دیپلمات‌ها تا سحر جمعه به وقت وین فرصت دارند ‌به توافق برسند. در غیر این صورت، فرصت بررسی 30 روزه کنگره به 60 روز افزایش پیدا می کند. این در حالی است که بارها دیپلمات های کشورمان تاکید کرده اند که هرگز اسیر زمان نخواهند شد و فقط به دنبال توافق خوب هستند و تا هر وقت نیاز باشد در وین باقی خواهند ماند.
کد خبر: ۵۹۶۱۸
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۳۹۴ - ۱۹:۳۲ 09 July 2015

به گزارش «تابناک یزد»،امروز پنج شنبه سیدعباس عراقچی و مجید تخت روانچی معاونان وزیران خارجه ایران و هلگا اشمید نماینده ۱+5 که مذاکرات‌شان شب گذشته تا پاسی از شب به طول انجامید صبح روز پنجشنبه گفت‌وگوها را از سر گرفتند. همچنین رضا نجفی نماینده دایم ایران در آژانس در گفت‌وگوی معاونان حضور دارد. این در حالی است که علی اکبر صالحی و ارنست مونیز صبح امروز جداگانه مذاکرات فنی را آغاز کردند.

منابع خبری اعلام کردند که وزیران خارجه امریکا و آلمان شب گذشته با یکدیگر دیدار کردند و صبح امروز نیز جان کری وزیر خارجه آمریکا با فابیوس وزیر خارجه فرانسه دیدار داشته است. وزیران خارجه سه کشور اروپایی شب گذشته به وین بازگشتند.

در روز یازدهم که گویا سخت‌ترین روزهای مذاکرات بود طرفین سخن از تصمیم سیاسی راندند و یکدیگر را به گرفتن یک تصمیم سخت ترغیب می‌کردند. وزرای خارجه چین، فرانسه و روسیه وین را ترک کردند تا به پایتختهایشان برگردند اما طی روزهای آینده باز خواهند گشت زیرا مذاکرات تا روز جمعه تمدید شده است.

اظهار امیدواری صالحی و مونیز برای پایان مذاکرات فنی/ اوباما:شانس توافق هسته‌ای با ایران کمتر از ۵۰% است/ حمایت روسیه از رویکرد ایران در لغو تحریم های تسلیحاتی

همچنین دیروز باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا، از طریق برقراری تماسی ویدئویی به جان کری، وزیر خارجه این کشور و هیئت آمریکا در وین پیوست تا جویای آخرین تحولات در مذاکرات هسته‌ای تاریخی با ایران شود.

کاخ سفید با انتشار بیانیه‌ای کوتاه بدون آنکه به جزئیات این "ویدئو کنفرانس محرمانه" اشاره‌ای بکند، اعلام کرد: «رئیس‌جمهور پیشرفت مذاکرات را تا به این لحظه بررسی کرده و راهنمایی‌هایی را در مورد تلاش‌های مستمر ما برای رسیدن به توافقی خوب میان گروه ۱+۵ و ایران که منطبق بر خواسته‌های‌مان باشد، ارائه داد.» در این بیانیه‌ چندخطی همچنین ذکر شده است که در جریان این ویدئو کنفرانس اعضای تیم مشاوران امنیتی رئیس‌جمهور نیز حضور داشته‌اند.

18:31 برخی منابع آگاه از وین خبر می دهند برخی زیاده خواهی های غربی ها مانع جدی بر سر توافق جامع است. بنابراین تا زمانی که این زیاده خواهی ها وجود داشته باشد احتمال توافق بسیار کم خواهد بود و ایران به هیچ وجه خطوط قرمز خود را رها نخواهد کرد.

18:30 خبرگزاری ایتارتاس از اوفا گزارش داد :سرگئی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه روسیه روز پنجشنبه به خبرنگاران گفت هزینه هر گونه اشتباه در مذاکرات با ایران به شدت بالاست.این دیپلمات گفت :« آنچه در مذاکرات در خصوص ایران روی می دهد را نمی توان چیزی به غیر از مانور دادن خواند، وقتی طرف ها مواضع خود را در آخرین لحظه تغییر می دهند ».ریابکوف تاکید کرد :« در این مرحله، هزینه هر گونه اشتباه بالاتر می رود. پیش بینی لحظه ای که موافقتنامه امضا می شود، دشوار است ».

18:00 آغاز دیدار کری و فابیوس

17:50 پایان مذاکرات کری و هاموند

17:43 یک مقام ایرانی گزارش‌های پیشین درباره احتمال حصول توافق هسته‌ای بین ایران و گروه ۱+۵ تا ساعاتی دیگر را تکذیب کرد.

17:11 اعضای حاضر در اجلاس «بریکس» در بیانیه‌ای اعلام کردند خواستار حل و فصل فوری مسائل پیرامون برنامه هسته‌ای ایران هستند.

17:10 ظریف با وزیر خارجه آلمان دیدار کرد. وزیران امور خارجه ایران و آلمان در ادامه مذاکرات هسته‌ای، در وین با یکدیگر دیدار کردند.

17:01 ریابکوف: توافق هسته‌ای ممکن است طی چند ساعت آینده امضا شود. معاون وزیر امور خارجه روسیه خبر داد که توافق هسته‌ای میان ایران و گروه 1+5 ممکن است طی چند ساعت آینده امضا شود.

16:41 عراقچی با بیان اینکه در وین بازار شایعات زیاد است، گفت: 90 درصد بحث‌هایی که رسانه‌های غربی با اغراض خاص و برای جنگ روانی مطرح می‌کنند صحت ندارد ولی هر موقع کار در مسیر صحیح به سرانجام رسید، اعلام خواهد شد.

16:31 یک مقام ارشد صهیونیست گفته که با سقوط نسبتاً کامل 1+5 در مذاکرات هسته‌ای با ایران، توافق تقریباً تضمین شده است.

16:30 یک مقام غربی می‌گوید اخبار منتشر شده در مورد احتمال تمدید مذاکرات تا روز یکشنبه درست نیست.

16:20 العالم: منابع آمريکايي ميگويند احتمال دارد امشب پيش نويس توافقنامه به کنگره آمريکا ارسال شود

16:15 برخی منابع از تمدید احتمالی مذاکرات هسته ای تا روز یکشنبه خبر دادند.این منابع در گفتگو با «انتخاب» ، اظهار داشتند: اگر جلسات وزرا امروز به نتیجه نرسد، گفتگوها تا روز یک شنبه ادامه پیدا می کند.به گفته ی این منابع، مذاکره کنندگان در تلاش هستند که امروز گفتگوها را به نتیجه برسانند.با این حال، این منابع افزودند: تدوین قطعنامه شورای امنیت نیز هنوز به پایان نرسیده است.براساس گفته های این منابع، طی جلسات فشرده علی اکبر صالحی و ارنست مونیز، متون فنی تا 90 درصد پیشرفت کرده است.برخی رسانه های آمریکایی نیز معتقدند که امروز مذاکرات تا ساعت 10 شب به جمع بندی می رسد.

15:12 مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که در حال حاضر در مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 حضور دارد قرار است فردا راهی پایتخت بوسنی و هرزگوین شود.

14:56  یک مقام غربی اعلام کرد که تمام کار پیش‌نویس توافق هسته‌ای میان جمهوری اسلامی ایران و گروه ۱+۵ انجام شده است

14:55 جان کری در تویتر: صبح امروز به بحث در مورد موضوعات مهم ادامه دادیم. سخت در تلاشیم تا ببینیم آیا توافق ممکن است یا خیر.

14:45  دیدار ظریف و کری پایان یافت

14:30 اولين ديدار امروز ظريف و كري اغاز شده است.

14:20 وزارت خارجه اتریش خبر دعوت وزیر خارجه این کشور از مسئول سابق سیاست خارجی اتحادیه اروپا برای حضور در وین را تکذیب کرد.

14:05 نمایی زیبا از هتل کوبورگ محل مذاکرات هسته ای

تمام کار پیش‌نویس توافق تمام شده است/ اظهار امیدواری صالحی و مونیز برای پایان مذاکرات فنی/ اوباما:شانس توافق هسته‌ای با ایران کمتر از ۵۰% است/ لاوروف: هیچ مشکل لاینحلی در مذاکرات باقی نمانده/ کری: سخت در تلاشیم تا ببینیم آیا توافق ممکن است یا خیر؟

14:04 "بخش‌هایی از توافق نهایی، منتشر نمی‌شود" . یک کارشناس آمریکایی تصریح کرد: دو طرف توافق هسته‌ای احتمالا تفسیرهای متفاوت از توافق خواهند داشت و بخش‌هایی از این سند محرمانه باقی خواهد ماند و منتشر نخواهد شد

14:03 خبرگزاری ایتارتاس روسیه روز پنج‌شنبه به نقل از یک منبع آگاه از توافق ایران و گروه 1+5 برای صادرات اورانیوم غنی‌شده ایران به روسیه و در عوض دریافت اورانیوم طبیعی خبر داد.

14:00 کاترین اشتون مهیمان ویژه توافق هسته‌ای. شنیده‌ها حاکی از این است که وزیر خارجه اتریش در یک تماس تلفنی از کاترین اشتون برای سفر به وین برای حضور در مراسم توافق احتمالی ایران و 1+5 دعوت کرده است.

13:57 تلاش‌های گروه 1+5 برای رفع اختلافات داخلی امروز نیز ادامه می‌یابد. در حالیکه دیپلمات‌های ایرانی با همتایان‌شان در سطوح مختلف دیدار می‌کنند تلاش‌های گروه 1+5 برای رفع اختلافاتی که در چند روز گذشته مذاکرات را به درازا کشانده است ادامه دارد.

13:54 قدرتهای بزرگ بر روی زمان رفع تحریم تسلیحاتی ایران کار می‌کنند. قدرتهای بزرگ در حال تلاش برای حل موضوع سخت زمان رفع تحریم تسلیحاتی ایران هستند.

13:49 "آمریکا مشکلی با طولانی شدن مذاکرات ندارد" . روزنامه آمریکایی USA Today نوشت: کاخ سفید آماده است اجازه دهد که مذاکرات هسته ای ایران برای مدت زمان نامحدودی ادامه پیدا کندچ

13:29 یک دیپلمات ارشد غربی با تلاش برای کم‌اهمیت جلوه دادن اظهارات مقامات روسیه درباره رفع تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران می‌گوید مواضع مسکو جدید نیست.

13:14 تحریم تسلیحاتی ایران می‌تواند 2 تا 8 سال حفظ شود. یک منبع دیپلماتیک در یکی از هیات‌های 1+5 در وین تاکید کرد که تحریم تسلیحاتی اعمال شده علیه ایران می‌تواند 2 تا 8 سال حفظ شود.

13:12 تخت روانچی عضو تیم مذاکره کننده ایرانی امشب به تهران باز می‌گردد و بامداد شنبه به وین بر خواهد گشت.

13:03 یک خبرگزاری روسی به نقل از منبع دیپلماتیک در وین گزارش داد که بحث برداشتن تحریم‌های تسلیحاتی در دو مرحله ابتدا تعلیق و سپس لغو مورد بررسی قرار گرفته است.

12:45 رئیس سازمان انرژی اتمی ایران پس از رایزنی با وزیر انرژی آمریکا گفت: به امید خدا امروز روز پایانی موضوعات فنی است ضمن اینکه مونیز نیز اعلام کرد اگر بتوانیم، می‌خواهیم موضوعات فنی پایانی را حل کنیم.

اظهار امیدواری صالحی و مونیز برای پایان مذاکرات فنی/ اوباما:شانس توافق هسته‌ای با ایران کمتر از ۵۰% است/ حمایت روسیه از رویکرد ایران در لغو تحریم های تسلیحاتی

12:22 وزیر خارجه روسیه می گوید که هیچ مشکل غیرقابل‌حلی در برابر مذاکره‌کنندگان هسته‌ای ایران و 1+5 باقی نمانده است.

12:15 رئیس سازمان انرژی اتمی و وزیر انرژی آمریکا از دقایقی قبل در وین به گفت و گو نشستند و معاونان ظریف و موگرینی نیز ٩ صبح دوباره رایزنی های خود را از سر گرفتند.

12:05 لاوروف: توافق هسته‌ای چند مرحله‌ای خواهد بود. وزیر خارجه روسیه گفت الحاق ایران به سازمان همکاری‌های شانگهای به نتیجه مذاکرات هسته ای و رفع تحریم های ایران بستگی دارد، وی این توافق را چند مرحله ای دانست. هیچ مشکل لاینحلی باقی نمانده، در شرف امضای توافق هستیم. وزیر امور خارجه روسیه در حاشیه برگزاری مذاکرات هسته‌ای در وین، بر لزوم لغو تحریم تسلیحانی ایران به عنوان یکی از مسائل مهم تاکید کرد. وی تاکید کرد: در آستانه دسترسی به توافق نهایی هستیم. ما به یک توافقنامه جامع نزدیک شده ایم و این توافقنامه در دسترس است

12:04 کری از وین با وزیر خارجه چین تلفنی درباره مذاکرات گفتگو کرد.

11:35 وزیر خارجه فرانسه که وارد وین شده،‌ بدون انجام هرگونه گفت‌وگویی با خبرنگاران وارد هتل کوبورگ محل برگزاری مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 5+1 شد.

10:45 منبع غربی: برخی صفحات توافق هسته‌ای چاپ شده است. یک منبع دیپلماتیک غربی گفته است توافق می‌تواند به زودی اعلام شود و برخی صفحات آن چاپ شده است.

10:36 معاون وزیر خارجه روسیه گفت که «این مذاکرات هسته‌ای شبیه به کوه‌نوردانی است که 95 درصد مسیر تکمیل شده اما گام‌هایی باقی مانده است و مترهای پایانی سختترین گام‌ها است».

10:32 دیپلمات غربی: مذاکرات هسته ای به سبب مسائل سیاسی و نه فنی تمدید شد. پایگاه اینترنتی روزنامه الشرق الاوسط: یک دیپلمات غربی درباره پیشنهادهای جدید ایران ابراز بی اطلاعی کرد و گفت اختلافاتی که سبب تمدید مذاکرات شد مسائل سیاسی است و به پایتختها مهلتی برای حل آن داده شد. وی یاد آور شد مسائل فنی در بیانیه لوزان حل شد. وی در گفتگو با الشرق الاوسط گفت یا روز جمعه توافق امضاء می شود یا اینکه جدایی اتفاق می افتد

10:02 "کاترین ری"، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نوشت: وزرای خارجه کشورهای ۱+۵ امروز ساعت ۱۰ به وقت وین یک جلسه مشترک برگزار می‌کنند

9:00 اوباما: شانس توافق هسته‌ای با ایران کمتر از ۵۰% است.

8:45 ایتارتاس: حل اختلافات باقی‌مانده در حد گفتن بله یا خیر است.برخی صفحات توافق چاپ شده است.

تابناک

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار