رشد سریع و بی امان فناوری اطلاعات و ارتباطات و دنیای پیچیده آن در چشم برهم زدنی در دهه اخیر سیطره جهان برزگ را در هم نوردید و موجب شد تا به سرعت برق و باد هر حادثه ، خبر ، اتفاق و هر فرهنگ و سنتی از هر جا به همه جا برسد.
کد خبر: ۴۹۰۰۵۰
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۹ 06 September 2017
به گزارش تابناک ایلام ؛ این پیشرفت سریع ارتباطات موجب شده تا در دنیای امروز با به چالش کشیدن یک موضوعی از طریق شبکه های مجازی افکار همه علیه یک اتفاق همگرا شده یا همه برای رفع یک مشکل دست به دست هم دهند و فارغ از مرزها و فاصله ها برای حمایت از نوع بشر، حفظ حیات موجودات و حیوانات، جلوگیری از هدر رفت آب و ...تلاش کنند.
 
هرچند بی گمان این همه کارکرد مثبت فناوری در لوای معایب و آسیب هایی که در فضای مجازی وجود دارد، ارزنده است، اما آنچه بیش از هر چیز دیگر حائر اهمیت و ارزش است، آگاهی و دانش صحیح استفاده از فناوری نوین است تا همچون چاقو تیز به جای پاره کردن شکم دیگران و به قتل رساندن آنها به دست جراحی ماهر موجب نجات جان کسی شود.
 
رشد سریع و بی امان فناوری و انتقال سریع اطلاعات، دنیا را به فضای کوچکی مبدل کرده که همه زیر ذره بین هستند و هر کار نیکوی، ارزشمند معرفی می شود و هر خطا و اشتباهی بازتاب نامناسبی برای فاعل آن به همراه داشته باشد.
 
یکی از کارشناسان ارشد حوزه فناوری و اطلاعات استان ایلام گفت: بدون شک فناوری نوین ارتباطات و اطلاعات فارغ از هیاهوی برخی ها که سعی دارند کارکردهای منفی آن را زیاد بزرگ جلوه دهند بسیار مفید و کارا است.
 
به گزارش تابناک ایلام ؛احسان نوریان زاده  اظهار کرد: روزگاری وجود سیستم ویدئو در منزل افراد و تماشای فیلم جرم تلقی می شد اما با گسترش روز افزون اطلاعات و ماهواره و اکنون تلفن همراه که دارای همه سیستم های نوین است و به چشم برهم زدنی هر مطلب و عکس و فیلمی و کلیپی از هرجا در فضای تلگرام و ایستاگرام و تویتر و ...منتشر می شود و همه از آن مطلع می شوند کار را برای مبارزه و برخورد فیزیکی دستگاه های فرهنگی و اجتماعی سخت تر کرده است.
 
وی ادامه داد: زیرا این دستگاه ها یا مسئولان بخش فرهنگی نمی توانند مانع حذف موبایل و تبلت در بین خانواده ها و افراد شوند پس باید به ناچار دنبال راهکاری برای سالم سازی فضای مجازی بود و کارکردهای مثبت آن را به خوبی نمایان کرد.
 
وی تاکید کرد: واگذاری سیم کارت های کودک و نوجوان به صورت رایگان در سالم سازی آسیب های فضای مجازی نقش مهمی دارد زیرا این سیم کارت ها تنها با توجه به شرایط سنی افراد فقط دارای کارآیی خاص خود هستند.
 
نوریان زاده گفت: از دیگر کارکردها و هدایت افراد به سمت استفاده صحیح از فضای مجازی افزایش آگاهی والدین نسبت فضای مجازی و گوشی های هوشمند است.
 
وی افزود: متاسفانه به دلیل بهانه گیری بچه ها معمولا گوشی یا تبلت هوشمند برای بچه ها خریداری می شود اما والدین خودشان هنوز با از همان گوشی های قدیمی استفاده می کنند و زیاد دانشی در خصوص شبکه های اجتماعی مجازی ندارند که این امر یکی از عوامل تهدید زا است.
 
وی از والدین خواست که ابتدا خودشان با اطلاعات کافی از گوشی های هوشمند و شبکه های مجازی با هوشیاری و هدایت کاری کنند که فرزندان آنها به جای حضور در سایت های مخرب و ضد فرهنگی به سمت استفاده صحیح از این فناوری ها راهنمایی شود.
 
وی اظهار کرد: وقتی که نوجوان و جوان بداند که با استفاده از فناوری نوین گوشی های هوشمند به راحتی می تواند حجم اطلاعات زیادی در خصوص درس های مدرسه، تحقیقات علمی، گردآوری مطالب مفید و ... می تواند بدست آورد که در پیشرفت علمی و تحصیلی اش تاثیر گذار باشد، بدون شک در معرض شبکه های غیر مناسب مجازی قرار نمی گیرد.
 
وی تاکید کرد: افزایش توان مهارتی و آگاهی بخشی به خانواده ها بهترین راهکار و موثرترین حربه برای سالم سازی فضای مجازی و دور کردن کودکان و نوجوانان از خطر آسیب های این فضای غیر واقعی است.
 
یکی دیگر از کارشناسان اجتماعی نیز گفت: متاسفانه برخی از والدین جوان با استفاده نا مناسب از فضای مجازی در حال ضربه زدن به کانون گرم خانواده هستند زیرا برای خود محدودیتی در استفاده از زمان و شبکه های مجازی قائل نمی شوند.
 
مریم یاوری اظهار کرد: وقتی یک زن به عنوان یک مادر می تواند از کارکردهای مثبت فضای مجازی در افزایش دانش خود به عنوان یک همسر شایسته، یک خانم خانه دار و یک مادر موفق استفاده کند با حضور مداوم در شبکه های غیر اجتماعی و دیدن کلیپ و تصاویر نامناسب علاوه بر حذف حضور خود در کنار همسر و فرزندان باعث بروز تنش و آسیب در خانواده می شود.
 
وی افزود: چشم و هم چشمی، خرید وسایل لوکس و گران قیمت، پیگیری متعدد برای تغییر شکل ظاهری و عضویت در گروه های نامناسب فضای مجازی که ممکن است خانواده را در معرض فروپاشی قرار دهد از کارکردهای منفی فضای مجازی و عدم استفاده صحیح از این فناوری نوین است.
 
وی یادآور شد: متاسفانه برخی افراد با حضور مداوم در شبکه های مجازی گیر افراد شیاد و کلاهبردار قرار می گیرند و ممکن است مورد سوء استفاده مالی و جانی و جنسی قرار گیرند.
یاوری گفت: اکنون تشکیل پرونده های متعدد درخواست های طلاق در دادگاه ها که بیشتر آنها به دلیل حضور نامناسب در فضای مجازی صورت می گیرد موجب برهم زدن کانون گرم خانواده شده است.
 
وی تاکید کرد: با افزایش اطلاعات و آگاهی افراد نسبت به فضای مجازی می توان از کاردکردهای مثبت آن در زمینه همسرداری، خانه داری، فرزند پروری و ... استفاده کرد.
وی گفت: می توان با فرهنگ سازی بسیاری از آسیب های اجتماعی در فضای مجازی را از بین برد و در تغییر نگرش و اصلاح فرهنگ ها گام مثبتی برداشت.
 
وی ابراز امیدواری کرد که مسئولان و دست اندرکاران فرهنگی کشور با افزایش دوره های متعدد برای اقشار مختلف سعی در فرهنگ سازی و افزایش آگاهی خانواده ها نسبت به خطرات، معایب، محاسن و کارکردهای مثبت و منفی فضای مجازی داشته باشند در غیر این صورت هر گوشی موبایل یا تبلت به بمبی برای فروپاشی کانون گرم خانواده مبدل خواهد شد./م
ایرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار