تابناک : مدیر کل منابع طبیعی استان مرکزی مرکزی گفت: 438 هکتار از مراتع استان در سه ماه نخست سال جاری دچار آتش سوزی شد.
کد خبر: ۶۱۴۹۰
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۳۹۴ - ۱۸:۵۳ 13 July 2015

به گزارش خبرگزاری تابناک مرکزی، یوسف یوسفی مدیر کل منابع طبیعی استان مرکزی در گفت و گو با ایرنا افزود: از این میزان 270 هکتار در خنداب، 69 هکتار خمین، 50 هکتار تفرش، 46 هکتار کمیجان، 2 هکتار اراک و یک هکتار در شازند دچار حریق شده است.

وی ادامه داد: آتش سوزی در مراتع موجب خسارت های مالی، نابودی زیبایی طبیعت، از بین رفتن پوشش گیاهی منطقه، گردشگاه ها و تفرجگاه های طبیعی، از بین رفتن علوفه، عدم جذب ذخیره نزولات آسمانی، آسیب رساندن به محیط زیست و مساعد شدن زمینه فرسایش آبی و بادی می شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی بیان کرد: در سه ماه نخست امسال بیش از 28 هزار راس دام غیرمجاز از مراتع شهرستان های خنداب، خمین، شازند، کمیجان، زرندیه، ساوه و اراک خارج شده اند.

یوسفی چرای غیر مجاز دام در مراتع را یکی دیگر از عوامل اصلی تخریب و از بین رفتن مراتع عنوان کرد و گفت: بیش از یک میلیون و ۹۰۰ هزار واحد دام در مراتع این استان وجود دارد که این تعداد بیش از سه برابر ظرفیت فعلی مراتع استان است.

وی حفاظت و احیای مراتع ملی را از مهمترین برنامه های این اداره کل عنوان کرد و گفت: در راستای حفظ و حراست از اراضی ملی و به منظور پیشگیری از وقوع جرم 65 فقره پرونده به مساحت بیش از 556 هکتار تشکیل و 9 فقره پرونده به مساحت حدود 72 هکتار از اراضی استان رفع تصرف شد.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی افزود: همچنین در این مدت از مساحت284 هکتار از اراضی ملی که پرونده آنها در مراجع قضایی مطرح و آرای قطعی صادر شده حدود 73 هکتار از دست متصرفین و متخلفین خارج شده است.

استان مرکزی از جمله استان های فقیر از نظر پوشش جنگل های طبیعی است؛ به طوری که سرانه جنگل در این استان 16 برابر از میانگین ایران پایین تر است.

حدود پنج هزار و 471 هکتار جنگل طبیعی در استان مرکزی وجود دارد و سرانه جنگل (جنگلهای طبیعی و دست کاشت) نزدیک به ۱۲۸ مترمربع است.

مراتع استان که بیشتر گیاهان بوته ای هستند به دلیل آب و هوای مختلف دارای تنوع زیادی هستند و در مجموع ۶۶٪ کل استان را پوشش می دهند

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار