کد خبر: ۵۱۴۰۰۱
تاریخ انتشار: ۰۲ آبان ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۳ 24 October 2017
۷ مهر ماه ۹۴؛ روزی که باید «صمد نوتاش» با برگزاری انتخابات هیات فوتبال استان اردبیل یا از صدارت هیات فوتبال استان پایین می آمد یا اینکه برای دوره ۴ ساله دیگر ریاست او تمدید می شد اما بی تدبیری «ایوب بهتاج» مدیر کل ورزش و جوانان استان اردبیل سبب شد که بعد از گذشت ۲ سال از ۷ مهر ماه ۹۴ هنوز انتخابات برگزار نشود طوری که از گوشه و کنار شنیده می شود «دکتر شجاعت ندارد تن به برگزاری انتخابات هیات فوتبال بدهد.»

۷  مهر ماه سال ۹۰ بود که در انتخابات هیات فوتبال استان اردبیل، صمد نوتاش با کسب ۱۸ رای از ۲۱ رای مجمع در برابر ۲ رای هادی صباغی و یک رای مسعود هوشمندی، گوی رقابت را از ۲ رقیب خود ربود و بر کرسی ساختمان حافظ تکیه داد تا ریاست هیات پرطرفدارترین ورزش استان را بر عهده بگیرد و رقیبش در نشریه خود تیتر «شوک ورزشی استان اردبیل؛ هادی صباغی در اعتراض به انتخابات هیات فوتبال از ریاست هیات شمشیربازی استعفا داد» را بر گوشواره سمت چپ صفحه اول هک کند و لبخند بر لبان مخاطبانش بنشاند.

حال بعد از گذشت ۶ سال از آن انتخابات، برگزاری انتخابات هیات فوتبال استان اردبیل در هاله ای از ابهام است و در این میان انگشت اتهام به سمت «بهتاج» دراز می شود که در ۳ دوره ثبت نام از کاندیداها برای برگزاری انتخابات سنگ اندازی کرد تا به جای تلاش برای توسعه و رشد فوتبال استان، به عنوان «سد راه توسعه فوتبال» استان عمل کند.

هیات فوتبال استان قبل از اتمام ۴ ساله ریاست نوتاش و طبق اساسنامه فراخوان ثبت نام برای انتخابات را در مرداد ماه ۹۴ منتشر کرد اما اداره کل ورزش و جوانان استان شروع به سنگ اندازی کرد تا ریاست ۴ ساله به اتمام برسد و بعد از آن نامه ای از طرف مدیر کل ورزش و جوانان استان اردبیل خطاب به رئیس فدراسیون فوتبال ارسال شد که روزنامه نگاران ورزشی از آن به عنوان «نامه آبروبر بهتاج» نام بردند.

بهتاج در این نامه خطاب به رئیس فدراسیون فوتبال نوشته بود که «با توجه به اتمام ریاست ۴ ساله رئیس هیات فوتبال و عدم برگزاری انتخابات، محمدرضا برادران معاون امور ورزشی به عنوان سرپرست هیات فوتبال استان منصوب شود.»

اما پاسخ به نامه بهتاج سبب شد که از آن نامه به عنوان «نامه آبروبر بهتاج» یاد شود. در پاسخ به نامه بهتاج آمده بود: «طبق اساسنامه هیات فوتبال تا زمانی برگزاری انتخابات، ریاست هیات بر عهده رئیس خواهد بود مگر آنکه فوت یا استعفا داده یا بیش از دو ماه در محل هیات حضور نیابد».

همین پاسخ ثابت کرد که مدیر کل ورزش و جوانان استان اردبیل نه اطلاعی از وضعیت اساسنامه هیات های ورزشی دارد و نه اینکه اراده ای برای خواندن اساسنامه از خود نشان می دهد و این چنین با آبروی ورزش و ورزشکاران استان بازی می کند.

البته ورزشی نویسان استان در این مورد دو تحلیل اراده می دهند. اول اینکه بهتاج با طناب پوسیده افرادی به چاه می افتد که دنبال تضعیف او هستند بنابراین حتی از گفتن مبتدی ترین اصول هیات های ورزشی به او امتناع می کنند تا نشان دهند مدیر کل کوچکترین اطلاعاتی در زمینه ورزشی و هیات ها ندارد.

دومین تحلیل آن است که بهتاج با طناب پوسیده عده ای به چاه هیات فوتبال رفت و صاحبان این طناب بر این باور بودند که «نباید انتخابات برگزار شود به همین دلیل باید سنگ اندازی شود زمان ۴ ساله ریاست نوتاش به اتمام برسد و بعد با انتصاب سرپرست هیات فوتبال استان، افراد بله قربان گو به عنوان مدیران هیات فوتبال شهرستان های استان که حدود نصف آرای اعضای مجمع انتخاباتی را دارا هستند، منصوب شوند تا بتوان برای تکیه فرد مورد نظر آنها به ریاست هیات فوتبال استان نقش آفرینی کنند.»

بعد از پاسخ فدراسیون فوتبال به نامه بهتاج، تمامی اهداف پشت پرده نقش بر آب شد و اداره کل ورزش و جوانان استان، نتیجه استعلام کاندیداها را اعلام نکرد تا انتخابات برگزار نشود.

 دومین ثبت نام و دومین برنامه غیر عملی بهتاج

سال ۹۵ برای دومین بار فراخوان ثبت نام از کاندیداهای انتخابات هیات فوتبال در نشریات استان منتشر شد. این بار اما مشاوران بهتاج راهکار دیگری برای فرار از «سایه پیروزی نوتاش» تدارک دیده بودند، نقشه «هر شهرستان یک کاندیدا برای ریزش آرای نوتاش» را در سر می پروراندند. به همین دلیل تلاش کردند از هر شهرستان که قاعدتا حداقل دارای یک رای رئیس هیات هستند، کاندیدایی ثبت نام کنند طوری که از شهرستان های نمین، کوثر، مشگین شهر و غیره مدیران ادارات ورزش و جوانان در آن شهرستان را عازم ساختمان هیات فوتبال کردند تا به عنوان کاندیدا ثبت نام کنند.

تلاش آنها به همین جا ختم نشد بلکه آنها به دنبال کاندیداهایی بودند که بتوانند آرای نهادهای دارای حق رای مثل آموزش و پرورش را به سمت صندوق کاندیدایی غیر از نوتاش هدایت کنند اما این بار هم تمامی تیرها به خطا رفت چرا که اکثریت آنها نتوانستند از فیلتر شورای ۳ نفره متشکل از دبیر مجمع انتخابات هیات فوتبال استان، نماینده ورزش و جوانان و یک نفر حقوقدان عبور کنند زیرا یکی از شرایط تصدیگری ریاست هیات فوتبال استان، «دارا بودن ۵ سال سابقه مدیریت» بود که اکثریت آنها فاقد چنین سابقه ای بودند و باز هم اداره کل ورزش و جوانان استان از تنها نقطه حضور خود در انتخابات که همان «استعلام کاندیداها» بود نهایت سو استفادگی را کرده و کاندیداها را اعلام نکرد تا دومین ثبت نام از کاندیداها هم به سرانجام نرسد.

 سومین ثبت نام و سردرگمی اداره ورزش و جوانان

تابستان ۹۶ برای سومین سال پیاپی ثبت نام از کاندیداهای هیات فوتبال استان اردبیل انجام شد. در سومین ثبت نام اما ماجرا کمی متفاوت تر شد. مدیر کل ورزش و جوانان استان و مشاورانش در زمینه انتخابات هیات فوتبال خود را مستاصل یافتند اما آنها در دقایق پایانی دست اتحاد به سمت «نادر فلاحی» و «هادی صباغی» دراز کرد که به زعم خودشان می توانستند معادلات انتخابات را بر هم بزنند.

این دو نفر، دو ویژگی مشترک داشتند. «رئیس هیات نسبتا موفق و فرد رسانه ای». و همین ویژگی ها سبب شد که اداره ورزش و جوانان به عنوان آخرین گزینه برای پخش آرای اعضای مجمع انتخاباتی دست به دامان آنها شود.

نادر فلاحی رغبتی از خود برای ثبت نام نشان نمی داد اما بالاخره اداره کل ورزش و جوانان استان که از قضا در ماه های گذشته با او به عنوان رئیس هیات والیبال استان به اختلاف بر خورده بودند، برای ثبت نام قانعش کردند و «محمد رضا برادران» معاون امور ورزشی اداره کل ورزش و جوانان استان دست فلاحی را گرفت و برای ثبت نام به هیات فوتبال استان برد تا در اولین گام، «بی طرفی اداره کل ورزش و جوانان در انتخابات هیات فوتبال» از بین رود.

هادی صباغی هم که از او به عنوان فردی که پای ثابت کاندیداتوری هیات فوتبال استان اردبیل و به گفته برخی از فعالان فوتبال استان «محسن رضایی انتخابات هیات فوتبال اردبیل» هم ثبت نام کرد ، هر چند که نتوانست از فیلتر «بند مدیریت ۵ ساله» عبور کند.

 عدم تایید دو چهره نزدیک به اداره ورزش در کمیته سه نفره

نادر فلاحی و هادی صباغی هر چند دو نقطه اشتراک داشتند اما آنها در عدم تاییدشان هم دارای یک نقطه اشتراک بودند. هیچ کدام «۵ سال سابقه مدیریت» در کارنامه کاری خود نداشتند لذا بر اساس اساسنامه هیات فوتبال توسط کمیته ۳ نفره مورد تایید قرار نگرفتند.

طبق قانون این افراد می توانستند به این مساله اعتراض کنند و هر دو هم اعتراض کردند. اعتراضات در فدراسیون فوتبال و با حضور نماینده وزارت ورزش و جوانان مورد بررسی قرار گرفت. جالب ترین قسمت ماجرا زمانی بود که برادران معاون امور ورزشی اداره کل ورزش و جوانان استان اردبیل باز هم شخصا مدارک فلاحی و صباغی را برای بررسی به فدراسیون برده بود و از طرف دیگر، بهتاج مدیر کل ورزش و جوانان استان هم با ارسال نامه ای به رئیس فدراسیون ادعا کرده بود که صباغی چند سالی است که عضو هیات مدیره یک شرکت خصوصی فعال در تولید لوازم ورزشی است و جالب تر اینکه او نوشته بود که «اعضای هیات مدیره در انتخاب رئیس هیات مدیره نقش دارند» که این جمله نشان می داد که شاید بهتاج فکر می کند رئیس فدراسیون فوتبال هم به ماننده برخی از مشاورانش اراده ای در خصوص خواندن قوانین ندارد و نمی داند وظیفه هیات مدیره شرکت ها چیست؟

در آخرین فرصت، بهتاج دست به دامان مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان شد تا بتواند نامه ای مبنی بر تایید مدیریت صباغی در خانه مطبوعات بگیرد هر چند که مدیریت صباغی در خانه مطبوعات هم به ۵ سال نمی رسد.

 سوتی وحشتناک بهتاج

بعد از کش و قوس های فراوان بالاخره فلاحی مورد تایید قرار گرفت اما صباغی همچنان نتوانسته است، صلاحیت خود را به دلیل فقدان ۵ سال سابقه مدیریت کسب کند.

در همین وانفسا، ایوب بهتاج در گفتگو با ایسنا دومین سوتی وحشتناک را در زمینه انتخابات هیات فوتبال بعد از «نامه آبروبر» به نام خود ثبت کرد. او در گفتگو با این خبرگزاری ادعا کرده بود که هیات فوتبال استان، صلاحیت دو کاندیدا را رد کرد بود اما هر دو تایید شدند و در این زمان است که باید به بهتاج مطالعه آئین نامه را بار دیگر پیشنهاد داد تا او بداند که هیات فوتبال در انتخابات نقشی ندارد بلکه طبق اساسنامه «کمیته سه نفره متشکل از دبیر مجمع انتخاباتی هیات فوتبال استان (دبیر هیات فوتبال استان)، نماینده اداره کل ورزش و جوانان استان(برادران معاون مدیر کل ورزش و جوانان استان اردبیل) و یک نفر حقوق دان» تطبیق مدارک را انجام می دهند.

سومین دوره ثبت نام هم انجام شد اما اداره ورزش و جوانان همچنان نتایج استعلام را به دبیر مجمع انتخاباتی هیات فوتبال استان اعلام نمی کند. با این حال طبق تحلیل و با نگرش به پیشینه سیاست های بهتاج می توان پیش بینی کرد که بهتاج تا زمان اتمام مدیریت خود، اجازه برگزاری انتخابات هیات فوتبال استان را نخواهد داد هر چند که خود هم برای اتمام مدیریتش لحظه شماری می کند.

امید روشنگر

انتهای پیام/رستگارنیوز

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار