میزان ماده آلی در 63 درصد خاک کشور کمتر از یک است
براساس آمارهای اعلام شده از سوی سازمان خوار و بار جهانی سالانه بیش از 75 میلیارد تن خاک حاصل خیز جهان در معرض فرسایش قرار می گیرد که این میزان در مناطق مختلف جهان به نسبت اقلیم متفاوت است.
کد خبر: ۵۴۰۸۰۳
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۰ 19 December 2017
به گزارش تابناک البرز، براساس آمارها فرسایش هر تن خاک، خسارتی معادل 28 دلار در پی دارد. معضلی که کارشناسان محیط زیست آن را تایید و وضعیت فرسایش خاک کشور را بحرانی توصیف کردند.
 
ایران از جمله کشورهایی است که به خاطر اقلیم خشک و نیمه خشک آن به شدت در معرض فرسایش خاک قرار گرفته است. براساس برخی آمارها نرخ فرسایش خاک در ایران 20 برابر بیشتر از متوسط جهانی است.
 
اگر نرخ تخمینی فرسایش هر تن خاک 28 دلار در نظر گرفته شود، هزینه‌های فرسایش خاک بین 56 میلیارد تا 112 میلیارد دلار است؛ این رقم بیشتر از درآمد نفتی ایران در سال 2014 (53.6) است.
 
در شرایط کنونی شاید مساله کم آبی و بحران آب مورد توجه بسیاری از کارشناسان قرار گرفته باشد اما باید گفت نگرانی از فرسایش خاک مهمتر از بحران آبی است. زیرا آب در چرخه حیات زیستی می تواند تجدید پذیر باشد اما تجدید پذیری خاک نسبت به آب سخت تر است. دانشمندان مدعی اند برای ترمیم یک سانتیمتر خاک نیاز به 800 سال زمان است.
 
با این وجود براساس آمارهای اعلام شده از سوی سازمان خوار وبار جهانی «فائو» بیش از یک سوم خاک های دنیا به خاطر استفاده بی رویه از بین رفته و فرسایش خاک یک تهدید جدی به شمار می آید.
 
 در ایران نیز آمارهای رسمی و غیر رسمی از فرسایش خاک حکایت دارد که بیشتر به خاطر مدیریت نادرست و کشت خودسر کشاورزان به وجود آمده است.
افزون بر این یکی دیگر از مهمترین تهدیدهای خاک در ایران بحث کاهش ماده آلی غذایی است.
 
 طبق آزمایشی که بر روی خاک استان های مختلف انجام شده میزان ماده آلی در 63 درصد خاک کشور کمتر از یک است در حالی که حداقل این ماده 1.5 و حداکثر ان باید در خاک 5 باشد.
 
به گفته کارشناسان، اگر شیوه برخورد با خاک با رویه کنونی ادامه پیدا کند به یقین آسیب های فراوانی پیش رو خواهیم داشت که یکی از این آسیب ها کاهش ماده آلی خاک است که در 63 درصد از خاک های ایران از حد مجاز پایین تر رفته است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار