در نشست اعضای شورای علمی ایلام با معاون فناوری رییس‌جمهور عنوان شد:
روسای دانشگاه‌های ایلام، آزاد اسلامی استان، مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی ایلام، رییس جهاددانشگاهی واحد استان ایلام و معاون هماهنگی اقتصادی استاندار ایلام دغدغه‌های خود را با معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور در میان گذاشتند
کد خبر: ۵۴۲۵۱
تاریخ انتشار: ۰۷ تير ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۴ 28 June 2015

به گزارش تابناک ایلام، دکتر «شهریار عباسی» رییس دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلام در دیدار با معاون علمی و فناوری رییس جمهور با روسای دانشگاه‌ها، اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ و جمعی از نخبگان استان اظهار کرد: خوشبختانه شورای علمی استان تشکیل شده و بعضی از کارگروه‌های آن مثل عمران و توسعه شهری، آب، خاک و منابع طبیعی، توسعه نفت، گاز و ببتومین تشکیل جلسه داده است.

عباسی با تاکید بر اینکه استان ایلام به واسطه جنگ هشت ساله دستخوش آسیب‌های اجتماعی و روان‌شناختی است، ادامه داد: تصمیمات گرفته شده در استان می‌تواند حرکت استان را به سمت توسعه تسریع کند.

«ذبیح‌الله مهری‌پور» رییس جهاد دانشگاهی استان ایلام نیز اظهار کرد: یکی از الزامات سیاست‌های ابلاغی حوزه علم و فناوری تبدیل کردن آنها به گفتمان عمومی است تا بتوان ذهن همه افراد جامعه را درگیر تولید علم و ثروت کشور کرد علاوه بر این در همه‌ی حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، ورزشی و علمی باید به سمت دانش‌بنیان کردن علوم برویم.

وی افزود: دولت یازدهم معتقد به حمایت صرف از واحدهای استانی نیست بلکه به دنبال قالب کردن گفتمان علمی و فناورانه با همراهی مردم است که جای امیدواری است.

مهری‌پور با تاکید بر اینکه نه تنها در حوزه اقتصاد،بلکه در همه‌ی عرصه‌ها باید به سمت دانش‌بنیان شدن حرکت کنیم، خاطرنشان کرد: باید چشم‌انداز استان ایلام در حوزه علمی و فناوری بر اساس توانمندی‌ها مشخص و زیرساخت‌های مورد نیاز با هم‌افزایی دستگاه‌ها ساخته شود که این موضوع مستلزم همراهی مرکز با استان است.

رییس جهاد دانشگاهی استان ایلام تصریح کرد: تعامل بنیاد نخبگان استان با دستگاه‌ها روند مثبتی داشته است اما با توجه به اینکه این نهاد در ابتدای فعالیت‌های خود در استان است نیاز به توجه بیشتری از سوی بنیاد ملی نخبگان کشور دارد و نباید به لحاظ سطح کاری با مراکز و شهرهای بزرگ کشور مقایسه شود.

وی پیشنهاد داد رییس بنیاد نخبگان استان به عنوان مشاور استاندار در حوزه علم و فناوری معرفی شود تا بدین‌صورت سایر دستگاه‌ها نیز بنیاد نخبگان را جدی‌تر گرفته و در ارتباط موثری با آنها قرار گیرند و از طرفی استاندار نیز جلساتی را با حضور نخبگان به صورت مستمر در برنامه کاری خود بگنجانند.

دکتر «محمد علی‌اکبری» رییس دانشگاه ایلام در این جلسه گفت: وظیفه دانشگاه این است امکانات و فضای مورد نیاز را در اختیار مراکز رشد، پارک علم و فناوری و بنیاد نخبگان قرار دهیم اما سه گانگی این مراکز مانع چنین برنامه‌هایی شده است و در این زمینه نیازمند هماهنگی و سیاست‌گذاری هستیم.

رییس دانشگاه ایلام ادامه داد: کارگاه‌هایی در دانشگاه ایلام وجود دارد که امکان تلفیق گروه‌های علمی را از بین برده است اما در بعضی از کارگاه‌ها نیز مرکز رشد و شرکت‌های دانش‌بنیان با همدیگر فعالیت دارند با این وجود اگر شفافیت در برنامه‌های هر کدام از گروه‌ها وجود داشته باشد می‌توان انتظار داشت چرخه کار به نحو بهتری بچرخد.

وی افزود: دانشگاه ایلام در این حوزه در حد توان گسترش داشته است اما سعی دارد به طرف حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و تجاری‌سازی آنها بیشتر از پیش برود.

در ادامه «مرتضی دارایی» مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی ایلام در بحث تجاری‌سازی علم گفت: تولید صنعت و پول‌سازی از علم گرفته می‌شود اما افراد علمی ما فقط تولید مقاله دارند در صورتی که خلاقیت بعلاوه نوآوری در علم منجر به تولید پول‌خواهد شد.

دارایی از راه‌اندازی مرکز علم و فناوری شرکت شهرک‌های صنعتی در آینده نزدیک خبر داد و افزود: این مرکز با بیش از 90 درصد پیشرفت فیزیکی در حال تکمیل شدن است که پس از بهره‌برداری در اختیار بنیاد نخبگان قرار خواهد گرفت تا مشکل تولید علم و فناوری کمتر شود و از جهتی شرکت شهرک‌ها با بخش تولید علم در ارتباط بیشتری باشد.

«علی بیرانوند» مدیرکل آموزش و پرورش استان ایلام به وجود استعدادهای برتر در بحث دانش‌آموختگی اشاره کرد و گفت: 63 درصد دانش‌اموزان مقطع متوسطه در رشته‌ تجربی در حال تحصیل هستند که یک چهارم پذیرفته‌شدگان کنکور سراسری را به خود اختصاص می‌دهند و آنچه امروز ضرورت دارد ترغیب دانشجویان به رشته‌های کار و دانش و شاخه‌های فنی هستیم.

وی تصریح کرد: یکی از مشکلات ما در این زمینه فرهنگ‌سازی و کمبود منابع مالی است به عنوان نمونه اگر به این رشته‌ها توجه شود لزومی ندارد نیروی انسانی صنایع پتروشیمی و پالایشگاه را افراد غیربومی تشکیل دهند.

بیرانوند اضافه کرد: برای توسعه ورودی دانش‌آموزان به رشته‌های کار و دانش باید سطح امکانات و تجهیزات را افزایش داد.

«حشمت‌الله عسکری» عضو هیئت علمی دانشگاه ایلام و معاون امور اقتصادی استاندار نیز گفت: صاحب ایده و تفکر زیاد داریم اما براساس ضوابط و آیین‌نامه‌ها در چارچوب کار بنیاد نخبگان قرار نمی‌گیرند اگر در این زمینه بتوانیم تولیدکنندگان ایده را مورد حمایت قرار دهیم افق روشن‌تری را می‌توان برای استان متصور شد.

عسکری گفت: محصولی که وارد حوزه پارک علم و فناوری می‌شود اگر به مرحله تجاری‌سازی برسد امکان تولید انبوه برای آن وجود ندارد از طرفی تولید کننده نمی‌تواند چنین ریسکی را برای تولید بپذیرد اما اگر اولویت به کسانی داده شود که هزینه‌های کمتری را برای تولیدکننده در پی داشته باشد تولیدگر نیز امکان چنین ریسکی را می‌پذیرد و بدین‌صورت دیگر ایده‌ها در سطح نمایشگاه‌ها باقی نمی‌مانند.

وی خاطر نشان کرد: بیش از 600 هزار هکتار اراضی منابع طبیعی با پوشش درختان بلوط در استان وجود دارد که تاکنون مطالعات اساسی بر روی آنها صورت نگرفته است باید در زمینه اصلاح درختان بلوط پژوهش‌های قوی‌تری صورت گیرد یا اینکه خوشه‌ی صنعتی فرش و گلیم یا حوزه کشاورزی که امکان توسعه آنها زیاد است در صورت پشتیبانی می‌توان انتظار بروز خلاقیت‌ها را از آنها داشت.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار