مدیر کل دفتر آموزش و ترویج سازمان جنگل ها؛
مدیر کل دفتر آموزش ،ترویج و مشارکت های مردمی سازمان جنگل ها ،مراتع و آبخیزداری کشور گفت: اداره کل منابع طبیعی ایلام یکی از نمونه های های موفق در فعالیت های حفاظت، احیا ،توسعه و بهره برداری از عرصه های مختلف سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیز داری کشور است .
کد خبر: ۵۹۹۱۵۷
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۷ 01 May 2018

به گزارش تابناک ایلام ؛ وحید جعفریان در حاشیه گردهمایی معاونین فنی اداره کل های منابع طبیعی سراسر کشور اظهار کرد : شناسایی های الگو های موفق پایدار سرزمین یکی از سیاست های محوری سازمان جنگل ها ی کشور است در این جهت برنامه ی جامع ای برای شناسایی الگو ها ، ارزیابی ، مستند سازی و تعمیم نتایج به سایر مناطق در دستور کار قرار گرفته است .


وی افزود : اداره کل منابع طبیعی ایلام یکی از نمونه های های موفق در فعالیت های حفاظت، احیا ،توسعه و بهره برداری از عرصه های مختلف سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیز داری کشور است .


وی تاکید کرد : ایلام یکی از استان های پیشتازدر فعالیت های مرتبت با طرح های محوری سازمان جنگل ها است اجرای طرح های گسترده نهال کاری در شهرستان های مرزی استان ایلام با حجم بالای کاشت، جای تحسین و الگو برداری برای سایر استان های کشور را دارد.

وی بیان داشت : هدف از حضور معاونین اداره کل استان ها در ایلام، به اشتراک گذاری دانش و یادگیری متقابل ،همراه با تبادل دانش و نقطه نظرات فنی در اجرای طرح ها ست ،بنحوی که احساس خود باوری در کارشناسان سازمان در سطوح مختلف استانی به فعل خواستن منتهی شود.

جعفریان عنوان داشت : پایداری فعالیت ها در بخش منابع طبیعی یکی از مهمترین دغدغه ها است که دانش مدیریت پایدار منابع به صورت سرزمینی بدون مشارکت موثر و واقعی جوامع محلی، امکان پایداری طرح ها وجود ندارد .


وی به برنامه ریزی در راستای جلب مشارکت مردم از طریق بهبود معیشت آنان اشاره کرد افزود :ایجاد سازکار هایی برای استفاده از منافع اقتصادی در طرح های منابع طبیعی، از برنامه هایی است که می توان انگیزه جوامع محلی را برای حفاظت از عرصه های طبیعی و احیا ی آنها به عنوان مهمترین سرمایه های انسانی ایجاد کرد.

مدیر کل دفتر آموزش ،ترویج و مشارکت های سازمان جنگل ها کشور تاکید کرد : در فرایند برنامه ریزی باید به جوامع محلی که معیشت آنها وابسته به عرصه های منابع طبیعی است توجه کرد .


وی یادآور شد: برنامه امسال در بخش ترویج ،باید بر مبنای آموزش ورود و مشارکت های مردمی در اجرای طرح ها در بخش ترویج به عنوان پیش قراول امکان پذیری اجرای طرح ها باشد .به این ترتیب بخش ترویج و آموزش، زمینه ساز مشارکت مردم ،ارزیابی اختلافات و تعارضات و تسهیل کننده حضور جوامع محلی در عرصه ها خواهد بود .


مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام نیز گفت:گارگاه آموزشی معاونین فنی اداره کل منابع طبیعی سراسر کشور در استان ایلام در 10و 11 اردیبهشت ماه در حال برگزاری است .که روز اول به بازدید اختصاص داده شد و روز دوم نیز به تبادل تجربیات و بازخورد بازدید های صورت گرفته پرداخته می شود .


احمدی اضافه کرد: معاونین فنی استان برای تجمیع افکار و تبادل تجربیات در عرصه های که طرح های جنگل داری ،بیابان زدایی ،ابخیزداری و مرتع داری مورد بازدید قرارگرفته است.

وی افزود : در طرح های اجرا شده استان ایلام مشارکت جوامع محلی و بهره برداران لحاظ شده و بیشتر پروژه های احیایی و توسعه ای جنگل کاری با کمترین هزینه و اعتبار و در قالب قراردادهای سامان عرفی با جوامع محلی و بهره برداران انجام گرفته است.

رضا احمدی یادآور شد : بهره برداران و جوامع محلی در ازای استفاده از فرآورده های جنگلی و بهره برداری از زیرشکوب نهال کاری ها از عرصه های ملی نهال کاری شده نیز حفاظت و مراقبت می کنند.


وی افزود: نهال های کاشت شده تولید نهالستان های داخل استان ایلام است که سازگار با توپوگرافی هر منطقه جغرافیایی، مقاوم به تنش هایی چون گرما، کم آبی، آفات و امراض و با نیاز آبی اندک ... هستند.


وی افزود :هم اکنون ۶۴۰ هزار هکتار جنگل در ایلام وجود دارد که تلاش داریم وسعت آن به یک میلیون هکتار رسانده شود .


احمدی طرح نهالکاری ٢۰هزار هکتار با اعتبار ۴۰۰میلیارد تومان در سطح استان ایلام در سال ٩٧ اجرایی می شود .


وی با اشاره به اینکه بیش از ١۰هزار هکتار از بیان های مهران جنگل کاری شده افزود: طرح های جام ،جم آب و آب زیادی از جمله این طرح ها است.


همچنین مدیرکل منابع طبیعی استان ایلام در بازید از طرح جم آب بیان داشت :اجرای این طرح در منطقه چالاب در شهرستان مهران با مساحت ۳۰۰۰ هکتار در سال ۹۴_۹۵انجام گرفته که از جمله اهداف اجرایی این طرح ها حفاظت و حراست از عرصه های طبیعی توسط مشارکت مستقیم مردم محلی ،مقابله با بیابان زدایی ،تولید اقتصادی محصولات اصلی و فرعی،افزایش سرانه فضای سبز در استان و کشور، تلطیف هوا و مقابله با پدیده ریزگرد ها می باشد.


وی عنوان کرد :از جمله گونه های چند منظوره کاشت شده در این طرح کنار و کنارک ،آکاسیا و ویکتوریا ،گل نرگس ،کهور ،اکالیپتوس و مشک می باشند .

دکتر احمدی در‌بازدید از طرح دره دراز نیز اظهار کرد :این طرح با مساحت ۵۰۰هکتار در شهرستان ایوان واقع شده و متوسط بارندگی در این منطقه ۵۵۰ گزارش شده است‌.


وی در بازدید از منطقه سرخ گیری نیز افزود : این طرح در مساحت 3500هکتار در شهرستان ایوان با هدف اقتصادی نمودن جنگل ها ناحیه رویشی زاگرس ، مبارزه با پدیده خشکیدگی در ختان بلوط احیا و توسعه جنگل های استان در حال اجرا است .


دکتری در بازدید از نهالستان سرد سیری ایوان افزود:مساحت این نهالستان ۵/۸هکتار بوده و مدیریت آن دولتی و وابسته به اداره کل منابع طبیعی استان است که از جمله اهداف آن تولید انواع نهال و گونه های بومی منطقه جهت احیا و غنی سازی ، تولید نهال گونه های بومی و اقتصادی به منظور توسعه جنگل های های استان و جذب مشارکت مردم در امر احیا و غنی سازی ،تولید نهال به منظور احداث پارک و فضای سبز ،تامین نهال های مورد نیاز ارگان ها،بهش خصوصی ، اشخاص و ایجاد اشتغال در منطقه بیان کرد ./م

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار