصوص مسائل مختلف هنرهای تجسمی مطرح کرده که در زیر حاصل گفت‌وگوی او را می‌خوانیم.

فارس: عوامل موثر در میزان موفقیت هنرمند از نظر شما چیست؟

معتقدم هنر ذاتی است، با این حال آن را می‌توان از طریق آموزش نیز آموخته و پرورش داد؛ ولی بیشتر ذاتی است چون افرادی که ذاتاً هنرمندند می‌توانند با آموزش صحیح بیشتر پیشرفت کنند.

علاوه بر آن آموزش صحیح، دیدن کارهای دیگران و آثار هنرمندان مطرح، تجزیه و تحلیل آنها و نقد و بررسی سبک‌های مختلف هنری نیز می‌تواند در موفقیت هنرمند بسیار موثر باشد.

فارس: داشتن تحصیلات آکادمیک چطور؟

بدون تردید دارا بودن تحصیلات آکادمیک هم از لحاظ وجهه اجتماعی و هم از لحاظ اصولی و استاندارد تاثیرگذار بوده و باعث بالارفتن ارزش آثار هنرمند می‌شود؛ هنرمندان باید در کنار کارهای تجربی برای دریافت مدارک هنری خود هم تلاش کنند.

فارس: مهمترین دغدغه شما در این هنر چیست؟

مهمترین مسئله در این مورد دید اجتماعی است که عموم مردم باید به هنر و هنرمند بها دهند؛ درست است که یک هنرمند در درجه اول برای علاقه و ذوق خودش کار می‌کند ولی همین فرد نیز برای گذران زندگی خود نیاز به کسب درآمد و تأمین هزینه‌هایش دارد و تنها راه درآمد وی نیز شاید همین تابلوها و آثارش باشد.

فارس: یعنی در جامعه امروز ما به هنر بها داده نمی‌شود؟

برای آثار هنری نمی‌توان قیمت واقعی تعیین کرد اما متأسفانه در جامعه ما این طور جا افتاده که مردم بیشتر به دنبال آثار هنری رایگان باشند؛ پس با این مخارج سنگین امروزی تکلیف امرارمعاش هنرمندان ما چه می‌شود؟ از طرفی وقتی برای یک اثر هنری هزینه‌ای پرداخت نمی‌شود یعنی چندان ارزش آن درک نشده است.

سرمایه یک هنرمند تجربه و استعداد اوست بنابراین نباید با شرایط امروز جامعه این سرمایه رایگان عرضه شود و مردم نیز برای ارج نهادن و ترویج هنر باید برای آن ارزش قائل شوند.

فارس: ولی همه شما را فردی فراتر از مادیات می شناسند؟

البته دوستان لطف دارند، بنده بیش از 25 سال در امر آموزش فعالیت دارم حتی یک ریال هم تاکنون از شاگردان خود دریافت نکرده‌ام؛ حتی سال‌ها قبل که در برخی از آموزشگاه‌‎ها تدریس می‌کردم هم مدیران آنها به ناحق حق‌الزحمه بنده را نادیده گرفتند با این وجود هیچ گاه از آموزش افراد دست نکشیده‌ام.

فارس: بیشتر کدام رشته از هنرهای تجسمی را دوست دارید؟

همه رشته‌های تجسمی را دوست دارم و همه آنها نیز به هم وابسته هستند بخصوص اینکه همگی وابستگی عجیبی با طراحی دارند .

فارس: لطفاً در این رابطه توضیح بیشتر دهید.

به طور کلی طراحی مادر همه هنرهاست و هر فردی در مرحله اول باید طراحی قوی داشته باشد از این رو نقاش، مینیاتور، مجسمه‌ساز و حتی یک خیاط ماهر باید با تقویت ذهن خود بتواند طراحی دقیق و ماهرانه‌ای از اثری که می‌خواهد خلق کند داشته باشد.

فارس: تعریف شما از طراحی چیست؟

طراحی کردن تنها کشیدن فیگور نیست و باید هنرمند مبانی و اصول هنرهای متعددی را شناسایی کرده و بیاموزد تا بتواند طراح خوبی باشد؛ لازمه آن هم داشتن ذهنیتی قوی است.

فارس: وضعیت هنر را نسبت به سال‌‎های قبل چطور ارزیابی می‌کنید؟

نسبت به قبل بخصوص در حوزه تحصیلات دانشگاهی و همچنین ارتباطات هنری رشد داشته‌ایم؛ قبلاً شاید تنها راهی که می‌توانستیم هنرمندان و آثار آنها را بشناسیم استفاده از کتاب و مجلات بود اما با افزایش وسایل ارتباطات و تکنولوژی، میزان آشنایی با هنر نیز بیشتر شده است.

فارس: و استقبال مردم از آثار هنری امروز؟

با وجود اینکه نسبت به قبل، قدرت خرید آثار هنری توسط مردم با کاهش مواجه شده اما سطح کیفی و فنی هنرهای تجسمی افزایش خوبی داشته و هنرمندان خوبی تربیت شده‌اند که لازمه موفقیت آنان حمایت‌ مناسب از آنان است.

فارس: تاکنون اتفاق افتاده که از شاگردان خود هم مواردی آموخته باشید؟

«همه چیز را همگان دانند و همگان نیز هنوز زاده نشده‌اند »؛ معمولاً از شاگردانم چیزهای زیادی آموخته‌ام. به عنوان مثال سال‌ها قبل شاگردی داشتم که دخترک با استعدادی از رزن بود؛ بنده با اینکه تحقیقات زیادی در زمینه پرسپکتیو، نور، سایه و انعکاس‌ها داشتم اما برای نخستین بار پرسپکتیو تقسیم بر سه، را از این دختر یاد گرفتم یا ترسیم صحیح شکل بیضی را ایشان به من آموخت.

فارس: از شاگردان خود رضایت دارید ؟

بدون شک از همه راضی‌ام اما در سمت مقابل هنرجویانی نیز داشتم که با وجود اینکه زحمات و تلاش‌های زیادی برای آموزش آنها داشتم به قول معروف گفتنی «دیگر مرا نمی‌بینند» البته تعداد آنها انگشت‌شمار است.

فارس: چه صحبتی با هنرمندان دارید؟

خواهش من از همه عزیزان این است که به همدیگر احترام بگذارند و همدیگر را دوست داشته باشند؛ برای ایده‌ها و نظرات یکدیگر نیز احترام قائل شده و به هر طریقی که شده استعداد و خلاقیت خود را در اختیار دیگران قرار دهند.

فارس: و سخن پایانی ...

الحمدالله در حد خودم به چیزهایی که علاقه داشتم رسیده‌ام و کارهای زیادی انجام داده و تجربیات خوبی از انها کسب کرده‌ام؛ از جمله اینکه همیشه پاسخگوی سئوالات علاقمندان به هنر بودم، این در حالی است که برخی هنرمندان چندان رغبتی به پاسخگویی در مورد هنر خود به مردم ندارند.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار