'کیم یونگ چول' مشاور ارشد 'کیم جونگ اون' رهبر کره شمالی اولین مقام این کشور بود که در 18 سال گذشته در کاخ سفید آمریکا حضور یافت و با دونالد ترامپ رییس جمهوری این کشور دیدار و گفت و گو کرد اقدامی که بیانگر سیاست های صلح طلبانه پیونگ در چالش با واشنگتن است.
کد خبر: ۶۱۵۰۸۳
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۷ 03 June 2018

به گزارش تابناک : دیدار در شرایطی صورت گرفت که در جریان‌ آن نامه ای از سوی رهبر کره شمالی نیز تسلیم دونالد ترامپ شد نامه ای که محتوای آن هنوز فاش نشده است اما تحلیلگران پیش بینی کرده اند در این نامه که اندازه آن هم بزرگ بود برنامه های پیونگ یانگ برای خلع سلاح گام به گام هسته ای و شروط این کشور تشریح شده است.
پیشتر رهبر کره شمالی به 'سرگی لاوروف' وزیر خارجه روسیه گفته بود که هر اقدامی در راستای خلع سلاح شبه جزیره کره گام به گام خواهد بود با این حساب اگر قرار باشد کره شمالی برنامه خلع سلاح را به پیش ببرد باید در قبال آن نیز تضمین های امنیتی و اقتصادی نیز از سوی آمریکا دریافت کند.
در واقع آنچه کره شمالی می خواهد در گذشته نیز ازسوی دولت آمریکا مورد تایید قرار گرفته است مبنی بر اینکه اگر کره شمالی به خلع سلاح قابل تایید و راستی آزمایی تن دهد، واشنگتن آماده ارایه مشوق های امنیتی و اقتصادی خواهد بود.
اگرچه ترامپ در روزهای گذشته در باره دیدار سران دو کشور که قرار است 22 خرداد در سنگاپور انجام شود فراز و فرودهایی نشان داده و این دیدار را گاهی لغو و گاهی تایید کرده است اما دیدار وی با مشاور و معاون رهبر کره شمالی د‌ر کاخ سفید نشان داد که در شرایط فعلی، دولت آمریکا در تلاش است تاگام هایی با ثبات بردارد و از فراز و فرودها جلوگیری به عمل آورد.
اگرچه ترامپ گفته است که دیدارش با رهبر کره شمالی مهم است اما مسلما دیدار این دو نفر اولین و آخرین گام نخواهد بود و این تازه شروع یک فرایند برای رسیدن به نقطه ای است که طرفین را قانع کند مبنی بر اینکه اگر کره شمالی خلع سلاح می شود آمریکا هم باید مشوق ها و تضمین های اقتصادی و امنیتی بدهد.
یکی از اصلی ترین بحث هایی که اکنون در جریان است این است که آمریکایی ها سال هاست در شبه جزیره کره 28 هزار و 500 نیروی نظامی دارند که در صورت خلع سلاح هسته ای به نظر می رسد دیگر وجود آنها ضرورتی نخواهد داشت.
به نظر می آید که دولت ترامپ از هم اکنون به دنبال راهکاری است که این نیروها را اگر نه در شبه جزیره کره بلکه در جایی در این منطقه حفظ کند تا بتواند هم کره شمالی و تحرکاتش را زیر نظر داشته باشد و هم چین را کنترل کند.
فرضیه ای که اکنون مطرح است این است که آمریکا مدتی است سخت گیری ها بر چین را در دریای جنوبی افزایش داده و 'جیمز متیس' وزیر دفاع این کشور از آمادگی آمریکا برای رویارویی با چین در دریای جنوبی نیز سخن گفته است.
با این حساب بعید نیست اگر آمریکایی ها بخشی از نیروهایشان را از شبه جزیره کره خارج کنند آنها را به دریای جنوبی منتقل نمایند که می تواند محور حضور نظامی آمریکا در آینده در منطقه باشد.
این فرضیه بیشتر از آنجا قوت می گیرد که اولا آمریکا قرار است ناوها و هواپیماهای بیشتری به دریای جنوبی اعزام کند تا از برتری چین در منطقه و نظامی کردن این دریا از سوی پکن جلوگیری کند و از طرف دیگر این کشور برای حضور نظامی خود به نیروهای بیشتری نیز نیاز خواهد داشت که می تواند آنها را از شبه جزیره کره تامین کند.
'چینگ لون' از کارشناسان مسایل سیاسی در منطقه در مصاحبه خود می گوید که دریای جنوبی از سال ها قبل از سوی دولت آمریکا محلی برای رویارویی با چین بوده است.
او دامن زدن ترامپ به تنش ها در این منطقه را خطرناک دانست و گفت که اگر کره شمالی از در سازش با آمریکا در آید آن زمان کار برای چین سخت تر خواهد شد و آمریکا فرصت بیشتری برای حضور در مناقشات با چین در دریاهای شرقی و جنوبی خواهد داشت.
'چن خواشونگ' تحلیلگر مسایل منطقه دریای جنوبی می گوید که آمریکا سال هاست در تلاش است تا دریای جنوبی را کانونی برای حضور خود کند اما برای این منظور لازم است بحران های دیگر را خاتمه دهد.
وی یکی از این بحران ها را مساله هسته ای کره شمالی دانست و گفت که با دیدار سران آمریکا و کره شمالی ممکن است مسیر سازش دو کشور هموار شود و آن زمان است که آمریکا رهیافت های نظامی گسترده تری برای مقابله با چین در دریای جنوبی در نظر خواهد گرفت.
ترامپ حالا در زمان وداع با 'کیم یونگ چول' گفته است دیدار در سنگاپور طبق موعد مقرر انجام خواهد شد سال ها مشکل و چالش میان طرفین وجود داشته است اما نفس دیدار را باید مثبت ارزیابی کرد.
آمریکا به رغم این اظهار نظرها هنوز هیچ اشاره ای به نوع تشویق های اقتصادی و تضمین های امنیتی نکرده است و کره شمالی نمی داند که سیاست آمریکا در قبال حق حاکمیت این کشور چیست و باید اطمینان حاصل کند که واشنگتن به دنبال تغییر رژیم نیست.
کره شمالی به آسانی دست هایش را خالی نخواهد کرد گفته های رهبر کره شمالی مبنی بر اقدامات مرحله به مرحله نشان از آن دارد که اگر آمریکایی ها طلبی دارند باید در قبال آن چیزی هم برای عرضه داشته باشند آمریکا هم احتمالا اگر برنامه تشویقی برای کره شمالی دارد آن را روی میز گفت و گوهای سنگاپور قرار خواهد داد.
'زیگفرید هکر' از دانشگاه استانفورد آمریکا و بسیاری از تحلیلگران مانند او بر این باورند که طول می کشد تا کره شمالی خلع سلاح شود و شاید این کار به یک دهه زمان نیاز داشته باشد.
وی بر این باور است که حتی ایده آمریکا برای خارج کردن تسلیحات هسته ای کره شمالی از این کشور به آسانی امکان نخواهد داشت و یک فرایند بسیار خطرناک است.
اما حتی اگر ترامپ هم بخواهد سر مصالحه با کره شمالی داشته باشد باز هم تندروهای آمریکایی سد راه خواهند بود آنهایی که می گویند نباید در قبال خلع سلاح هسته ای اجازه داد نیروهای آمریکایی از شبه جزیره کره خارج شوند زیرا در آن صورت آمریکا دیگر نیروی بازدارنده در قبال پیونگ یانگ نخواهد داشت.
نامه رهبر کره شمالی به ترامپ حاوی مسایلی امنیتی است که راهبردهای این کشور را پیش از شروع گفت و گوها برای رییس جمهور آمریکا تبیین می کند تا دو کشور قبل از ورود به گفت و گوها دستکم از شکست احتمالی آن جلوگیری کنند.

 

 

منبع : ایرنا 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار