رئيس پژوهشكده فرهنگ و معارف قرآن خبر داد
رئيس پژوهشكده فرهنگ و معارف قرآن از انتشار10 پروژه علمي پژوهشي قرآني در سال گذشته خبر داد.
کد خبر: ۵۸۹۰۳۱
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۰:۲۹ 10 April 2018

به گزارش تابناک قم،حجت‌الاسلام صادق یوسفی مقدم با بیان اینکه بیش از 60 پروژه پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن در سال گذشته در دست تحقیق داشت اظهار کرد: قرآن و مستشرقان از مهمترین پروژه‌ها است و از دیگر پروژه‌ها می‌توان به فقه قرائت، فرهنگنامه سبک زندگی در آموزه‌های قرآن و اهل بیت(ع)، فرهنگ‌نامه تحلیلی واژگان مشابه و دایرة المعارف قرآن اشاره کرد.

وی خاطرنشان کرد: بازنگری فرهنگ قرآن، نظام‌سازی قرآنی، مرجعیت علمی قرآن، تفسیر موضوعی نبوت عامه با گرایش شبهه‌پژوهی و نقد انگاره‌های ناهماهنگی قرآن و علوم تجربی و پورتال قرآن از دیگر پروژه‌های پژوهشکده محسوب می‌شود.

رئیس پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن از رونمایی پورتال قرآن در نمایشگاه بین‌المللی قرآن خبر داد و افزود: مرحله اول پورتال قرآن در هفته پژوهش رونمایی شد.

وی با بیان اینکه پژوهشکده سال گذشته حدود 10 پروژه داشته است گفت: فقه قرائت، رؤیا انگاری وحی، فرهنگ اصطلاحات و مفاهیم سیاسی قرآن، تفسیر کودک با عنوان پیام‌های آسمانی، اعجاز قرآن با گرایش شبهه‌پژوهی، پژوهش‌های نوآمد قرآنی، وفاق و اتحاد در اندیشه مفسران اجتماعی، گفت‌وگوی علمی با قرآن‌پژوهان و چکیده مقالات همایش آرای تفسیری آیت‌الله معرفت از جمله آثار منتشر شده است.

یوسفی‌مقدم با بیان اینکه بیش از 40 اثر در نوبت نشر دفتر تبلیغات قرار دارند گفت:‌ جلد 15 و 16 دایرة المعارف قرآن، 10 اثر در زمینه سبک زندگی، دانشنامه قرآنی حج، فقه و اصول، دانشنامه قرآنی معارف عقلی، دانشنامه علوم قرآنی و جلد ششم اعلام قرآن از جمله آثاری است که در آینده‌ منتشر می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: حدود 10 کرسی ترویجی در سال گذشته برگزار شده که از جمله آنها می‌‌توان به بحث عرفان در آینه قرآن، گرایش اجتماعی تفسیر، نقد روش شهید صدر در تفسیر، واکنش مردم در برابر رسالت‌های انبیا، راهکارهای ترویج فرهنگ عفاف و حجاب و نظریه طرح خلافت از سوی پیامبر اکرم(ص) اشاره کرد.

رئیس پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن ابعاد شرک بت پرستان معاصر ظهور اسلام، نظریه اخلاق هنجاری اسلام، روش پاسخگویی به شبهات اعتقادی و نقد نظریه مفسران درباره نافرمانی حضرت آدم را از دیگر موضوعات کرسی‌های برگزار شده ذکر کرد.

وی با بیان اینکه 15 کلان پروژه قرآنی در پژوهشکده در حال انجام است گفت: پروژه‌هایی مانند مرجعیت علمی قرآن، نظام‌سازی قرآن، قرآن و استشراق، دایرة المعارف قرآن، سبک زندگی از منظر قرآن و روایات اهل بیت(ع) و... در مجموعه پژوهشکده در حال انجام است.

یوسفی‌مقدم خاطرنشان کرد: پیشنهاد همایش گفتمان مقاومت ارائه شده که در صورت تصویب امسال برگزار می‌شود و همچنین همایش قرآن و مسائل جامعه معاصر از دیگر همایش‌های در دستور کار است.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار