کد خبر: ۵۸۱۱۸۸
تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۷ 19 March 2018
به گزارش تابناک سمنان دکتر امراله قاجاری مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های آبزیان سازمان دامپزشکی در گفت و گو با جام جم آنلاین بیان کرد: ماهی قرمز شب عید بر اساس فرهنگ ما ایرانی ها مهمان و پای ثابت تمامی سفره های هفت سین است. توجه به بهداشت و سلامتی اینگونه از آبزیان بسیار حائز اهمیت بوده و افراد باید قبل از خرید و در هنگام نگهداری مسائل بهداشتی رعایت شود.
وی ادامه داد: ماهی های زینتی به عنوان گونه های بسیار سالم و بی خطر برای انسان ها محسوب می شود. امروزه در زندگی شهرنشینی حضور این دسته از ماهی ها به دلیل بی خطر بودن، زیاد مشاهده می شود همچنین ماهی های زینتی در مقایسه با سایر حیوانات خانگی از لحاظ انتقال بیماری ها درصد اندکی را به خود اختصاص داده اند.
قاجاری با بیان اینکه افراد در هنگام خرید ماهی قرمز باید چند نکته را در نظر داشته باشند به جام جم آنلاین گفت: ماهی مورد نظر ضایعه ای روی پوستش نداشته باشد همچنین پِلک های ماهی ریخته نشده باشد. علاوه بر آن ماهی هایی که شنای سالم تری داشته و پر تحرک و شاداب هستند را برای خرید انتخاب کنند.
مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های آبزیان سازمان دامپزشکی در خصوص نگداری ماهی قرمز گفت: این دسته از ماهی ها توان ماندن در دماهای بالا (25 درجه به بالا) را ندارند، چرا که تغییرات ناگهانی دما ممکن است جانش را به خطر بیندازد به عبارتی ماهی باید در یک شرایط ثابت نگهداری شود. از نگهداری در ظروف تنگ و کوچک اجتناب کنید و از تُنگ هایی استفاده نمایید که دهانه گشادی دارند چرا که عمل تبادل هوا (اکسیژن رسانی) باید راحت صورت گیرد.
به گفته وی، از دستکاری های غیر ضروری ماهی ها به شدت خودداری شود، بخصوص از دسترس کودکان به دور باشند.
قاجاری در ادامه گفت: تماس زیاد دست با ماهی باعث می شود پِلک های ماهی ریخته و مستعد بیماری می شوند لذا از دستکاری های بی مورد اجتناب شود. همچنین ماهی های قرمز هیچ گونه عوارض پوستی را به دنبال ندارند اما بهتر است کودکان، افراد مُسن و افرادی که از سیستم ایمنی پایینی برخوردار هستند از تماس زیاد با ماهی پرهیز کرده و در صورت جا به جایی و شستشو از دستکش استفاده کنند.
مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های آبزیان سازمان دامپزشکی در رابطه با تغذیه ماهی های قرمز گفت: ماهی های شب عید غذای اندکی را نیاز دارند و بیشتر توصیه می شود از غذای مخصوص ماهی قرمز استفاده شود همچنین بایستی با غذاهای کم پروتئین و سرشار از کربوهیدرات شناور در سطح آب تغذیه شود. روزی یک تا دوبار باید به ماهی غذا داد اما در حجم بسیار کم، در غیر این صورت باعث آلودگی آب شده و ماهی نمی تواند تغذیه کند. از خرده‌های ریز نان نیز می توان به‌عنوان غذای این ماهی‌ها استفاده کرد.
وی اشاره کرد: معمولا برای نگهداری یک ماهی، دو و نیم لیتر آب کفایت می کند. همچنین در هنگام تعویض آب، افراد دقت داشته باشند آب خارج شده از شیر را فورا در تُنگ نریزند. ظروف نگهداری ماهی را باید هفته ای یکبار شست و شو(با آب و نمک) کنند .
به گفته قاجاری، ماهی ها از نظر بیماری های مشترک با انسان جزء گونه هایی هستند که خطر بسیار پایینی دارند و تا به حال بیماری شناخته شده و یا حادی در این زمینه وجود ندارد.
مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های آبزیان سازمان دامپزشکی اشاره کرد: خانواده ها دقت داشته باشند عمر ماهی های قرمز به اندازه تعطیلات نوروز نیست و حداقل 4 الی 5 سال قادر به زندگی هستند لذا توصیه می شود افرادی که ماهی قرمز خریداری می کنند به بهترین نحوه نگهداری کرده و اگر تصمیم به رهاسازی ماهی هایشان داشتند در مکان هایی که شهرداری معین کرده است این کار را انجام دهند.
بیتا نوروزی / جام جم آنلاین
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار