نایب رئیس انجمن علمی گردشگری ایران اظهار كرد: مشارکت جوامع محلی و بومی در گردشگری منجر به ایجاد گردشگری جامعه‌محور می‌شود
کد خبر: ۵۶۷۵۹۵
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۰ 18 February 2018

 دکتر «محمدرضا رضوانی» در نشستی كه با موضوع برنامه‌ریزی و مدیریت گردشگری جامعه محور در دانشگاه يزد برگزار شد، با اشاره به انواع گردشگری، گردشگری جامعه محور را رویکردی متفاوت نسبت به سایر تعاریف از گردشگری دانست . 

وی با بيان اين كه در گردشگری انبوه مسائل متعددی وجود دارد که موجب آسیب به محیط زیست و عدم انتفاع جامعه محلی از صنعت گردشگری می‌شود، اظهار كرد: در رویکرد گردشگری جامعه محور اصل بر این است که این تبعات مخرب تقلیل یابند . 

این استاد دانشگاه با تأکید بر برجستگی بعد اجتماعی در رویکرد جامعه محوریِ گردشگری، بیان كرد: عنصر اصلی در این نوع گردشگری مشارکت محلی یا بومی است كه این عنصر بر سه پایه «مالکیت جامعه محلی»، «منافع جامعه محلی» و «مدیریت جامعه محلی بنا» شده است . 

وی افزود: در گردشگری جامعه محور نوع دیگری از گردشگری وجود دارد که آن را «گردشگری روستایی (CBRT) » می‌نامند كه این گونه گردشگری مبتنی بر منافع روستا بوده، بر مشارکت فعال جامعه محلی تأکید می‌کند و رویکردی در مقابل گردشگری انبوه است . 

رضوانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مزایای گردشگری روستایی، تصریح کرد: افزایش رضایت گردشگران، کمک به دست‌اندرکاران گردشگری، مشارکت بومی و توزیع بهتر هزینه‌ها و منابع را می‌توان از مزایای این نوع از گردشگری دانست . 

استاد دانشگاه تهران در ادامه با اشاره به وجود انسجام بین عناصر گوناگون لزوم ایجاد چارچوبی را برای گردشگری جامعه محور ضروری خواند . 

رضوانی اظهار كرد: در راستای ایجاد چارچوب برای اقدام در حوزه این نوع گردشگری، همکاری و شبکه‌سازی از ارکان اساسی محسوب می‌شود، برای ایجاد شبکه نیز بایستی جامعه محلی یا بومی مورد مطالعه قرار گرفته و علاوه بر ایجاد توانمندی آموزش‌های لازم نیز به آنان داده شود . 

وي الزامات موفقیت این نوع گردشگری را درگیر شدن جامعه محلی، توزیع درآمد به صورت متوزان و متعادل، مدیریت مناسب گردشگری، شراکت قوی بین دست اندرکاران، منحصر به فرد و متمایز بودن برشمرد . 

این استاد حوزه گردشگری افزود: چهار بخش عمومی، بخش کسب و کار، جامعه علمی و جامعه میزبان در این حوزه فعالیت می‌کنند و اساس تعامل این چهار بخش و ارتباط‌گیری درست آنها می‌تواند موجب تحقق گردشگری جامعه محور پایدار شود . 

رضواني در پایان با اشاره به روستای خفر سمیرم، شیب دراز قشم، قلعه بالا – بیارجمند شاهرود و طایفه هیبت لو از ایل قشقایی، آنها را موارد موفق گردشگری جامعه محور دانست.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار