محمدحسین فرهنگی، نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر ، با گرامیداشت 29 بهمن سالروز قیام مردم تبریز در 1356 اظهار داشت: همه ساله جمعی از مردم استان به نمایندگی از عاشقان ولایت در منطقه آذربایجان به مناسبت سالروز این قیام خونین به دیدار رهبر انقلاب می روند که این مسأله خود نوعی تجدید میثاق سالانه مردم آذربایجان با ولایت محسوب می شود
کد خبر: ۶۰۹۱
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۳:۵۱ 18 February 2015

 عضو هیأت رییسه مجلس گفت: تاریخ نشان داده؛ همان روزی که مدرسه فیضیه قم به خاک و خون کشیده شد، مدرسه طالبیه تبریز نیز مورد هجوم نیروهای نظامی شاه واقع شد.

محمدحسین فرهنگی، نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر ، با گرامیداشت 29 بهمن سالروز قیام مردم تبریز در 1356 اظهار داشت: همه ساله جمعی از مردم استان به نمایندگی از عاشقان ولایت در منطقه آذربایجان به مناسبت سالروز این قیام خونین به دیدار رهبر انقلاب می روند که این مسأله خود نوعی تجدید میثاق سالانه مردم آذربایجان با ولایت محسوب می شود.

وی قیام 29 بهمن تبریز را پیوند عمیق مردم آذربایجان با روحانیت آگاه، مبارز و ولایتمدار دانست و خاطرنشان کرد: آذربایجان در طول تاریخ ایران همواره نقش و اهمیت خاصی داشته است، چه در دوران قبل و چه در دوران پس از پیروزی انقلاب اسلامی، نقشی که این منطقه در تاریخ معاصر ایران داشته، بسیار مهم و قابل توجه است.

 فرهنگی با اشاره به این‌که در تاریخ معاصر کشور مواضع علما، تحرکات و نهضت مردم قم و تبریز همواره به سراسر نقاط کشور تسری پیدا کرده است، افزود: آغاز نهضت امام خمینی(ره) یک ارتباط آشکار میان دو شهر قم و تبریز به نظر می رسد، به عنوان نمونه همان روزی که مدرسه فیضیه قم به خاک و خون کشیده شد، مدرسه طالبیه تبریز نیز مورد هجوم نیروهای نظامی شاه واقع شد.

نماینده مردم تبریز در مجلس با اشاره به اهمیت واقعه 29 بهمن در تاریخ انقلاب اسلامی ایران تصریح کرد: مردم تبریز به مناسبت چهلم شهدای قیام خونین طلاب قم، به طور ناگهانی و غیرمنتظره ضربه ای بر سلطنت پنجاه ساله پهلوی وارد کردند که دنباله آن ختم به پیروزی انقلاب اسلامی ایران در بهمن سال 57 شد.

وی افزود: کنسول آمریکا در تبریز پس از قیام تبریز نتیجه گیری کرد که این قیام دروازه ها را برای نبردهای مذهبی و اجتماعی که به سادگی آرام نخواهد شد، باز کرد. در این قیام برای نخستین بار پس از قیام 15 خرداد 42 ارتش به صورت مستقیم به سرکوب مردم پرداخت، ولی اولین جلوه های پیوستن ارتش به ملت نیز در آن مشاهده شد.

عضو هیأت رییسه مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: امام راحل پس از قیام شورانگیز 29 بهمن مردم تبریز، پیامی سراسر نوید و تحسین برای مردم آذربایجان صادر کرد که مضمون این پیام جرقه های امید برای پیروزی انقلاب اسلامی را در دل مردم سراسر کشور روشن کرد.

فرهنگی گفت: امام خمینی(ره) در این پیام نه به مردم آذربایجان، بلکه به مردم ایران نوید پیروزی نهایی دادند، در حقیقت؛ قیام 29 بهمن تبریز آغازی برای دیگر قیام های مردمی علیه رزیم سفاک پهلوی در دیگر نقاط کشور بود، که پس از این خروش مردمی تظاهرات چهلم قیام تبریز نیز جنبه تقریبا سراسری در کشور پیدا کرد

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار