در این استان چه خبر است؟
برخی ادارات خیلی بیشتر از سهم پیش بینی شده ادارات اعتبار دریافت کرده بودند و برخی هم یک ریال جذب نکردند. در این میان برخی مثل اداره کل راه و شهرسازی و علوم پزشکی اعتبارات قابل توجهی را دریافت کرده بودند اما نحوه هزینه کرد این اعتبارات آنچنان مبهم بود که استاندار نسبت به آنها واکنش نشان داد.
کد خبر: ۶۱۲۹۸۱
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۳ 29 May 2018
تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، اگر تا امروز تصور بر این بود که اعتبارات آسیب های اجتماعی در محل هایی غیر از آنچه که تعیین شده مصرف می شود نشست کارگروه آسیب های اجتماعی نشان داد مساله اساسی تر از این حرف هاست. در این جلسه عملکرد دستگاه هادر جذب سهم استان از 500 میلیاردتومانی که وزارت کشور در زمینه مقابله با آسیب های اجتماعی به وزارتخانه ها و سازمان های مختلف داده، بررسی شد.سهمی که اگر با لحاظ جمعیت و وسعت یک درصدی استان محاسبه شود باید آورده این  تفاهم نامه ها به استان در مجموعه دستگاه ها رقمی حدود 5 میلیارد تومان باشد .این در حالی است هر آنچه مدیران در این نشست ها ارایه دادند رقم ها 5 تا ده میلیونی بود.که مجموع آن  774 میلیون تومان است.

برخی ادارات خیلی بیشتر از سهم پیش بینی شده ادارات اعتبار دریافت کرده بودند و برخی هم یک ریال جذب نکردند. در این میان برخی مثل اداره کل راه و شهرسازی و علوم پزشکی اعتبارات قابل توجهی را دریافت کرده بودند اما نحوه هزینه کرد این اعتبارات آنچنان مبهم بود که استاندار نسبت به آنها واکنش نشان داد.

آیا یک رواشناس لازم نداشتید

در این میان  رئیس دانشگاه یاسوج به کلیدی ترین نکته داستان بذل و بخشش و برنامه های بدون خروجی اعتبارات مبارزه با آسیب های اجتماعی  اشاره کرد و گفت: برای من جای سوال دارد که این همه برنامه و اعتباری که گفته می شود در حوزه آسیب های اجتماعی به این استان آمده است  آیا یک روانشناس و جامعه شناس لازم ندارد که یک نفر از معاونت پژوهش دانشگاه و هیات های علمی دعوت به همکاری کند.احمد عریان تاکید کرد:.آیا برای رفع این مشکلات نیاز به متخصص نداشتیم؟

در ادامه هم استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: برخی مدیران دستگاه‌های اجرایی در گرفتن اعتبارات متمرکز(وزارتخانه‌ها و سازمان‌های کشوری) ناتوان بوده که به نوعی به مردم این دیار خیانت می‌کنند.

علی محمد احمدی تاکید کرد : از سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان خواسته ایم ردیف های متفرقه و ملی که مدیران می توانند در آنها اعتبار جذب کنند احصا کرده و به دستگاه ها اعلام کند که متاسفانه این کار هم انجام نشده است.

احمدی  با بیان اینکه هر مدیری در این زمینه کوتاهی کند به نوعی در حق مردم ظلم کرده ، ابراز کرد: وقتی مدیر دستگاه اجرایی از مرکز پیگیر گرفتن اعتبار نباشد استان‌های دیگر این اعتبارات را جذب می‌کنند و درست و به موقع هزینه می‌شود و بعد ما در برنامه‌ ریزی‌ها از پیشرفت استان‌ همجوار حرف می‌زنیم و در برخی مواقع گلایه هم می‌کنیم.

مدیران نباید نسبت به اعتبارات کشوری بی خیال باشند

نماینده عالی دولت در استان کهگیلویه و بویراحمد با تاکید بر اینکه مدیر استانی نباید نسبت به جذب اعتبارات تفاهم نامه‌های کشوری بی خیال باشد، ادامه داد: اجازه نمی‌دهم اعتبارات پژوهشی دوست و همکاری و بدون نظارت بیرونی هدر رود و به طور مثال نمی‌شود رئیس دانشگاه علوم پزشکی یک کار پژوهشی را به معاون و یا همکار خود بسپارد و بعد قرار باشد بر اساس داده‌های همکار تصمیم گیری کنیم.احمدی بیان کرد: اعتبارات فصل دو وزارت کشور از جمله تملک داریی‌ها باید منطبق با تفاهم نامه هزینه شده و نباید اجازه دهیم ریالی از این اعتبارات به دلیل بی مسئولیتی و نبود نظارت به انحراف برود.وی با اشاره به اینکه کمبودهای عمرانی به صورت عینی قابل لمس بوده ولی گسست‌ها و ریزش‌های اجتماعی را نمی‌بینیم، عنوان کرد: یک رخداد اجتماعی لطمات فراوانی نسبت به مسائل عمرانی دارد ولی حواسمان نیست.

باید صرف اعتبارات خروجی هم داشته باشد

وی با اشاره به اینکه 15 میلیارد تومان برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی وارد استان می‌شود، بیان کرد: باید با هزینه این میزان اعتبار خروجی مشخصی داشته باشیم به نوعی که تغییر ایجاد شده در جامعه ملموس باشد.

وی ادامه داد: آنچه از نشست ستاد آسیب‌های اجتماعی دیده‌ایم تکرار بی‌نتیجه در اعتبارات است آموزش و پرورش کار بهزیستی را انجام می‌دهد و بهزیستی کار دانشگاه علوم پزشکی را.برای پولی که به صورت متمرکز و یا نیمه متمرکز وارد استان می‌شود باید برنامه داشته باشیم.مقام ارشد اجرایی کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: اگر برنامه هدف‌مند داشته باشیم می‌توانیم جمع‌بندی مناسبی داشته باشیم و بگویم یک گام به جلو برداشته‌ایم که برای هزینه شدن صحیح اعتبارات آسیب‌های اجتماعی کارگروه و تشکل تشکیل شود.وی با انتقاد از انحراف در اعتبارات علمی آسیب‌های اجتماعی گفت: بهزیستی پولی را که برای حمایت از پایان‌نامه‌ها در این حوزه اختصاص داده شده را به همکاران خود در بهزیستی داده و دانشگاه علوم پزشکی هم همین کار را انجام داده است.

استفاده از خانواده  و دوست  برای پژوهش علمی نیست

احمدی بیان کرد: کار علمی این نیست که علوم پزشکی فردی را از مجموعه خود برای انجام کار علمی انتخاب کند، وقتی رئیس دانشگاه علوم پزشکی را می‌بینم حدس می‌زنم که کار علمی را به دانشجویش داده که بین معاون و دانشجو رابطه‌ای است، تیم تخصصی حوزه علمی باید شبانه‌روز کار کند و ناظر قوی هم در این زمینه باشد.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه از اعضای هیات علمی دانشگاه‌های برتر استان‌های همجوار برای استفاده از تجارب آنها در حوزه آسیب‌های اجتماعی استفاده شود، افزود: مدیران استان این موضوع را در اولویت قرار دهند که منابعی که می‌آید پول بیت‌المال است و نباید اجاره دهند به سمتی که شبهه انگیز است سوق داده شود.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد با ابراز تاسف از انحراف در اعتبارات آسیب‌های اجتماعی این حوزه را مهم و حساس دانست و گفت: زلزله اجتماعی بیشتر موجب تخریب می‌شود اما متوجه نمی‌شویم اما اگر زلزله 4 ریشتری بیاید می‌گویم استاندار کجاست و کجا رفته و چرا ستاد بحرانی تشکیل نمی‌شود!

باید ریزش های اجتماعی را ببینیم

وی با بیان اینکه ریزش‌های اجتماعی را نمی‌بینیم، افزود: اگر سازه یک پل فرو بریزد یک ماه تمام اصحاب رسانه خبر می‌زنند که در انتخاب پیمانکار تبانی شده و بتون ساختمان استاندارد نبوده اما هیچ کس به ریزش‌های اجتماعی توجهی نمی‌کند.مقام ارشد اجرایی کهگیلویه و بویراحمد خطاب به مدیران عضو ستاد آسیب‌های اجتماعی گفت: از همه شما می‌خواهیم دقت در اعتبار حوزه آسیب‌های اجتماعی چه 4 میلیون یا 400 میلیون باشد را 100 برابر اعتبارات در حوزه اقتصادی کنید که اگر این کار را انجام ندهید نگاه ناشیانه‌ای داشته‌اید.وی در بخش پایان سخنان خود عنوان کرد: از تجربیات دانشگاه و اعضای هیات علمی دانشگاه استفاده شود البته انتخاب اعضای هیات علمی دانشگاه به گونه‌ای نباشد که در دانشگاه بگردیم و اگر پسر خاله و یا پسر عمه‌ای داشتیم انتخاب کنیم.

ارشاد: 8 میلیون از 4 مییلیارد

اولین دستگاهی که عملکردش را گزارش کرد اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی بود که از مجموع 4 میلیارد تومانی که وزارت کشور به وزارت ارشاد تفاهم نامه داشت تنها 8 میلیون تومان برای این استان آورده است. در حالی که دست کم باید سهم استان از این اعتبارات 40 میلیون تومان می شد.

بهزیستی:صفر از 40 میلیارد

بعد از ارشاد نوبت به بهزیستی رسید. سهم این دستگاه از اعتبارات اعتیاد سراسر کشور باید حدودا 400 میلیون تومان می شد که یک ریال آن هم جذب نشده بود. این بدان معناست که بهزیستی استان از 40 میلیارد تومان  اعتباری که وزارت کشور با سازمان بهزیستی کشور تفاهم نامه داشته  ریالی جذب نکرده است. وی عنوان کرد: احتمالا مدیرکل بهزیستی از این مبلغ اطلاعی نداشته است، این پول‌ها حق‌الناس است و وقتی پیگیری نمی‌کنیم ظلم به مردم است، اگر این مبلغ را جذب نکنیم استان‌های همجوار ما جذب می‌کنند آنوقت من باید برای دریافت دو میلیارد ساختمان فلان اداره سه روز تمام معطل بمانم در حالی که جلوی چشم ما 10 میلیارد هدر می‌رود.

هلال احمر:43میلیون از 15 میلیارد

هلال احمر استان از مجموع 15 میلیاردی که در کشور برای توانمد سازی به جمعیت هلال احمر کشور تعلق گرفت، 150 میلیون تومان می شد که 43 میلیون  تومان آن جذب شده بود.

کار:ممانعت ذیحسابی وزارتخانه مانع جذب اعتبار

از مجموع  6 میلیاردی که باید جذب می کرد اعتباری جذب نکرده بود اما مدیر کل اسنادی مبنی بر اینکه دلیل عدم جذب ایرادات ذیحسابی وزارتخانه  به اصل موضوع است در جلسه نشان داد که استاندار هم ضمن تایید موضوع یادآوری کرد بانوان معمولا وظایفشان را به خوبی انجام می دهند.

شورای مبارزه با مواد مخدر:70 میلیون از 7و نیم میلیارد تومان

شورای مبارزه با موادمخدر تنها دستگاهی بود که باید حدود 75 میلیون تومان از اعتبارات 7ونیم میلیاردی جمع آوری  معتادان متجاحر جذب می کرد که باتوجه به اینکه  این اعتبارات فقط به استانهایی ارایه می شد که کمپ های نگهداری داشتند پس نباید سهمی به استان تعلق می گرفت با این حال این شورا با رایزنی 70 میلیون تومان اعتبار از محل همین اعتبارات برای بیمه کردن بهبود یافتگان شاغل جذب کرده است.

دادگستری 118میلیون جذب کرد

سهم دادگستری از اعتبارات کشوری  حوزه آسیب های اجتماعی 118 میلیون تومان است که آنچنان که در این نشست مطرح شد این مبلغ باید جذب شده و در حوزه آسیب های اجتماعی از جمله کاهش نرخ طلاق هزینه شده است . که به گفته گشتاسبی معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری در سال گذشته نرخ طلاق 6 درصد کاهش داشته که البته این آمار در شرایطی است که در سال گذشته تعداد ازدواج در استان کاهش چشمگیری داشته است که استان به لحاظ تعداد ازدواج در زمره آخرین استانهای کشور قرار گرفته است.

ورزش و جوانان: همه 45 میلیون تومان جذب شد

سهم ورزش و جوانان از این اعتبارات باید 45 میلیون تومان برای ایجاد خانه های ورزش روستایی صرف می شد که  به گفته مدیر کل این اداره  همه این اعتبار را جذب کرده اند.

بانوان: یک میلیارد تومان سهم استان

در ادامه این نشست عنوان شد یک میلیارد تومان برای آموزش زنان سرپرست خانوار و بد سرپرست  به استان اختصاص داده شد که مدیر ل امور بانوان گفت با فنی و حرفه ای قرارداد های لازم منعقد شده وآنها هم با دستگاه های ذیربط تفاهم نامه ها دارند و کار در حال انجام است و ما نیز به صورت مستمر نظارت می کنیم .

راه و شهرسازی:سرنوشت مبهم 5 میلیارد تومان 

اما یکی از اعتباراتی که در این نشست تکلیف آن مشخص نشد 5 میلیارد اعتباری است که برای ساماندهی سکونت گاه های غیر رسمی به اداره کل راه و شهرسازی داده شده قرار بود برای شهرستانهای بویراحمد و گچساران هزینه شود که  ظاهرا این اعتبارات به دلیل کم بودن مشکلات شهرستان بویراحمد در گچساران صرف شده است.و آنچنان که مدیر کل این اداره می گوید این اعتبار تماما جذب شده است اما بحث به نحوه هزینه کرد این اعتبار که رسید علیمردانی حرفی برای گفتن نداشت. در ادامه علی مردانی از اعبارت 13 میلیارد تومان  تملک دارایی سهم استان گفت  که برای ساخت مدرسه 6 کلاسه و بافت فرسوده گچساران هزینه شده که این صحبتها با واکنش شدید استاندار روبرو شد و گفت: اعتبارات در این حوزه هایی که می گویید جدا است.وی عنوان کرد: مدیرکل راه و شهرسازی گزارش کاملی ارائه دهد که پولی که اختصاص داده شده را در چه زمینه‌هایی هزینه کرده است.

سازمان تبلیغات: 6 میلیون از 4 میلیارد

سازمان تبلیغات اسلامی از اعتبارات پیشگیری از اعتیاد در مساجد در کشور 6 میلیون تومان برای استان جذب کرده است  این در حالی است که 4 میلیارد تومان در کشور برای این بخش در نظر گرفته شده است

آموزش و پرورش:49 میلیون از 3 میلیارد

آنچنان که مدیر کل آموزش و پرورش استان می گوید مجموع اعتبارات پیشگیری از آسیب های اجتماعی وزارتخانه 3 میلیارد تومان است  که این اداره 49 میلیون تومان از این اعتبارات را جذب کرده است.

علوم پزشکی :

در این نشست عنوان شد دانشگاه علوم پزشکی  با وجود داشتن بیشترین اعتبارات در زمینه مقابله با آسیب‌های اجتماعی اما هنوز گزارشی از کارهای انجام شده ارائه نداده است.که البته رئیس دانشگاه علوم پزشکی گفت تفاهم نامه ما 235 میلیون تومان بوده است که تقریبا دو برابر آن جذب کردیم. وی گفت این اعتبارات را صرف پژوهش پیرامون رفتارهای پرخطر حوزه بهداشت کرده ایم .که البته وقتی بخشهایی از نتایج این پژوهش ارایه شد استاندار گفت: در انجام این پژوهش  خطاهای استراتژیک صورت گرفته است. به عنوان مثال آمارهای  سال 96 استان را با آمارهای سال 93 کشور مقایسه کرده اید که این یعنی اتلاف منابع و کلاه گذاشتن بر سر خودمان زیرا آمار اعتیاد و حتی انواع این مواد ماهانه تغییر می کند.

وی ادامه داد البته وقتی علوم پزشکی هم ناظر و هم مجری و هم محقق باشد نتیجه بهتر از این نخواهد شد . در حالی که برای انجام یک پژوهش جامع دست کم باید 6 ماه وقت گذاشته شود و از نظر کارشناسان و متخصصان استفاده کرد نه اینکه هرکس دوست و قوم و خویش خود را معرفی کند که البته اگر همه چیز سر جایخود باشد باز هم برای جامعه شائبه ایجاد می کند.
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
همشهری
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۸
درود بر دکتر احمدی علوم پزشکی ریس نداره تو را خدا به فکر آن باشید
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۸
خدایا ما رو نجات بده
دنا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۸
چند سال دیگه معلوم میشه که چند تا از مدیران بقیه پولا را کشیدن بالا
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۹
در همه استانها همین خبر است .به غیر از کرمان .نه نه.................. تعجب نکنید ..............انها خوب نیستند ..بودجه هار ا خرج نمیکنند برای خود شیرینی همه انها را به دولت بر میگردانند .حالا متوجه شدید
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار