قنات خشکیده شهرستان خاتم که در منطقه جنگلی چاه منج قرار دارد پس از شش سال جان دوباره گرفت و آب از این قنات جاری که مایه خرسندی مرتع داران و دامداران این منطقه شد.
کد خبر: ۵۴۰۳۴
تاریخ انتشار: ۰۷ تير ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۰ 28 June 2015
به گزارش تابناک یزد بخشدار مرکزی خاتم گفت: این قنات با نام اسلام آباد در منطقه جنگلی چاه منج قرار دارد و جریان دوباره آب در آن موجب خرسندی مرتع داران و دامداران منطقه شده است.

جواد میر بهبودی افزود: قنات مورد اشاره که در دامنه ارتفاعات زاگرس و در حاشیه مرز استان فارس واقع شده بدلیل بارندگی های زمستان 93 و بهار 94 جانی دوباره گرفت.

میربهبودی با بیان اینکه این قنات به مدت 50 سال لایروبی نشده افزود: در حال حاضر 84 قنات در سطح شهرستان خاتم وجود دارد که 10 درصد آنها خشک شده اند.

وی بیان کرد: قنات اسلام اباد در سالهای گذشته آب مورد نیاز بالغ بر 20 هزار دام را تأمین می کرده و در حال حاضر آبدهی آن یک اینچ است.

یک کارشناس زمین شناسی خاتم نیز در این زمینه گفت: بافت رسوبات منطقه چاه منج از نوع دانه درشت و سنگ کنگلومرا است و این قنات نیز از نوع هوابین محسوب میشود زیرا در اثر بروز خشکسالی ، سریع خشک می شوند و دوباره پس از یکسری بارندگی مناسب جاری می گردند.

محمدرضا حسین پور افزود: تنها دشت بحرانی شهرستان دشت چاهک و شهریاری است که بصورت منطقه کوچک و جزئی در حاشیه آبخوان و در منطقه حسن قرائیه هرات( کنار ارتفاعات آهکی غرب هرات ) واقع شده و افت آن سالانه تا 3 متر نیز گزارش شده است.

وی اضافه کرد: همه مسئولین استان و شهرستان وهمچنین مردم باید با اداره منابع آب خاتم جهت حفاظت از منابع آبی شهرستان همکاری تنگاتنگی داشته باشند.

وی عنوان نمود: خاتم در سال آبی جاری به ظاهر از وضعیت مناسبی برخوردار بود و متوسط بارندگی طبق آمار ایستگاههای آب منطقه ای یزد در خاتم در متوسط سال آبی 92-93 بخش مرکزی 77 میلی متر و در بخش مروست 49/5 میلیمتر و در سال آبی 93-94 در بخش مرکزی 127/4 میلی متر و در بخش مروست 77میلیمتر اندازه گیری شده است.

حسین پور گفت: چنانچه مقایسه شود میزان بارش باران در سال آبی93-94دربخش مرکزی حدود دوبرابر سال آبی 92-93 می باشد.

سطح زیر کشت باغات خاتم حدود 18 هزار و 47 هکتار است.

این شهرستان با 38 هزار نفر جمعیت در 240 کیلومتری جنوب یزد واقع شده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار