رئیس هیئت شطرنج استان همدان گفت: آمادگی لازم را داریم تا تمام امکانات هیئت شطرنج استان همدان را در اختیار مهدهای کودک بگذاریم و مربیان خود را برای آموزش شطرنج به مهدهای کودک اعزام کنیم.
کد خبر: ۵۱۰۳۸
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۷ 22 June 2015

استعدادیابی و توجه به سنین پایه از ضرورت های مهم در امر ورزش است که هیئت شطرنج استان همدان در سال جاری برای کیش و مات کردن این امر مهم خیز برداشته اما راه طولانی در پیش دارد.

به گزارش مهر، استعداديابي در ورزش عبارت است از فرآيند شناسايی ورزشکاران فعلي که توان بالقوه ای برای نخبه شدن دارند و امروزه یکی از دلایل پیشرفت ورزش در تمامی جوامع بشری در تمامی کشورهای جهان توجه به امر مهم استعدادیابی تلقی می شود.

در کشور کره جنوبی بر اساس تحقیقات انجام شده در هر منطقه ای مکانی به عنوان المپیک ورزشی برای سنین پایه رده های نونهالان و نوجوانان فراهم شده و بدون پرداخت هیچ هزینه ای تنها با کارتی که در اختیار این رده سنی قرار گرفته برای انجام ورزش به این مکان مراجعه می کنند و زیر نظر مربیان توانمند استعدادیابی فعالیت می کنند.

توجه به همین امر نیز باعث شد تا کره جنوبی در المپیک آسیایی ۲۰۱۴ اینچئون با مجموعه ۲۳۴ مدال در امر مجموعه کشورهای شرکت کننده آسیایی پس از کشور چین در رده دوم قرار بگیرد.

امروزه در کشورهای مختلف سرمایه گذاری هنگفتی در این عرصه صورت می گیرد و متولیان حوزه ورزش سعی می کنند با شناسایی، جذب و پرورش استعدادها در رشته های مختلف ورزشی در راستای اعتلا و توسعه این بخش گام بردارند.

مسابقه شطرنج سیمولتانه در تبریز

در خصوص اهمیت موضوع استعدادیابی در عرصه ورزش ذکر این نکته نیز ضروری است که امروز نه تنها دولت ها که حتی باشگاه های بخش خصوصی بخش زیادی از سرمایه گذاری خود را در این حوزه انجام می دهند و امروز نیز از سرمایه گذاری های صورت گرفته بهترین بهره برداری را به عمل می آورند.

امروز با نگاهی ساده به باشگاه های بزرگ ورزش فوتبال در کشورهای اروپایی می توان به اهمیت موضوع استعدادیابی پی برد که به عنوان نمونه باشگاه آژاکس در کشور هلند حدود ۳۵ درصد از کل هزینه های سالانه خود را به حوزه استعدادیابی اختصاص می دهد و با جذب مربیان و افراد توانمند در کشورهای مختلف جهان سعی می کند استعدادهای برتر را شناسایی و آنها را پرورش دهد و در قبال این سرمایه گذاری نیز با فروش استعدادهای پرورش داده شده عواید مالی بسیاری را به دست می آورد که هیئت شطرنج استان همدان نیز در سال جاری بر همین اساس کمیته استعدادیابی خود را فعال کرده است.

شطرنج یک بازی دونفره است و جلوگیری از آلزایمر، تقویت حافظه، تمرکز و خلاقیت و بالا بردن ضریب هوشی از جمله منفعت های این ورزش به شمار می رود چراکه شطرنج فعالیت مغزی پیچیده‌ ای است که نیاز به تعقل، تمرکز و قدرت تصمیم‌ گیری بالا دارد و انجام ورزش شطرنج فواید مغزی زیادی به همراه دارد به طوریکه ورزش شطرنج به «بازی پادشاهان»معروف است.

مسابقه شطرنج سیمولتانه در تبریز

در این ورزش مغز به کار گرفته می ‌شود تا حرکات حریف برای حمله پیش ‌بینی شود و هر چقدر که مطالعات بیشتری درباره مغز انجام می‌ شود مشخص می ‌شود که ورزش شطرنج ابزاری برای تقویت توانایی‌ های مغزی است.

شطرنج‌ بازی کردن ابتکار را افزایش می‌دهد کمااینکه مطالعات بر روی دانش ‌آموزان که یک روز در هفته شطرنج بازی می ‌کردند و مقایسه آن‌ ها با افرادی که یک روز در هفته با کامپیوتر کار می‌کردند یا فعالیت‌ های مختلف دیگری انجام می ‌دادند نشان داد افرادی که شطرنج بازی می ‌کنند ذهن خلاق ‌تری نسبت به دیگران دارند.

طبق تحقیقات انجام شده ورزش شطرنج ۱۰ فایده مهم دارد به طوریکه از آلزایمر جلوگیری می‌کند، هر دو طرف مغز را پرورش می‌دهد، خلاقیت را افزایش می‌دهد، حافظه را افزایش می‌دهد، توانایی حل مسئله را افزایش می‌دهد، توانایی خواندن را افزایش می‌دهد، تمرکز را افزایش می‌دهد، رشد سلول‌های عصبی را افزایش می‌دهد، قدرت برنامه‌ریزی و پیش‌بینی را افزایش می‌دهد.

در همین راستا خبرگزاری مهر استان همدان در رابطه با فعالیت های امر استعدادیابی ورزش شطرنج استان همدان گفتگوی مفصلی با ریاست هیئت شطرنج استان همدان انجام داده است.

کمیته استعدادیابی شطرنج برای اولین بار در همدان فعال شد

رئیس هیئت شطرنج استان همدان در گفتگو با خبرنگار مهر در همدان با اشاره به لزوم توجه به امر استعدادیابی اظهار داشت: برای اولین بار در استان همدان کمیته استعدادیابی شطرنج فعال و ریاست این کمیته به امیر خوشبین از شطرنج بازان خوب استان همدان سپرده شده است.

همدان

احمد علی بابایی افزود: با تیم قدرتمندی که در کمیته استعدادیابی شطرنج استان همدان تشکیل شده امیدواریم ظرف مدت کوتاه شاهد رشد بیشتر شطرنج در رده های سنی پایه نونهالان و نوجوانان باشیم.

وی با بیان اینکه شناسایی استعدادها از وظایف هیئت های ورزشی است، گفت: خانواده ها نیز باید برای رسیدن به این مهم پای کار بیایند که در این راستا خط مشی و مسیر را برای خانواده ها فراهم می کنیم تا به راحتی بتوانند فرزندان خود را در کلاس ها ثبت نام کنند.

رئیس هیئت شطرنج استان همدان عنوان کرد: شطرنج بازانی را پرورش می دهیم که آینده شطرنج استان همدان را بسازند و با حضور مکرر این نفرات در مسابقات کشوری و مهم و قهرمانی رده های سنی در آینده نزدیک جایگاه هیئت شطرنج استان همدان در کشور صعود داشته باشد.

بابایی با اشاره به آغاز تبلیغات کلاس های استعدادیابی شطرنج بیان کرد: در حال حاضر در مدت زمان بسیار کوتاه نزدیک به ۱۰۰ نفر علاقه مند در کلاس های تابستانی استعدادیابی شطرنج ثبت نام کرده اند.

وی یادآور شد: هنوز تبلیغات گسترده در زمینه کلاس های تابستانی آغاز نشده و پیش بینی می کنیم امسال استقبال از کلاس ها گسترده تر از سال های گذشته باشد.

مسابقه شطرنج سیمولتانه در تبریز

رئیس هیئت شطرنج استان همدان با بیان اینکه با ادارات هم مکاتبه خواهیم داشت، گفت: بنرهای تبلیغاتی در چند روزه آینده در سطح شهر نصب خواهد شد و به تمامی ادارات دولتی و خصوصی نیز شروع ثبت نام های خود را اعلام خواهیم کرد.

بابایی عنوان کرد: از اوایل تابستان و تیر ماه دور جدید کلاس ها آغاز می شود و در دو سطح مقدماتی و پیشرفته این کلاس ها برگزار خواهد شد و در پایان هر دوه گواهینامه معتبر نیز صادر خواهیم کرد.

مهدکودک ها برای آموزش شطرنج پای کار بیایند

رئیس هیئت شطرنج استان همدان افزود: آمادگی لازم را داریم تا تمام امکانات هیئت شطرنج استان همدان را در اختیار مهدهای کودک بگذاریم و مربیان خود را برای آموزش شطرنج به مهدهای کودک اعزام کنیم.

بابایی با بیان اینکه ظرفیت مربیگری شطرنج استان همدان افزایش پیدا کرده است، گفت: نسبت به سال گذشته ۲۳ مربی جدید آموزش و در ماه های پایانی سال ۹۳ چندین دور کلاس های مربیگری و داوری برگزار شد و از این نظر محدودیت نداریم.

مسابقه شطرنج سیمولتانه‌

وی عنوان کرد: این آمادگی وجود دارد که بدون محدودیت مربیان حرفه ای خود را برای آموزش در اختیار مهدهای کودک قرار دهیم و تنها هزینه حق الزحمه مربیان را از مهدهای کودک خواهیم گرفت و در پایان دوره نیز گواهینامه معتبر را برای نفرات صادر خواهیم کرد.

رئیس هیئت شطرنج استان همدان با اشاره به استفاده از مربیان غیر حرفه ای در کلاس های آموزشی بیان کرد: در بعضی از مهدهای کودک و سایر مکان ها برای آموزش از مربیان غیر حرفه ای استفاده می کنند که حتی نمی توان نام این نفرات مربی گذاشت.

بابایی افزود: اگر شطرنج و هر ورزش دیگر توسط افراد تحصیل کرده این رشته و دارای مدرک مربیگری آموزش داده شود موجب سرخوردگی کودکان و دلزدگی آنها از این رشته های ورزشی خواهد شد و خانواده ها نباید فرزندان خود را به این آموزشگاه های غیر حرفه ای بفرستند.

تاثیر شطرنج بر ذهن کودکان انکار ناپذیر است

رئیس هیئت شطرنج استان همدان با بیان اینکه شطرنج عاملی مهم در پرورش ذهن کودکان است، گفت: بسیاری از خانواده ها هر کاری را برای تقویت حافظه کودکشان انجام می دهند و برای او بازی های فکری مختلف مانند پازل های رنگی و غیره می خرند اما تنها توصیه ما توجه به ورزش شطرنج است.

وی عنوان کرد: محققان می گویند این بازی، مهارت های خواندن، حافظه، زبان و ریاضیات را تقویت کرده و تفکر منتقد و خلاق را با خود به همراه می آورد و این بازی با کمک کردن به فکر کردن در کودکان موجب پویا شدن ذهن آنها خواهد شد.

بابایی با بیان اینکه پنج تا شش سالگی بهترین زمان برای شروع آموزش شطرنج است بیان کرد: در این سنین، بچه ها راحت تر قانون ها را می پذیرند و از آنجا که مهارت حل مسئله هم در آنها شکل گرفته راحت تر می توانند راهی برای حل مسائل دشوار این بازی پیدا کنند.

رئیس هیئت شطرنج استان همدان یادآور شد: در کلاس های حرفه ای شطرنج به صورت کاملا اصولی و علمی شطرنج به کودکان آموزش داده می شود تا باعث خستگی و دلزدگی در کودکان نشود.

وی با اشاره به کم هزینه بودن این ورزش گفت: تنها با فراهم کردن یک تخته شطرنج می توانید کودکان خود را سرگرم کنید و هزینه ثبت نام این رشته نسبت به بسیاری از رشته های ورزشی دیگر بسیار کم تر است.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار