کد خبر: ۵۷۶۶۶۴
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۹:۳۵ 09 March 2018
به گزارش تابناک سمنان به نقل از جی پلاس هر چند بررسی‌ها نشان می دهد به دلیل نبود نقدینگی کافی در برخی خانوارها ، خرید لباس عید با اغماض مواجه می شود و به فراخور وضعیت مالی،خریدهای فردی انجام می شود اما برخی خریدها در این فضا برای برپایی سنت نوروز اجتناب ناپذیر است.تامین مایحتاج سفره عید را می توان در زمره خریدهای اجتناب ناپذیر دسته بندی کرد.  شیرینی
 شیرینی از ملزومات اصلی سفره عید ایرانی هاست.با اینکه هر ساله در آستانه ماه مبارک رمضان و عید نوروز قیمت های مصوب شیرینی از سوی اتحادیه قنادان اعلام می شود اما نباید چندان به رعایت این قیمت ها دل خوش داشت چرا که قنادی های صاحب برند و معروف تهران می گویند قیمت شیرینی رقابتی تعیین می شود زیرا کیفیت مواد اولیه متفاوت است.
 شیرینی های ریز برای نوروز طرفداران زیادتری دارد. این نوع شیرینی ها در زبان محاوره قنادان به شیرینی های خوش خوراک شهرت دارند چرا که اندازه و ابعاد آنها،خوردنشان را سهل تر می کند.
 از این رو بخش عمده خرید شیرینی شب عید بر این نوع از شیرینی ها متمرکز است و بازار انواع دیگر شیرینی مانند شیرینی تر و شیرینی های حجیم در این فصل با رکود روبرو می شود.
 اتحادیه قنادان قیمت هر کیلوگرم شیرینی زبان، برنجی و پاپیون ۱۸ هزار تومان اعلام کرده که برای انواع شیرینی ریز هم کاربرد دارد اما اگر سری به قنادی ها بزنید می بینید این بسته های ترکیبی از شیرینی های نخودچی و برنجی و گردویی و ... کمتر از 25 هزار تومان قیمت ندارد.
 شیرینی اما به تنهایی نمی تواند برای پذیرایی میهمانان عرض اندام کند . انواع شکلات و کاکائو نیز باید وی را همراهی کنند. قیمت شکلات و کاکائو با افزایش روبرو بود و قیمت کاکائو از 18 هزار تومان تا 35 هزار تومان در بازار اعلام می شود . هر خانوار چهار نفره حداقل به دو کیلو شیرینی و یک کیلو شکلات یا کاکائو برای پذیرایی نیاز دارد که رقمی در حدود 70 هزار تومان را حداقل شامل می شود. بسته به تنوع شکلات ها این رقم قابل افزایش است اما خرید همین دو قلم از بازار گاهی بسته به کیفیت و برند تا دویست هزار تومان نیز آب می خورد.
میوه
رفت و آمد به مغازه میوه فروشی برای خیلی ها گران تمام می شود . قیمت میوه سال هاست رشدی بیش از تورم را در کارنامه خود ثبت می کند. میوه های متعارف سفره عید را می توان موز، سیب و پرتقال و خیار دانست، البته به فراخور تمکن مالی این فهرست می تواند بلند و بلندتر شود . هر کیلو سیب قرمز در بازار بین 2400 تا 6 هزار تومان قیمت دارد . پرتقال درجه یک نیز بین 2500 تا 6200 تومان در میادین شهرداری و سطح شهرفروخته می شود.
 موز این پای ثابت میوه های ایرانی بین 5400 تا 7 هزار تومان فروخته می شود قیمت هر کیلو خیار نیز 1500 تا 4 هزار تومان در سطح شهر گزارش می شود . به این ترتیب میوه مورد نیاز با توجه به میزان رفت و آمد و جمعیت خانوار با این قیمت ها باید تامین شود. 
آجیل
اینجا بازاری است که برخی خانوارها برای برآمدن از عهده تامین هزینه های شب عید نادیده اش می گیرند اما با این حال داغ ترین فصل بازار آجیل ، اسفند ماه است.
 قیمت آجیل در نقطه نقطه شهر تفاوت دارد اما آجیل مخلوط که تخمه ها و نخودچی سهم بیشتری در آن دارد از حدود 55 هزار تومان در هر کیلو قیمت دارد.
 قیمت این نوع آجیل ها به فراخور کیفیت و میزان اختلاط پسته و بادام تغییر می کند . اما آحیل اعیانی دیگری نیز در بازار فروخته می‌شود. آجیل چهار مغز که بادام هندی،بادام،پسته و فندق را در خود جای می دهد . قیمت این نوع آجیل ها از حدود 80 هزار تومان آغاز می شود.
 پسته بو داده اکبری در حال حاضر حدود 78 هزار تومان، پسته خام 79 هزار تومان و فندوق بودداده از 65 هزار تومان قیمت دارد. قیمت مغز بادام خام نیز از 70 هزار تومان آغاز می شود. بادام هندی، از گران ترین اقلام آجیل از حدود 80 هزار تومان به بالا در هر کیلو فروخته می شود. خرید حتی دو کیلو آجیل برای پذیرایی در نوروز حدود 120 هزار تا 200 هزار تومان آب می خورد.

 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار