اگر از ایران دیدن میکنید احتمالا نمی توانید پاسارگاد را فراموش کنید، مخصوصا مقبره کوروش، پادشاه بزرگ امپراطوری هخامنشی که پیامبر دوستی و عدالت بود. بعد از سال1820 این آرامگاه به عنوان قبر کوروش بزرگ شناخته شد. پاسارگاد تقریبا 75 کیلومتر دور از تخت جمشید است که در دشت مرغاب واقع شده است.آرامگاه کوروش مانند تابش یک جواهر در وسط دشت مرغاب است. این دشت قبلا توسط باغ های سلطنتی پوشیده شده بود و توسط سنگ هایی با ارتفاع 7 متر ساخته شده بود. مقبره کوروش تنها مکان در شهرستان باستانی پاسارگاد در منابع یونانی است.
کد خبر: ۵۹۸۳۱۶
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۹ 29 April 2018

ظاهر آرامگاه کوروش
تابناک فارس به نقل از همگردی:اینکه بدانیم مقبره کوروش کجاست باید گفت در ابتدا آرامگاه کوروش با سنگ آهک سفید در تقریبا 530-540 سال قبل از میلاد ساخته شده است، شامل دو بخش کلی است، قسمت پایه یک پلت فرم شش مرحله ای با پایه مستطیلی و پهنای 165 متر مربع و یک اتاق کوچک با عرض 7.5 متر در بالا با ضخامت دیواره 1.5 متر، پوشیده با یک سقف سه گوشی است.فونداسیون ساختمان مقبره کوروش (13.35 تا 12.30 متر) توسط شش پلتفرم تشکیل شده است. اولین مرحله 170 سانتیمتر، دوم و سوم 104 سانتیمتر و سه مرحله آخر 57.5 سانتیمتر است. ارتفاع کلی ساختمان آرامگاه کوروش تقریبا 11 متر است.

مقبره کوروش

مقبره کوروش کجاست، از آغاز تا امروز
اینکه بدانیم مقبره کوروش کجاست باید گفت آرامگاه کوروش احتمالا به وسیله کوروش بزرگ قبل از مرگ او ساخته شده است و در طول امپراطوری هخامنشی بسیار خوب حفظ شده است. به گفته آرین، مورخ یونانی، در زمان حکومت کمبوجیه، روحانی مسئول مقبره او از سهم یک گوسفند، کمی شراب، غذا و یک اسب به منظور قربانی کردن برای پادشاه استفاده می نمود. هنگامی که اسکندر کبیر به مقبره کوروش حمله کرد، ارتش مقدونیه به مقبره حمله کرد، به ورودی آسیب زد و دکوراسیون داخلی را غارت کرد. بعدها اسکندر مقدونی دستور داد که مقبره کوروش را تعمیر کنند. هکل و یاردلی، با اشاره به بازسازی آرامگاه و نقل قول پلوتارخ برای مجازات مهاجمین، نوشتند که اسکندر به دلیل علاقه و احترام شخصی اش به کوروش، و برای هدف سیاسی دوستانه برای معرفی خود به عنوان یک جانشین قانونی برای کوروش بزرگ و امپراطوری هخامنشی، این اقدام را صورت داد. در طول امپراتوری ساسانی و اشکانیان، اطلاعاتی در مورد مقبره وجود ندارد.در طول عصر اسلامی، مردم معتقد بودند که ساخت چنین بنای سنگی بزرگ توسط یک انسان ممکن نیست و بر اساس اعتقادات اسلامی، آن را به قدرت سلیمان ربط میدادند. بنابراین آنها معتقد بودند که آرامگاه کوروش متعلق به مادر سلیمان است.

کتیبه های آرامگاه کوروش
اینکه بدانیم مقبره کوروش کجاست باید گفت هیچ تصویری در داخل و خارج از مقبره کورورش وجود ندارد، فقط در ورودی و زیر مثلث سقف یک تصویر بسیار کم رنگ از 12 گلبرگ معمولی امپراطوری هخامنشی دیده می شود. بجز این تصویر، هیچ کتیبه ای در مقبره کوروش دیده نمی شود.آرریان، مورخ یونان، نوشت که یک کتیبه به خط میخی فارسی قدیمی در مقبره کوروش پیدا شده است که می تواند به صورت زیر ترجمه شود:«ای مرد، من کوروش هستم، پسر کمبوجیه، که امپراتوری ایران را تاسیس کرد و پادشاه آسیا بود»به من و این بنای یادبود بی میلی نکن.آریستوبولوس، آرین و استرابو توصیف کرده اند که داخل آرامگاه کوروش که با یک تخت طلایی، یک میز با ظروف آشامیدنی و تابوت طلایی تزئین شده است.

کتیبه های آرامگاه کوروش

درباره کورش کبیر
کوروش بزرگ بنیانگذار و اولین امپراتور هخامنشی حاکم بر امپراتوری ایران 529-559 قبل از میلاد بود. روایت های متعددی در مورد دوران کودکی و جوانی کوروش وجود دارد، اما هرودوت نقل قول چهار داستان در مورد دستاوردهای قدرت کوروش را بیان کرده که یکی از آنها قابل اعتماد تر است. پس از شکست دادن ایشتوویگو آخرین پادشاه امپراتوری ماد، کوروش بزرگ، پایتخت امپراتوری ماد، اکباتان را فتح کرد. سپس او کراسوس، پادشاه لیدیا را شکست داد و به ساردیس لشکر کشید، و سپس سرزمین های فتح شده ی خود را به فرماندهانش سپرد و خودش به اکباتان بازگشت.در بهار قبل از سال 539 قبل از میلاد، کوروش درگیر نبرد با بابل بود. بر اساس اسناد تاریخی و مورخان، شهر بابل در شب عید سال نو، توسط گوبریاس، یکی از فرماندهان کوروش بزرگ، بدون جنگ و خونریزی فتح شد. هفتاد روز پس از سقوط بابل، کورش بزرگ در 29 اکتبر 539 قبل از میلاد وارد پایتخت شد. فتح بابل، یک حادثه حیاتی بود که منجر به تشکیل یک امپراتوری بزرگ در آسیای مرکزی و غربی شد و فرصتی برای یهودیان برای بازگشت به سرزمین وعده داده شده اسرائیل بود. با فرمان کوروش بزرگ، معبد اورشلیم بازسازی شد و تمام طلا و نقره به سرقت رفته توسط نبوچاد نزار، پادشاه بابل، به اورشلیم بازگردانده شد. استوانه کوروش، که پس از شکست نابونیدوس و فتح بابل نوشته شده است، یک سند تاریخی ارزشمند باستانی است. در سال 1971، سازمان ملل، استوانه کوروش را به زبان های مختلف منتشر کرد و آن را به عنوان اولین سند حقوق بشر اعلام کرد و یک نسخه از این استوانه در مقر سازمان ملل متحد در نیویورک نگهداری می شود. استوانه کوروش، نخستین اعلامیه حقوق بشر در نظر گرفته شده است و در حال حاضر در موزه Britain Museum انگلستان نگهداری می شود.هرودوت ادعا می کند که کوروش در جنگ با ماساگت به قتل رسیده است، اما اکثر مورخان این ایده را انکار می کنند. تنها مدارک معتبر و موثق باستانی که به طور غیرمستقیم به مرگ کوروش اشاره دارد، دو کتیبه رسی در بابل متعلق به 11 آگوست 530 پیش از میلاد، آغاز حکمرانی کمبوجیه «شاه شاهان» است. این دو سند ممکن است بسیار مهم نباشند، اما به ما برآوردی از مرگ کوروش میدهد که ممکن است بین 12 تا 31 اوت 530 قبل از میلاد مسیح باشد یا حداقل تاریخ بابل است که با مرگ او و آغاز امپراطوری کمبوجیه کلید میخورد.

مقبره کوروش کجاست

میراث کوروش کبیر برای ایرانیان و جهان
کوروش تنها یک فاتح و پادشاه بزرگ نبود. در مضامین فارسی، او موقعیت مشابهی با موسی برای اسرائیل و رومولوس و رموس برای رومیان داشت. داستان تولد کوروش، تحویل و آموزش او توسط یک چوپان، داستان موسی در نیزارهای مصر و اذیت و آزار توسط پدر خودکامه اش را به ما یادآوری میکند.حماسه کوروش بزرگ اولین بار در بین ایرانی ها رشد کرد و سپس به یونانیان تحویل داده شد. جای تعجب نیست که زنوفن در "کوروش نامه" ی خودش او را "حاکم ایده آل" نامیده است، و تلاش می کند تا آموزش خود را از طریق حاکم ایده آل ایران باستان توصیف کند. با این وجود، کورش کبیر همچنان یک مرد بزرگ است که یک امپراتوری صلح آمیز در تاریخ را بنیان نهاده است.او نه تنها یک رهبر نابغه بود که امپراتوری بزرگی را آغاز کرد، بلکه بنیانگذار فرهنگ و تمدن امپراتوری هخامنشی نیز بود. همانطور که امروز می دانیم، ایرانیان از مسیر شوونیسم (وطن پرستی اغراق آمیز) پیروی نمی کردند، در نتیجه کورش بزرگ، به سرعت از ملت های شکست خورده یاد گرفت. او کنترل ماد را به دست گرفت، آنها را به ملت ایران پیوند داد و پادشاهی دوبعدی فرهنگ پارسی-ماد را ایجاد کرد. کوروش بزرگ بر آیین امپراتوری مادها اقرار کرد، در حالی که پارسی ها نیروهای خود را متحد کردند، اجازه داد حکمرانی کنند. یک ماد، معمولا به عنوان یک مشاور ارشد هخامنشی یا رئیس وزیران درنظر گرفته میشد. با توجه به آخرین نسخه کتیبه مورد مطالعه در تخت جمشید، از دوران داریوش، یک مادی به طور مداوم در کنار یک پادشاه بزرگ دیده می شود. همانطور که در کتیبه تخت جمشید مشاهده شد، ایلامی ها بهترین معلمان برای پارسی ها بودند که در فارس اقامت داشتند. شما حتی می توانید پارسی ها و ایلامی هایی را در کتیبه های به جای مانده تخت جمشید ببینید که لباس سنتی ایلامیان را در پوشیده اند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار