رییس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های دامی شبکه دامپزشکی خراسان شمالی از تمدید طرح قرنطینه ممنوعیت ورود و خروج دام سنگین در شهرستان مرزی راز و جرگلان به علت مشاهده بیماری دامی لمپی اسکین خبر داد.
کد خبر: ۵۴۳۱۰
تاریخ انتشار: ۰۷ تير ۱۳۹۴ - ۱۹:۱۸ 28 June 2015
به گزارش تابناک خراسان شمالی،حسن قاسمی فرد اظهار کرد:این بیماری مشترک انسان و دام در شهرستان راز و جرگلان از خردادماه سال جاری مشاهده شده است.

وی گفت:در مرحله نخست ممنوعیت ورود و خروج دام سنگین به علت مشاهده بیماری دامی لمپی اسکین در این شهرستان به مدت 10 روز به طور موقت اجرا شد که اجرای آن تا اطلاع ثانوی تمدید شده است.

قاسمی فر گفت:تاکنون سه کانون بیماری دامی لمپی اسکین در شهرستان راز و جرگلان مشاهده شده و تحت کنترل اداره بهداشت و مدیریت بیماری دامی دامپزشکی شهرستان و استان است.

وی افزود:خوشبختانه بیماری دامی لمپی اسکین در دام سنگین سایر شهرستان های استان مشاهده نشده است.

وی گفت:خرداد ماه سال قبل بیماری دامی لمپی اسکین وارد شده از کشورهای عراق و ترکیه در دام سنگین در استان های غربی کشور مشاهده شده بود.

به گفته وی تا قبل از خردادماه سال جاری خراسان شمالی جزو 4 تا 5 استان بود که موردی از بیماری دامی لمپی اسکین نداشت.

وی در خصوص اقدامات انجام شده این اداره در مقابله با بیماری دامی لمپی اسکین در راز و جرگلان،گفت:تاکنون آموزش چهره به چهره دامداران، سمپاشی بدن دام،مایه کوبی دام و
ضد عفونی مناطق آلوده انجام شده است.

وی در معرفی بیماری ویروسی لمپی اسکین (LSD)، افزود:این بیماری دامی توسط پشه های خونخوار و کنه ها به دام های سالم (گاو، گوساله و گاومیش) منتقل می شود.

وی گفت:این بیماری باعث بروز خسارات اقتصادی عمده ای به دام سنگین از جمله ایجاد ضایعات پوستی،کاهش تولید شیر،وزن،باعث برخی ناباروری و... می شود.

به گفته وی در شهرستان راز و جرگلان 16 هزار راس دام سنگین پرورش داده می شود.

بیشتر مردمان شهرستان 70 هزار نفری راز و جرگلان از طریق دامپروری و کشاورزی امرار معاش می کنند.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار