مدیرکل دامپزشکی استان همدان با تأکید بر اینکه در حال حاضر کشتارگاه سنتی در استان همدان وجود ندارد، گفت: کشتار سنتی فقط در برخی روستا‌ها و در قصابی‌ها صورت می‌گیرد.
کد خبر: ۶۱۲۸۳۷
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۹:۳۲ 29 May 2018
مدیرکل دامپزشکی استان همدان با تأکید بر اینکه در حال حاضر کشتارگاه سنتی در استان همدان وجود ندارد، گفت: کشتار سنتی فقط در برخی روستا‌ها و در قصابی‌ها صورت می‌گیرد.

به گزارش ایسنا، دکتر محمودرضا رسولی با بیان اینکه با کشتارگاه غیرمجاز دام برخورد جدی خواهیم داشت، افزود: در حال حاضر تمامی گوشت تولید شده در تمامی شهرستان‌های استان در کشتارگاه صنعتی ذبح شده و مسیر پیش‌سرد را طی می‌کند.

وی ادامه داد: عدم کشتار دام در کشتارگاه صنعتی می‌تواند منجر به انتقال بیماری‌های مختلف همچون تب کریمه- کنگو به انسان شود چرا که تأییدیه بهداشتی را دریافت نکرده و مسیر پیش‌سرد را نیز طی نمی‌کند.

وی درباره بیماری تب کریمه- کنگو توضیح داد: این بیماری با آغاز فصل گرما به وسیله کنه بر دام ظهور پیدا کرده و در دام علامتی ندارد، اما با کشتار غیرمجاز و یا گزش کنه ممکن است به انسان منتقل و موجب بروز عفونت شود و در نهایت مرگ فرد را در پی خواهد داشت.

مدیرکل دامپزشکی استان همدان با بیان اینکه بیماری تب کریمه- کنگو ویروسی بوده و در دام به جز تب مختصر علامت دیگری ندارد، اما در انسان بسیار کشنده است، ادامه داد: این بیماری در انسان با تب و سردرد‌های شدید آغاز می‌شود و علائمی دیگری همچون کوفتگی بدن، خونریزی از نقاط مختلف همچون بینی، دهان و مجاری تناسلی خواهد داشت.

وی تأکید کرد: گذراندن مرحله پیش‌سرد گوشت ویروس موجود در بدن دام را از بین می‌برد بنابراین به شهروندان توصیه می‌شود ذبح قربانی را حتما در کشتارگاه انجام داده و یا ۲۴ ساعت آن را در یخچال نگهداری کنند.

رسولی از آغاز طرح سم‌پاشی دام سبک و سنگین در روز‌های آینده در استان خبر داد و یادآور شد: اکیپ‌های سم‌پاشی آماده شده و از دامداران می‌خواهیم نهایت همکاری را با عوامل دامپزشکی داشته باشند و در صورت مشاهده کنه بر روی بدن دام حتما مراتب را به دامپزشکی اطلاع دهند.

وی با تأکید بر خودداری از عرضه دام غیرمجاز گفت: مردم حتما به هنگام خرید گوشت، به دارا بودن مهر کشتارگاه و لیبل بهداشتی گوشت توجه کرده و از غیرمجاز نبودن کشتار دام اطمینان حاصل کنند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار