کد خبر: ۵۸۲۲۴۰
تاریخ انتشار: ۰۲ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۲ 22 March 2018
به گزارش تابناک سمنان به نقل از جی پلاس فصل اصلی سفر در ایران اگرچه تابستان است اما نوروز همیشه با اختلاف زیادی متراکم ترین دوران سفرها در طول سال را دارد؛ چرا که حجم سفرها در تابستان در سه ماه تقسیم می شود اما در نوروز، خانواده ها حداکثر دو هفته برای سفرشان زمان دارند. مهمترین سوال هم همیشه این است که کجا برویم؟ چطور برویم، کجا اقامت کنیم و چه تفریحی انجام دهیم؟ ما می خواهیم در گزارش هایی دنباله دار، طی روزهای آینده، چند مقصد خوب در بخش های مختلف ایران را معرفی کنیم و به نوعی با هم همسفر شویم.
مقصد اول ما در این سفر استان هرمزگان و شهر بندرعباس است اما در ادامه به جزیره قشم و در ادامه به هنگام و هرمز هم خواهیم رسید. جزیره هایی که با دیدن عکس هایشان شاید باورتان نشود که چنین سواحلی در ایران نیز وجود دارد!
حالا در قسمت اول، راه ها، هزینه ها و چگونگی رسیدن به بندرعباس و قشم را بررسی می کنیم و چرخی هم در این بندر زیبا می زنیم تا در قسمت های بعدی به جزایر زیبای هرمزگان برسیم.
سفر به قشم و بندرعباس چقدر آب می خورد؟
هوایی
اگر اهل سفر با هواپیما هستید و با هزینه اش هم مشکلی ندارید، شاید بهترین انتخاب برایتان سفر هوایی باشد. پروازهای مستقیم از شهرهای مختلف به بندرعباس و قشم وجود دارد که طی یک ساعت و اندی به این دو مقصد می رسید. هزینه سفر هوایی در این دو مسیر با وجود پرواز های نسبتا زیاد بالاست و می تواند برای یک مسیر حتی تا هفتصد هزار تومان هم برسد! با این حال در بعضی روزها می شود بلیت های ارزان تر با قیمیتی بین 120 تا 200 هزار تومان هم پیدا کرد.
زمینی
برای سفر زمینی، مقصد اصلی بندرعباس است. بسته به شهری که در آن هستید، می توانید شیوه سفرتان را تعیین کنید. به طور مثال از تهران برای بندرعباس هم قطار وجود دارد و هم اتوبوس. فاصله این دو شهر حدود 1278 کیلومتر است که با اتوبوس زمانی حدود پانزده ساعته را باید در راه باشید.
بلیت اتوبوس از تهران با اتوبوس های معمولی 42 هزار تومان و با اتوبوس VIP حدود 90 هزار تومان است که البته برخی تعاونی ها در رقابت فروش، تخفیف هایی را روزانه به مسافران ارائه می کنند. در مجموع توصیه ما به شما این است که اگر مانند تهران فاصله قابل توجهی تا بندر عباس دارید، این مسیر را به دو قسمت تقسیم کنید و یک شهر دیگر را هم از نزدیک ببینید. مثلا شهرهایی مثل یزد، کرمان و حتی اصفهان که می تواند هم دشواری سفر طولانی با اتوبوس را ساده تر کند و هم خودش به تنهایی تجربه بسیار خوبی به حساب می آید.
ریل قطار هم دیگر راهی است که شما را به بندرعباس می رساند. قطار سفر آسوده تری را برای شما به ارمغان می آورد و با آسایش بیشتر اجازه می دهد که با شرایط بهتری به بندرعباس برسید. با این حال زمان بیشتری در راه هستید و شاید هم مجبور شوید هزینه بیشتری را به نسبت کیفیت قطاری که انتخاب می کنید بپردازید.
به طور مثال قیمت قطارها از تهران در ارزانترین حالت ممکن برای قطارهای شش تخته 66 هزار تومان و در بیشترین حالت برای قطار های چهار تخته بیش از 120 هزار تومان است.
سفر با ماشین شخص هم دیگر راهی است که پیش پای مسافران قرار دارد. با این حال اگر حال رانندگی طولانی مدت را ندارید می توانید اتومبیل تان را هم به همراه خودتان سوار قطار کنید. داشتن اتومبیل در بندرعباس و به خصوص قشم موهبت بزرگی به حساب می آید. شاید هزینه قابل توجهی را برای انتقال خودرو با قطار و سپس لندیگراف به قشم پرداخت کنید اما استفاده اش را با صرفه جویی در پراخت کرایه در قشم می بینید.
هزینه حمل خودرو به طور مثال از تهران تا بندرعباس برای هر سفر دویست و سی هزار تومان است و با هزینه ای بین شصت الی هشتاد هزار تومان هم می توانید خودرو را از بندر به قشم برسانید.
این ها راه های رسیدن به بندرعباس و قشم بود. خود بندرعباس با منطقه وسیع و حفاظت شده گنو و جزیره قشم با جاذبه های گردشگری فوق العاده اش به تنهایی یک سفر است که سعی می کنیم در این گزارش به مناطق دیدنی بندر عباس برسیم و در گزارش های بعدی راهی جزایر قشم، هنگام و هرمز شویم.
در بندرعباس کجا برویم؟
به گزارش جی پلاس، منطقه حفاظت شده گنو برای یک گشت و گذار خوب و فوق العاده، بهترین انتخاب در بندرعباس است. البته قبل از آن برای اینکه با حال و هوای این بندر زیبا بیشتر آشنا شوید، چرخی در اطراف اسکله شهید حقانی بزنید. اسکله ای که لنج های مسافربری به جزیره های مختلف از جمله هرمز و قشم از آن حرکت می کنند. از اسکله به سمت غرب، کنار دریا قدم بزنید تا به خیابان شهرداری برسید. خیابانی که همان ابتدایش بازار ماهی فروشان قرار دارد که به شدت دیدنی است. اگر برای ناهار یا شامتان برنامه ای ندارید حتما یکی از ماهی یا میگوهای تازه این بازار را انتخاب و کباب کنید. شیر، گربه، تلال و میگو و شاه میگو و ده ها نوع ماهی دیگر در این بازار تازه تازه به فروش می رسد.
پس از دیدن بازار ماهی می توانید راهی گنو شوید. منطقه حفاظت شده بزرگی که آب و هوایی کوهستانی و خوبی دارد و بندری ها هم گاهی برای فرار از گرما به آن پناه می برند.
گنو را بهتر بشناسیم
منطقه حفاظت شده یا پارک ملی گنو یکی از مناطق بی نظیر ایران به حساب می آید. آن هم در منطقه گرم سیری مانند استان هرمزگان!
گنو با مساحت ۲۷ هزار و ۵۰۰ هکتار و ارتفاع متغیر ۵۰ تا ۲ هزار و ۳۷۴ متر ازنظر تنوع گیاهی و جانوری و آب و هوای مطبوع، کوه‌ها و دره‌ها بی‌‌نظیر است.
از سال ۱۳۵۱ تا سال ۱۳۵۴ این سرزمین را به عنوان منطقه حفاظت شده شناختند؛ اما به دلیل غنای طبیعی از سال ۱۳۵۴ به عنوان پارک ملی معرفی شد. این سرزمین به عنوان بخشی از سرمایه و میراث طبیعی به شمار می‌رود و شهرت بین‌المللی دارد.
گنو بیش از هر چیز منطقه ای کوهستانی است. این کوه ها به سبب داشتن آب و هوای سرد، برف خیز بودن و دامنه‌هایی سرسبز با آب و هوای مطبوع، از سال ۱۳۲۰ مورد توجه مردم بندرعباس بوده‌ است و در طول این سال‌ها ساکنان شهر برای فرار از گرما، به مناطق ییلاقی کوه گنو مانند کهنوج، باغ کاشان و چاهو سفر می‌کرده‌اند.
کوه گنو ۲ قله بزرگ به نام نصیری و بازگرد دارد که بلندترین نقطه را تشکیل می‌دهند و از انواع درختان جنگلی و بوته‌های دارویی پوشیده شده‌اند.
چشمه‌های متعددی با نام‌های انارو، باغ زیر، سرا، دزک، الیاسی درمر این باغها را آبیاری می‌کرده‌اند، که متأسفانه طی سال‌های خشکسالی، تعدادی از آن‌ها خشک شده‌اند. کوه گنو از نظر زیست‌محیطی نیز برای زندگی انواع حیوانات گوشت‌خوار و علف‌خوار مانند پلنگ، کفتار، گرگ، شغال، قوچ، میش، بز و آهو مناسب است.
از جمله جلوه‌های طبیعی و جذاب گردشگری این منطقه، آب گرم است. تنوع پوشش گیاهی این کوه از دامنه تا قلعه کوه مشتمل بر درختان گرمسیری، استپ کوهپایه‌ای و گونه‌های نواحی سردسیر است. در این منطقه حیوانات مختلفی هم دیده شده که آهو، خرس، قمری، روباه و کفتار و ... از جمله آن هاست.
 
چطور به گنو برویم؟
گنو در شمال بندرعباس قرار دارد. تقریبا تمام راه های دسترسی به این منطقه زیبا در جاده بندر عباس به بندر لنگه قرار دارد. در خروجی های مختلف این جاده، می توان به بخش های مختلف این منطقه وسیع دسترسی پیدا کرد. همچنین دو راه هم از جاده بندرعباس به سیرجان وجود دارد که شما را به گنو می رساند.
فاصله بندرعباس تا این منطقه از مسیرهای مختلف بین 30 تا 40 کیلومتر است.
مکان های تاریخی
اگر به مکان‌های تاریخی هم علاقه دارید، برای یک نصفه روز و چه بسا بیشتر هم می شود برنامه ریزی کرد. مسجد سلطانی در بلوار امام خمینی(ره)، معبد هندوها در همین بلوار روبروی بازار روز بندر و عمارت کلاه فرنگی در بلوار طالقانی مقاصد نزدیکی است که می‌توان در برنامه شما قرار داشته باشد. محله باستانی سورور و قلعه فین در بخش فین هم دیگر بناهای تاریخی بندرعباس به شمار می‌رود.
به گزارش جی پلاس؛ این گشت و گزار کوتاه ما در بندرعباس بود. روستاها و شهرهای اطراف این بندر پر از نقاط گردشگری هستند که خودشان سفر و معرفی جداگانه ای می طلبند. برنامه سفر ما در گزارش بعدی جزیره قشم خواهد بود که از همان اسکله شهید حقانی و با لنج های مسافری انجام می شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار