تابناک تهران - ناوگان اتوبوسراني با سهم 18 درصدي مجموع سفرهاي درون شهري روزانه 4/4 ميليون مسافر جابه‌جا مي‌كند، اين در حالي است كه در وضعيت موجود سالانه حداقل يكهزار دستگاه اتوبوس به دليل فرسودگي و استهلاك بايد از رده خارج شود به عبارت ديگر، اگر هرسال يكهزار دستگاه اتوبوس جديد هم به تهران داده شود تنها مي‌توان وضع موجود را حفظ كرد در حالي كه تقاضاي سفر روز به روز افزايش مي‌يابد.
کد خبر: ۵۰۱۶۰
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۰ 20 June 2015
این روزها به دلیل ترافیک و شلوغی، شهروندان ساعات زیادی از وقت مفید خود را در خیابان می‌گذرانند.

معضل ترافیک در تهران از یک سو آلودگی هوا که در برخی روزها نفس کشیدن را هم دشوار می‌کند از سوی دیگر باعث شده مسئولان همواره مردم را به استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی تشویق کنند. در این میان شهروندانی که حوصله ساعتها رانندگی درترافیک شهر را ندارند مشقت استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی را به جان می خرند و از تاکسی، اتوبوس یا مترو برای تردد استفاده می کنند.

اما عده زیادی هم با توجه به مشکلات رفت و آمد با وسایل حمل و نقل عمومی ترجیح می دهند از خودروی شخصی و بعضا تک سرنشین استفاده کنند و اینگونه است که ماشینها ساعتها در ترافیک قفل شده شهر منتظر می مانند.

مسئولان در حالی مردم را به استفاده از اتوبوس و مترو تشویق می کنند که هنوز زیرساختهای داشتن حمل و نقل عمومی قوی و در شان شهروندان هنوز در پایتخت فراهم نیست ومتاسفانه کلانشهر تهران سالهاست که از کمبود اتوبوس و مترو رنج می برد.

درحالی که تهران از کمبود پنج هزار دستگاه اتوبوس رنج می برد نزدیک پنج سال است که حتی یک دستگاه اتوبوس وارد ناوگان حمل و نقل عمومی نشده است.   

اتوبوسهای فرسوده رنج مردم را دوچندان کرده است

در حال حاضر ناوگان اتوبوس رانی تنها 6500 دستگاه اتوبوس دارد که بر اساس آمار 2500 دستگاه آن فرسوده است و باید از رده خارج شود.به عبارتی، امروز تهران تنها 4 هزار دستگاه اتوبوس سالم دارد و این در شرایطی است که مردم تهران در ترددهای روزانه خود با مشکل مواجه هستند و آلودگی هوا نیز باعث رنجش مضاعف آن‌ها شده است.

مسافرانی که مجبورند به قیمت ماندن بین در و به جان خریدن خطرات آن و ازدحام جمعیت که حتی نفس کشیدن را سخت می کند و در حد انفجار است، سوار اتوبوس شوند تا به مقصد برسند.

با آن كه هميشه شهروندان به علت ارزان بودن هزينه سفر با اتوبوس نسبت به ديگر وسايل نقليه تمايل به استفاده از آن را دارند؛ اما مشكلات و معضلاتي همچون كمبود اتوبوس‌ها، ازدحام بيش از حد جمعيت در آنها، فرسودگي، فقدان سيستم برنامه‌ريزي براي ساعات رسيدن به ايستگاه وتامين نشدن حقوق رانندگان موجب شده است كه اين سيستم حمل و نقلي از كارآمدي لازم برخوردار نباشد.

به گفته مسوولان، ناوگان اتوبوسي پايتخت 2 برابر بيش از ظرفيت مسافر جابه‌جا مي‌كند، در حالي كه براي خدمات‌رساني مطلوب و درخور شهروندان حداقل نيازمند 5 هزار دستگاه اتوبوس ديگر است.  

ارزهای که خرج واردات خودروهای عروسک می شود

به گفته کارشناسان در حالی تهران از کمبود اتوبوس  و مترو رنج می برد و در پنج سال گذشته حتی یک دستگاه اتوبوس به ناوگان اتوبوس رانی تهران تحویل داده نشده و اتوبوسها برای جابجایی مسافران با مشکل ازدجام جمعیت مواجه هستند و چند برابر ظرفیت خود مسافر سوار می کنند که تعداد خودروهاي سوپر لوكس‌ كه در بزرگراه‌ها و خيابان‌های تهران آمد و شد می كنند، ۱۰ برابر تعداد اتوبوس‌هايی است که در خطوط اتوبوسرانی رفت و آمد می کنند و به عبارتي به ازاي هر یک دستگاه اتوبوس، ۱۰ دستگاه خودروي سوپر لوكس در تهران در حال تردد است.

شهرام جبارزادگان کارشناس مسائل شهری در گفتکو با مهر بيان اينكه ورود اين تعداد خودروي سوپر لوكس از جمله لكسوس، پورشه و مازراتي، باعث خروج بيش از ۲.۵ ميليارد دلار ارز از كشور شده، گفته است: با اين ميزان منابع ارزی، مي‌توان حداقل ۹ هزار و ۳۴۰ دستگاه اتوبوس دو كابين مجهز به آخرين استانداردهای روز دنیا كه هر كدام از آنها روزانه قادر به جابه‌جايی دو هزار مسافر هستند را خريداري کرد.

به گزارش تابناک تهران بر اساس آمارهای منتشر شده از سوی گمرک در سال 1391 واردات انواع خودرو بالغ بر 44 هزار و 341 دستگاه بوده که 3/11 درصد نسبت به سال 1390 رشد کمّی داشته است.

بر اساس همین آمار ارزش واردات خودروهای سواری به کشور با افزایش 59/30 درصدی بالغ بر یک میلیارد و 84 میلیون دلار بوده است که از جهت وزن نیز با 73/12 درصد افزایش به 72 هزار تن رسیده است.

خودروهای سواری در سال 1390 ، 34/1 درصد از ارزش کل واردات را به خود اختصاص داده‌اند در حالیکه در سال 1391 واردات خودرو سواری 03/2 درصد از کل واردات کشور را تشکیل می‌داده که نسبت به سال قبل 34% افزایش داشته است.

میانگین قیمت هر خودروی سواری وارداتی در سال 1391 ، 24 هزار و 447 دلار بوده که نسبت به سال 1390 ، 34/17 درصد افزایش داشته است.

افزایش ناگهانی واردات خودروهای لوکس

در مهرماه 1391 ناگهان شاهد افزایش حجم ورود خودروهای گران قیمت آن هم درست پیش از اعلام ممنوعیت واردات این خودروها بودیم. بر اساس آمار گمرک ایران در مهرماه 1391 در مجموع 3900 دستگاه خودرو وارد کشور شده است که از این نظر در مقایسه با آمار واردات ماههای قبل با حدود 200 دستگاه افزایش، 4/5 درصد رشد را نشان می دهد که تا حدودی می توان آن را طبیعی دانست. اما میانگین قیمت خودروهای وارداتی نشان می دهد که بخش عمده ای از این خودروها از نمونه های گران قیمت بوده اند که مدتی بعد ممنوعیت ثبت سفارش و واردات آنها به اجرا درآورد.

بر این اساس در روزهایی که اقتصاد و صنعت ایران دوران رکود تورمی را طی می‌کرد و محدودیت‌های جدی برای واردات کالا وضع و دسترسی به ارز برای بسیاری از صنعتگران کشور با دشواری مواجه شده بود، واردات خودرو را می توان جزو آخرین اولویت های کشور دانست و حداقل انتظار داشت آمار واردات خودرو در این شرایط روندی کاهشی به خود بگیرد اما آمارها به گونه ای دیگر است.

ناوگان اتوبوسراني با سهم 18 درصدي مجموع سفرهاي درون شهري روزانه 4/4 ميليون مسافر جابه‌جا مي‌كند، اين در حالي است كه در وضعيت موجود سالانه حداقل يكهزار دستگاه اتوبوس به دليل فرسودگي و استهلاك بايد از رده خارج شود به عبارت ديگر، اگر هرسال يكهزار دستگاه اتوبوس جديد هم به تهران داده شود تنها مي‌توان وضع موجود را حفظ كرد در حالي كه تقاضاي سفر روز به روز افزايش مي‌يابد. 

در حالی که ترافیک و آلودگی هوا به مشکل لاینحل تهران تبدیل شده به نظر می رسد مسئولان هم دغدغه ای برای رفع یا حداقل کم کردن این مشکل ندارند. در غیر این صورت وارد کردن اتوبوسهای جدید به ناوگان حمل و نقل عمومی چندان هم مشکل به نظر نمی رسد. به نظر می‌رسد دیگر وقت آن رسیده مسئولان از مرحله شعار برای بخش حمل و نقل عمومی خارج شوند و اگر واقعا تمایل دارند مردم به جای استفاده  از خودروی تک سرنشین و وسیله نقلیه شخصی از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنند، راهکار منطقی و اساسی برای حل این مشکل بیندیشند.

روا نیست در حالیکه برخی با ارز مرجع خودروی لوکس برای دور دور جوانان در خیابان وارد کرده اند عده بیشماری از مردم در گرمای طاقت فرسای تابستان دقایق بسیار منتظر آمدن اتوبوس باشند و رنج تردد با اتوبوسهای مملو از جمعیت با کمترین امکانات را به جان بخرند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار