رئیس گروه آب‌های سطحی شرکت آب منطقه‌ای تهران از ایجاد تنش‌های آبی بین استان‌های تهران و سمنان و کاهش روان آب‌های رودخانه حبله رود خبر داد.
کد خبر: ۵۴۱۰۸
تاریخ انتشار: ۰۷ تير ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۲ 28 June 2015
 مرتضی عابدی در جمع شماری از مدیران شهرستان فیروزکوه، میزان ظرفیت منابع آب رودخانه حبله رود را 330 میلیون مترمکعب اعلام کرد که با توجه به خشک‌سالی حدود 14 سال گذشته با کاهش روان آب‌های این رودخانه مواجه بوده‌ایم.

وی بیان کرد: در سال‌های اخیر در فصل‌های بهار و تابستان، تنش‌هایی بر سر مسائل آب بین استان‌های تهران و سمنان را شاهد هستیم و روستاهای سیمین دشت، مهاباد، جلیل‌آباد و حصار بن با مشکل شدید کم‌آبی مواجه می‌شوند.

عابدی بیان کرد: پروژه رودخانه حبله رود از سه سال گذشته با هدف تعیین میزان سهم آب و خاتمه دادن به تنش‌های اجتماعی، با مطالعه جامع و توجیه به حقابه حقابه داران در شهرستان فیروزکوه آغاز شد.

وی تصریح کرد: اهداف مطالعات بر اساس قانون برنامه پنجم توسعه کشور و مدیریت بر منابع آب، منبع حوزه آبخیز و روش‌هایی که بهره‌وری مصرف صحیح آب را بالا ببرد، آغاز شد تا بحث مطالعه آب‌شناسی، تدوین بهبود بهره‌برداری و پروانه مصرف آب بر اساس آن عمل شود.

رئیس گروه آب‌های سطحی شرکت آب منطقه‌ای تهران میزان بارندگی در منطقه را 970 میلیون مترمکعب و میزان تلفات بارندگی را 640 میلیون مترمکعب اعلام و اشاره کرد: پنج ایستگاه آب‌سنجی در شهرستان فیروزکوه وجود دارد و ایستگاه فیروزکوه میزان 32 درصد، ایستگاه حبله رود 32 درصد، ایستگاه نمرود 22 درصد، دلیچای 32 درصد و ایستگاه بنه کوه 32 درصد کاهش روان آب داشته‌اند.

وی تصریح کرد: در مجموع روان آب‌های شهرستان فیروزکوه نسبت به 40 سال گذشته، 30 درصد کاهش داشته و 80 میلیون مترمکعب از آبی که به سمنان می‌رفت، کم شده است.

عابدی اظهار کرد: در سال‌های گذشته، میزان 240 میلیون مترمکعب آب به استان سمنان می‌رفت و اکنون این رقم به 260 میلیون مترمکعب رسیده است.

رئیس گروه آب‌های سطحی شرکت آب منطقه‌ای تهران بیان کرد: در حاشیه رودخانه حبله رود، اراضی کمتر از پنج هکتار، 227 مترمکعب آبگیر و در اراضی بیش از پنج هکتار، 280 میلیون مترمکعب آبگیر دارند.

وی با اشاره به اینکه از دهه 60 در محدوده فیروزکوه و دماوند شاهد حفر چاه بوده‌ایم، ادامه داد: حدود 60 میلیون مترمکعب از منابع آب زیرزمینی، قنوات، چشمه‌ها، چاه‌های عمیق و کم‌عمق برای امور کشاورزی و شرب مصرف می‌شود.

عابدی اظهار کرد: در حوزه حبله رود 580 نهر، 27 پمپ، 907 چاه، 750 چشمه، 30 قنات وجود دارد و 180 میلیون مترمکعب در بخش کشاورزی شهرستان فیروزکوه مصرف و بیشتر صرف محصولات گردو، سیب درختی، سیب زمینی و یونجه می‌شود.
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار