مدیرکل کار، تعاون و رفاه اجتماعی استان سمنان:
مدیرکل کار، تعاون و رفاه اجتماعی استان سمنان با بیان اینکه ۳۵روستای جامعه هدف برای طرح روستا تعاون در سطح استان مشخص شده اند، گفت: سهم شاهرود در این طرح ۱۷ روستا است.
کد خبر: ۵۰۹۰۸۸
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۶ 15 October 2017

به گزارش تابناک سمنان، اسماعیل غنیان صبح یکشنبه در نشست بررسی مشکلات بیمه روستایی شاهرود به میزبانی فرمانداری ویژه این شهرستان، ضمن بیان اینکه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی طرحی را در قالب مصوبه اقتصاد مقاومتی موسوم به «روستا تعاون» در ذیل اشتغال فراگیر تهیه کرده است، بیان داشت: ما تقریباً در استان، ۳۵جامعه هدف را برای این طرح در فاز نخست معرفی کردیم که در میان یک هزار روستای سطح کشور، به نسبت میزان قابل قبولی است.

اسماعیل غنیان مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان سمنان

وی افزود: از این ۳۵روستا سهم شاهرود ۱۷ روستا دیده شده که البته باید گفت فعالیت مجموعه اداره کل کار، تعاون و رفاه اجتماعی محدود به این روستاها نیست و عمدتاً با پیگیری در بخش شوراهای روستاها، تعاونی دهیاری ها و دهیاران سایر روستاها نیز در مقوله توسعه روستایی به خصوص در حوزه تعاون روستا کارهای خوبی صورت گرفته است.

دبیر کارگروه اشتغال استان سمنانگفت: اگر قرار باشد رشد و توسعه ای را رقم بزنیم باید به دو مقوله توجه داشته باشیم که نخست کسب و کار و دوم رفاه است که در خصوص رفاه همیشه صحبت های فراوانی شده اما در مقوله کسب و کار هنوز کارهای بسیاری را باید صورت داد، لذا باید گفت مهمترین موضوع در بحث کسب و کار، پایداری آن است که می بایست در هر محیطی وجود داشته باشد و مقدمه آن، شناسایی عوامل به وجود آورنده و تاثیرگذار بر کسب و کارهای محلی است.

مزیت رقابتی در کنار مزیت نسبی اهمیت ویژه ای دارد

غنیان با بیان اینکه ما انتظار داریم تا همکاری دستگاه های ذی ربط با مقوله اشتغال روستایی، اداره کل کار، رفاه و امور اجتماعی استان سمنان را یاری رسانند، تاکید کرد: باید کسب و کار و تعاونی روستایی را در راستای رشد و توسعه سوق داد و برای ایجاد آن اهتمام بیشتری را در نظر گرفت.

وی افزود: مباحثی مانند پیوند خانوادگی، منسجم بودن خانوادگی، شغل پدری، داشتن تجربه و کار در محیط های دیگر، خلاقیت و نوآوری جوانان و ... فاکتورهایی هستند که در پایداری یک شغل روستایی بسیار تاثیر گذار هستند از سوی دیگر در مقوله اشتغال روستایی ما عمدتاً باید به مزیت رقابتی روستاها نیز توجه کنیم.

مدیرکل کار، تعاون و رفاه اجتماعی استان سمنان درباره تفاوت بین مزین نسبی و رقابتی، بیان داشت: همانطور که کارشناسان نیز بیان می کنند تفاوت بین این دو مقوله این است که کشاورزی و دامپروری از دیرباز دو ویژگی مزیت ساز و یا مزیت نسبی برای هر روستا هستند که باید باشند و همچنین احیا شوند اما مزید رقابتی استفاده از یک ظرفیت خاص برای ایجاد ارزش افزوده است که نمونه آن را در مقوله قلعه بالای بیارجمند در حوزه گردشگری مشاهده می کنیم لذا باید به سمت استفاده از مزیت های رقابتی نیز پیش رویم تا نسبت به حفظ جمعیت روستایی در روستاها نیز موفق عمل کنیم.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار