فرمانده یگان حفاظت سازمان محیط زیست در دیدار با دادستان استان همدان گفت: تاکنون 120 تن از کارکنان یگان حفاظت سازمان حفاظت محیط زیست در درگیری با شکارچیان کشته شدند که تنها 17 تن از عوامل یگان حفاظت جزو شهدا محسوب شدند.
کد خبر: ۶۰۵۰۵۱
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۹ 13 May 2018

سرهنگ جمشید محبت خانی در دیدار با دادستان استان همدان با تبیین وضعیت محیط‌بانان افزود: قانون به‌کارگیری سلاح در کشور شفاف نیست، بنابراین محیط‌بانان برخی مواقع در درگیری با شکارچیان برای استفاده از سلاح تردید دارند.

محبت خانی ادامه داد: باید مشخص شود که محیط‌بانان در چه مواقعی مجاز به استفاده از سلاح هستند تا در صورت بهره‌گیری از آن برای دفع خطر با مشکلات قضایی مواجه نشوند.

وی اظهار کرد: این موضوع در کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی مطرح و مقرر شد که کارگروهی به این وضعیت رسیدگی و نتیجه را تا سه هفته آینده به کمیسیون منعکس کند.

محبت خانی افزود: این موضوع نیز در کنار شفاف‌سازی قانون به‌کارگیری سلاح در لایحه حمایت از محیط‌بانان و جنگلبانان دیده‌شده که امید می‌رود با تصویب آن در مجلس شورای اسلامی، این فرایند تسهیل شود.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست گفت: به ازای هر یک هزار هکتار باید یک محیط‌بان پیش‌بینی شود که این عدد در ایران 12 هزار هکتار است.

محبت خانی افزود: هشت هزار و 500 محیط‌بان برای حراست از محیط زیست کشور نیاز است اما هم‌اینک سه هزار و 400 محیط‌بان در این مجموعه فعالیت دارند.

وی اظهار کرد: حقوق نسل آینده با فعالیت محیط‌بانان گره‌خورده است اما این قشر با کمترین دریافتی‌ها، جان خود را درراه حفظ محیط زیست فدا می‌کنند.

دادستان استان همدان نیز بابیان اینکه قانون برای فعالیت محیط‌بانان، کافی و وافی نیست افزود: نباید نگاه به محیط زیست، نگاه به برادر ناتنی باشد و با ادامه این روند فرزندان ما از خیلی مواهب بهره‌مند نخواهند بود.

کامران حمزه افزود: تعداد نیرویی که برای حراست و منطق و اراضی ملی و طبیعی به کار گرفته‌شده است با هیچ منطقی همخوانی ندارد.

دبیر شورای حفظ حقوق بیت‌المال استان همدان بابیان اینکه کج دار و مریز نمی‌توان از محیط زیست و حقوق نسل فعلی و آتی دفاع کرد افزود: چند محیط‌بان دیگر باید تلف شود تا به محیط زیست توجه شود، قوانین و دیدگاه‌ها باید تغییر کند زیرا تخریب محیط زیست خیانت به آیندگان است.

فرمانده یگان حفاظت سازمان محیط زیست در ادامه سفر به همدان تفاهم‌نامه‌ای با فرماندهی نیروی انتظامی استان منعقد کرد و سپس با خانواده شهید محیط‌بان عبدالله یاری در ملایر دیدار نمود. گل‌افشانی مزار شهید محیط‌بان یاری و دیدار با خانواده محیط‌بان مومیوند که به دلیل درگیری با فرد متخلف در منطقه حفاظت‌شده نشر و فوت فرد، در زندان به سر می‌برد، از دیگر برنامه‌های سفر یک‌روزه فرمانده یگان حفاظت محیط زیست کشور به همدان بود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار