کد خبر: ۵۴۶۷۳
تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۲ 29 June 2015

رمضان موسم مهربانی‌ها و به بار نشستن عطوفت انسانی است که در این موسم زیبا هم‌قدم شدن با محرومان و نیازمندان و آزادی زندانیان جرایم غیرعمد در قالب جشن گلریزان جشنی به وسعت همه همنوع‌دوستی‌ها درنگی دیگر می‌خواهد.

به گزارش تابناک به نقل از خبرگزاری فارس  در حالی جشن گلریزان در شب‌های مبارک ماه ضیافت الهی در شهرهای مختلف استان اردبیل در حال برگزاری است که قرار بوده کاروان جشن گلریزان فردا در اردبیل بعد از افطار محفلی از جنس مهربانی‌ها و سرشار از عاطفه برپا کند تا مشتاقان به امر نیک و خیرخواهی کنار هم گرد آیند تا در این جشن بزرگ مشارکتی واقعی داشته باشند.

در این جشن که همه ساله و در آستانه میلاد کریم اهل بیت امام حسن مجتبی (ع) برگزار می‌شود، مخاطبان بیشمار به أسی از مولایشان امام دوم شیعیان گردهم می‌آیند تا داشته‌هایشان را با خانواده‌های چشم‌انتظار در آزادی سرپرست خانواده تقسیم کنند، تا سهمی در این امر نیک داشته و بهره‌ای از رمضان عمر خود ببرند.

هر چند در این جشن هیچ اجبار و سهمی برای شرکت‌کنندگان در پرداخت کمک‌ها تعیین نشده اما همه با گشاده‌رویی و چشمانی خیس شده از مهربانی‌ها و عطوفت در حق فرزندان و کودکان بی‌سرپرستی که ولی و پدرشان به خاطر جرم غیرعمدی و گناه نکرده راهی زندان شده تا سایه مهر و محبت پدری جای خود را به افسوس و آهی روز افزون بدهد، حاضر شده‌اند که در آزادی این زندانیان همتی و تلاشی جدی داشته‌ باشند.

هنگامی که از زندانی‌های اردبیل سراغ می‌گیریم متوجه می‌شویم که هنوز 434 زندانی جرایم غیرعمد و به تبع آن خانواده‌های آنها منتظر آزادی این افراد از حبس هستند تا در رمضان سال آینده در کنار خانواده خود باشند و در هنگامه افطار که سفره‌ای به رنگ مهربانی و صمیمت باز می‌شود همه اعضا کنار هم قرار گرفته و بکوشند در میهمانی الهی شرکت کنند.

در جشن گلریزان سراغ فاطمه‌ها و ساراها رفتیم که سفره دلشان را در دوری از پدرشان باز کرده‌ و بازگو می‌کنند که همچنان چشم به نیت پاک خیرینی دارند تا بستر آزادی پدرشان را با رفتار کریمانه از جنس مولایشان اما حسن (ع) فراهم کنند.

در این بین چشم‌های گریانی را سراغ گرفتیم که در زیر چادر اشک بر گونه‌هایشان جاری بود و همواره از نبود سرپرست و تأمین مالی خانواده و شرمندگی‌ها در برابر کودکانشان سخن به میان می‌آورند و در این جشن‌ حاضر شده‌اند تا کرمی بی‌نظیر و بخششی الهی و انسانی را شاهد باشند تا زمینه آزادی همسرشان فراهم آید.

معاون دادگستری و رئیس هیئت مدیره ستاد دیه استان اردبیل با ما درباره زندانیان جرایم غیرعمد درد دلش را باز کرد و می‌گوید: اگر سری به زندان‌های استان بزنید متوجه می‌شوید که چه افراد با اراده‌ای، نابهنگام و ناخواسته به زندان افتاده‌اند که شاید هیچ وقت تصور نمی‌کردند که روزی پایشان به ندامتگاه‌ها باز شود.

انور اسکندرزاده بیان می‌کند: بالاترین رقم زندانیان جرایم غیرعمد را زندانیان مهریه تشکیل می‌دهد که این زنگ هشدار و خطر برای خانواده‌ها است تا دست از فخرفروشی‌ها بردارند و هرگز سرنوشت فرزندانشان را به تاریخ‌های میلادی و قمری نسپارند و اجازه دهند تا سیره پاک پیامبر رحمت در امر ازدواج و مهریه ساری و جاری باشد.

وی با بیان اینکه زیاد بودن مهریه عاملی برای تحکیم خانواده نیست، می‌افزاید: گاه زیادی مهریه بنیان خانواده را متزلزل می‌کند و بهانه‌ای به دست زوجه می‌دهد تا با اراده و اختیار خود هر زمان که خواست مرد را تهدید کند.

رئیس هیئت مدیره ستاد دیه استان اردبیل ادامه می‌دهد: بعد از مهریه ما در مورد دیه و بدهی بالاترین ارقام زندانیان را شاهد هستیم که درباره دیه نیز باید این مسئله را تأکید کنیم که افراد جامعه ما هیچ وقت بدون داشتن بیمه‌نامه رانندگی نکنند چراکه هر لحظه امکان وقوع حادثه و بروز سوانح وجود دارد که جز پشیمانی و آه و افسوس بعد از وقوع حادثه این کار هیچ نتیجه‌ای را به همراه نخواهد داشت.

در ادامه مدیرعامل ستاد دیه اردبیل نیز با اعلام اینکه جشن گلریزان برای آزادی زندانیان جرایم غیرعمد از نخستین روزهای ماه مبارک رمضان آغاز شده و فردا نیز به میزبانی اردبیل در مرکز استان شاهد برگزاری این جشن خواهیم بود، اظهار می‌کند: سال گذشته موفق شدیم 315 زندانی جرایم غیرعمد را از زندان آزاد کنیم.

مسعود انزابی به افزایش 7 درصدی زندانیان جرایم غیرعمد در طول سال‌های گذشته اشاره کرد و می‌افزاید: در سال 92 حدود 231 نفر و در سال 93 نیز بیش از 315 نفر را از زندان آزاد کردیم که تنها سه نفر از آنها زن و مابقی مرد هستند.

وی ادامه می‌دهد: اگر از نظر جرم نیز این تعداد را بررسی کنیم 30 نفر به خاطر دیه، 151 نفر به خاطر مسائل مالی و 50 نفر نیز به خاطر مهریه در زندان بوده‌اند که با پرداخت بیش از 16 میلیارد تومان زمینه آزادی آنها فراهم شد.

مدیرعامل ستاد دیه اردبیل یادآور می‌شود: به هیچ‌وجه ما در آزادی سارقان، کلاهبرداران، اراذل و اوباش،‌ چاقوکشان و مجرمان مواد مخدر ورود پیدا نکرده‌ایم و تنها در آزادی زندانیان جرایم غیرعمد و مالی آن هم برای یکبار در حق فرد زندانی عمل می‌کنیم که بعد از تحقیق و بررسی و ارزیابی شرایط اقتصادی افراد زندانی با علم دقیق نسبت به آزادی آنها اقدام خواهیم کرد.

انزابی با بیان اینکه در حال حاضر 434 نفر زندانی در سطح استان با رقم 20 میلیارد تومان بدهی در نوبت آزادی به سر می‌برند، تصریح می‌کند: در جشن گلریزانی که در گرمی و نمین برگزار شده اهالی این شهرها بیش از 45 میلیون تومان برای آزادی زندانیان کمک کرده‌اند.

وی از اهدای یک قطعه زمین و درآمد حاصل از محصولات کشاورزی آن برای آزادی زندانیان جرایم غیرعمد خبر داد و می‌گوید: با فتوای مراجع تقلید کشاورزان می‌توانند زکاتشان را به این ستاد برای آزادی زندانیان اختصاص دهند.

مدیرعامل ستاد دیه اردبیل از شناسایی و فعال کردن یاوران ستاد دیه در قالب گروه‌ها و اقشار مختلف خبر داد و می‌افزاید: محکومیت قطعی افراد برای ما ملاک است و در کنار آن با همکاری بیمه‌ها پرونده افراد محکوم شده از طریق این ستاد پیگیری می‌شود تا زمینه آزادی این زندانیان با پرداخت حق بیمه، کمک ستاد دیه و تسهیلات قرض‌الحسنه‌ای که به محکومان ارائه می‌شود زمینه آزادی آنها فراهم آید.

بر مبنای این گزارش، در آستانه شب میلاد کریم اهل بیت باید منتظر ماند و دید قدم‌ها و همت راستین خیرین و نیکوکاران چگونه در آزادی زندانیان جرایم غیرعمد رقم می‌خورد تا نیت‌های آسمانی و الهی در این شب‌های پرفضیلت روح سبک‌بالی به خود بگیرد.


منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار