آرايش زن ها را در اردكان «َحفّه كردن» و زن آرايشگر را «َحفّه كن» مي گویندو روزي كه قرار بود شب آن عروس را به خانه ی داماد ببرند حفّه كن به خانه ی عروس دعوت مي شد و اقوام داماد و اقوام عروس را حفه می کرد.
کد خبر: ۶۱۲۴۰
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۹ 13 July 2015
به گزارش تابناک یزد، آرايش زن ها را در اردكان «َحفّه كردن» و زن آرايشگر را «َحفّه كن» مي گویند و روزي كه قرار بود شب  آن عروس را به خانه ی داماد ببرند حفّه كن به خانه ی عروس دعوت مي شد و اقوام داماد و اقوام عروس را حفه می کرد.

اين كار تقريباً تا ظهر طول مي كشيد و بعداً عروس را به حمّام مي بردند و  تمام كساني كه اصلاح شده بودند به همراه  عروس به حمّام مي رفتند.

لباس عروس و همراهان وی نيز توسّط پادوی حمّام به حمّام منتقل مي شد و از تمام  كساني كه به حمّام رفته بودند با شربت و شيريني پذيرایي مي شد.

در حمّام نيز عروس معمولاً روي يك سيني بزرگ مي نشست و وسايل حمّام او را در يك سيني كوچك تر كه داراي سه پايه بود قرار می دادند.

چند نفر دلاّك، عروس و همراهان او را مي شستند.هزينه حمّامی و دلاّک  و حفّه کن و... بر عهده ی داماد بود، بعد از بيرون آمدن از حمّام، همگی آرایش کرده، عروس را روي كرسي مي نشاندند و معمولاً دو یا سه عدد صندلي در كنار كرسي عروس قرار داشت كه زن ها و دخترهاي جوان ديگر نيز در كنار او مي نشستند.اين مراسم با عربونه ( دايره ) زدن و پخش نقل و شيريني همراه بود.

منبع: اردکان گویا به نقل از کتاب آداب و رسوم مردم اردکان، علی سپهری


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار