زنگنه به وعده خود عمل کرد
یکی از نمایندگان مجلس که پیش از این نسبت به استخدام یکی از بستگان درجه یک خود به یکی از شرکت‌های زیرمجموعه وزارت نفت با وزیر نفت مکاتبه کرده بود، موفق به کسب نظر مساعد زنگنه برای استخدام وی شد.
کد خبر: ۴۹۷۲۲۳
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۱:۲۹ 21 September 2017

به گزارش تابناك سمنان و به نقل از وطن امروز، آنچه بیژن نامدارزنگنه در جلسه رأی اعتماد خود درباره به‌کارگیری نمایندگان ادوار مجلس شورای اسلامی در زیرمجموعه‌های وزارت نفت گفت، اکنون به‌گونه دیگری نمود پیدا کرده به‌طوری‌که استخدام فرزندان نمایندگان حال حاضر مجلس شورای اسلامی- ژن‌های خوب- در حال تبدیل شدن به یک رویه مرسوم در وزارت نفت است. زنگنه در جلسه بررسی رأی اعتماد اظهار داشت: هر دوره‌ای که تمام می‌شود یکی از دغدغه‌‌های هیات‌رئیسه این است که وزرا به نمایندگان بیکار، کار بدهند؛ چکارش کنیم؟ در جامعه ولش کنیم؟ اگر نماینده نگران شغل آینده باشد هزاران مفسده دیگر درست می‌شود؛ آنها را در نظر بگیرید. وی ادامه داد: من هم یک تعدادی را به کار گرفتم و چیز مخفیانه‌ای نیست. حداقل اینقدر عقل سیاسی دارم که نماینده دوره قبل یک شهر که نمی‌تواند رای برای من جمع کند و به درد من نمی‌خورد را به‌کار گیرم. اما یک مصلحت ملی هم در این مسأله هست که باید لحاظ کرد. البته این گفته‌های زنگنه زمانی معنادارتر ‌است که نامه حمایت‌آمیز نمایندگان ادوار گذشته مجلس که پیش از شروع بررسی صلاحیت وزرا در حمایت از بر کرسی نشستن دوباره زنگنه در صحن علنی منتشر شد مورد بررسی قرار گیرد. در این فهرست نام تعداد زیادی از نمایندگان ادوار مجلس به چشم می‌خورد که از سوی زنگنه در سمت‌های گوناگون، حساس و غیرمرتبط با تحصیلات و دانش نمایندگان به کار گرفته شده‌اند. بررسی‌ها نشان می‌دهد بیش از 20 نماینده سابق مجلس شورای اسلامی از سوی زنگنه در زیرمجموعه‌های وزارت نفت در طول عمر دولت یازدهم و دوازدهم به کار گمارده شده‌اند. این مجموعه‌ها شامل صندوق‌‌های بازنشستگی نفت، معاونت پارلمانی، معاونت پشتیبانی و امور مجامع وزارت نفت، شرکت نفت مناطق مرکزی، شرکت نفت فلات قاره، شرکت پتروپارس، هیأت عالی گزینش، شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت، تاپیکو، فازهای 14، 15 و 16، شرکت نفت و گاز پارس، شرکت تاسیسات دریایی، خط لوله انتقال نفت خام گوره- جاسک، هسته گزینش مرکزی، پژوهشگاه صنعت نفت، شهرک‌های مسکونی صنعت نفت، شرکت مناطق نفت‌خیز، شرکت بهره‌برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی و کارگروه تشخیص عدم مغایرت مصوبات شرکت ملی نفت با قوانین و مقررات است.

استخدام یک ژن خوب در وزارت نفت


گفتنی است اخیرا یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی که پیش از این نسبت به استخدام یکی از بستگان درجه یک خود به یکی از شرکت‌های زیرمجموعه وزارت نفت با وزیر نفت مکاتبه کرده بود، موفق به کسب نظر مساعد زنگنه برای استخدام وی شد. از این‌رو دستور مستقیم وزیر نفت با ارسال نامه‌ای از سوی معاونت امور حقوقی و مجلس وزارت نفت به معاونت وزیر در توسعه مدیریت و سرمایه انسانی ابلاغ شد و این «آقازاده» برای مأموریت یک ساله و سپس انتقال دائم به این شرکت زیرمجموعه وزارت نفت معرفی شد. این موضوع زمانی جالب می‌شود که بدانیم در حال حاضر تعداد زیادی از دانشجویان دانشگاه صنعت نفت با وجود مهارت لازم و گذراندن دروس تخصصی حوزه نفت و تعهد وزارت نفت مبنی بر جذب این دانشجویان، از کار در این وزارتخانه محروم هستند. به نظر می‌رسد جوانانی که در رویای کار در وزارت نفت، گرمای طاقت‌فرسای جنوب را برای تحصیل تحمل کردند، خبر نداشتند صندلی‌های آنها از قبل به ژن‌های خوب پیش‌فروش شده است. ظلم وزارت نفت در حق این دانشجویان تا حدی بود که آنها مجبور شدند دست به دامن دیوان عدالت اداری شده و در نهایت دیوان عدالت اداری با توجه به مستندات ارائه شده، حق را به دانشجویان دانشگاه وزارت نفت داد و این وزارتخانه را موظف کرد این دانشجویان را به استخدام خود دربیاورد. این فارغ‌التحصیلان در بخشی از بیانیه خود آورده‌اند: «جناب آقای زنگنه! ما و سایر مردم فهیم کشور ‌اسلامی‌مان منتظر اثبات عدم دشمنی شما با نخبگان نفتی دانشگاه صنعت نفت هستیم و انتظار داریم همانگونه که خود شما فرمودید، وزارت نفت به رأی صادر شده و قوانین نظام مقدس جمهوری اسلامی تمکین کرده و از تباه ساختن بیش از این مقدار جوانی و عمر اینجانبان که همانا تباه ساختن آینده صنعت نفت کشور عزیزمان است، جلوگیری نمایید. در صورت عدم تمکین وزارت نفت به نص صریح قانون، اینجانبان حق پیگیری‌های بعدی را برای خود در قالب اقدامات قانونی و به هر‌شکل دیگر من‌جمله تجمعات پرشور و مداوم محفوظ می‌دانیم».


اخراج متخصصان از ستاره خلیج‌فارس


اگر چه از یک سو، فارغ‌التحصیلان آماده به کار نفتی نسبت به بی‌توجهی وزارت نفت به وعده‌های داده شده گله‌مند هستند و از سوی دیگر شاهد به‌کارگیری نورچشمی‌ها در وزارت نفت هستیم اما اخراج نیروی‌های متخصص به کار گرفته شده، موضوعی است که نگرانی فعالان این صنعت را دو چندان کرده است. به گزارش «وطن‌امروز»، در هفته‌های اخیر شرکت پالایش نفت ستاره خلیج‌فارس اقدام به اخراج نیروهای خود کرده است. این شرکت سال 92 به منظور جذب نیروهای متخصص اقدام به برگزاری آزمون استخدامی کرد. پس از ماه‌ها تأخیر در اعلام نتایج آزمون، شهریورماه 93 اسامی 400 نفر برای شرکت در مصاحبه و آزمون فنی اعلام شد و در نهایت نام 100 نفر به عنوان پذیرفته‌شدگان نهایی در سال 95 برای آغاز به کار در این پالایشگاه اعلام و از طریق آزمون استخدامی جذب و ایشان از میانه سال 95 در این پالایشگاه مشغول به کار شدند. اما این اشتغال به کار به عنوان نیروهای رسمی استخدامی، چندان پایدار نبود چرا که با وجود داشتن قرارداد، شرکت نفت ستاره خلیج‌فارس از شهریور امسال از ورود این نیروها به پالایشگاه جلوگیری کرده است. با این وجود، اداره کار شهرستان بندرعباس پس از اعتراض این نیروها به اخراج از محل کارشان، با برگزاری جلسه بررسی و دادخواهی، حکم به غیرقانونی بودن اخراج نیروها توسط کارفرما (شرکت نفت ستاره خلیج‌فارس) داد و بازگشت نیروها به کار را صادر کرد. با وجود صدور حکم بازگشت به کار از سوی اداره کار شهرستان بندرعباس، باز هم نیروهای متقاضی حضور در محل کارشان در پالایشگاه نفت ستاره خلیج‌فارس، امکان حضور پیدا نکردند. یکی از این افراد در تماس با تسنیم اظهار داشت: «متأسفانه با وجود صدور حکم بازگشت به کار از سوی اداره کار اما باز هم از ورود ما به پالایشگاه جلوگیری شد». وی تاکید کرد: «با وجود آنکه قراردادهای ما تا پایان شهریورماه جاری است و در آزمون استخدامی شرکت نفت ستاره خلیج‌فارس هم شرکت کرده و قبول شده‌‌‌‌‌ایم و اداره کار هم تأکید کرده هیچ دلیلی برای تغییر شرایط کار وجود ندارد، باز هم پس از ساعت‌ها معطل ماندن جلوی در پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس به ما گفتند راه شما برای مراجعه به شرکت پیمانکار باز است و بروید با شرکت اویکو قرارداد ببندید».

وزارت نفت پولش بیشتر است


جلیل سالاری، مدیرعامل اسبق شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران در گفت‌وگو با «وطن‌امروز» با بیان اینکه در همه جای کشور شاهد کم‌لطفی به افراد متخصص هستیم، گفت: آمار مشاوران وزرا و معاونان آنها را ببینید، متوجه می‌شوید همه این افراد متخصص نیستند؛ این مشکل تنها در وزارت نفت وجود ندارد، بلکه در همه کشور قابل رویت است. سالاری درباره استخدام نمایندگان مجلس شورای اسلامی در وزارتخانه‌ها از جمله وزارت نفت، گفت: تحقیق کنید ببینید چند درصد نمایندگان ادوار مختلف پس از دوره نمایندگی خود به شهرشان بازگشتند، بیشتر آنها به جای بازگشت و خدمت، در تهران می‌مانند. وی تصریح کرد: باید قوانینی تدوین شود که اجازه ندهد افراد بازنشسته باز هم به خدمت گرفته شوند. مدیرعامل اسبق شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی افزود: عده‌ای با جریان سیاسی می‌آیند و می‌روند و نگاهی به تخصص ندارند. وی در پاسخ به این پرسش که چرا وزارت نفت مورد علاقه نمایندگان بازنشسته است؟ تصریح کرد: می‌خواستید برای استخدام در وزارت آموزش‌وپرورش علاقه نشان بدهند؟ در هر صورت هر جا لابی بیشتر و پول بیشتری باشد تمایل به کار کردن در آن هم بیشتر است، وزارت نفت یکی از این محل‌های پر لابی است، صندوق‌های بازنشستگی هم این چنین هستند و معلوم است طرفدار بیشتری هم داشته باشند.

برچسب ها: زنگنه ، ژن خوب ، وزير نفت
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار