رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان شرقی
در ساختار جدید سازمان مدیریت و برنامه ریزی، شش وظیفه هماهنگی برنامه و بودجه، آمار و اطلاعات، آموزش و پژوهش آینده پژوهی، مقوله تحول اداری و منابع انسانی، مدیریت و نظارت های فنی پروژه ها و آمایش سرزمین در آینده به این سازمان سپرده شده است.
کد خبر: ۴۸۷۸۰
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۳:۴۳ 16 June 2015

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان شرقی با بیان این که اتخاذ تصمیمات صحیح نیازمند کار کارشناسی است، گفت: احیای سازمان مدیریت یکی از وعده‌های انتخاباتی دکتر روحانی بود که محقق شد و یکی از نتایج احیای آن، بازگشت به عقلانیت و خرد جمعی در مدیریت بود.

داود بهبودی در نشست خبری با خبرنگاران رسانه‌های استان، با اشاره به انحلال سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در سال 1385، گفت: با این کار جایگاه تصمیم‌سازی و نظام برنامه‌ریزی ما تضعیف شد و با توجه به این که 70 درصد از درآمدهای نفتی کشور در فاصله تعطیلی این سازمان وصول شد اگر این سازمان پابرجا بود قطعا ما با وجود این همه درآمد دچار مشکل نمی‌شدیم.

وی افزود: در ساختار جدید سازمان مدیریت و برنامه ریزی، شش وظیفه هماهنگی برنامه و بودجه، آمار و اطلاعات، آموزش و پژوهش آینده پژوهی، مقوله تحول اداری و منابع انسانی، مدیریت و نظارت های فنی پروژه ها و آمایش سرزمین در آینده به این سازمان سپرده شده است.

وی با بیان این که بدنه کارشناسی سازمان تحلیل رفته و ما باید سرمایه انسانی را به این سازمان بازگردانیم، افزود: نبود نظام برنامه‌ریزی و مدیریت مناسب موجب شد تا با چالش بزرگ طرح‌های زودبازده مواجه شویم، امری که در برنامه سوم توسعه مهارشده بود ولی متاسفانه در برنامه چهارم توسط دولت گذشته دوباره آغاز شد و در اغلب موارد هم به نتیجه نرسید.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان شرقی افزود: هم اکنون استان ما 30هزار میلیارد تومان تعهد پروژه نیمه‌تمام در استان داریم که نتیجه آغاز پروژه‌ها، بدون کار کارشناسی است و به رغم افزایش 100 درصدی بودجه استانی امسال باز هم حدود 15سال زمان نیاز است تا تعهدات پروژه‌های فعلی را به اتمام برسانیم.

بهبودی اظهار کرد:  در سال جاری، 216 میلیارد تومان فقط برای پروژه‌های استانی اختصاص یافته و 135 میلیارد تومان نیز برای پروژه‌هایی که قبلا ملی بودند و اکنون استانی شده‌اند اختصاص یافته است که این رقم نسبت به سال گذشته حدود 134 درصد رشد داشته و بودجه پروژه های ملی نیز 65 درصد افزایش دارد و در مجموع می توان گفت بودجه عمرانی امسال استان نسبت به سال قبل 100 درصد افزایش دارد.

وی افزود: پروژه های استانی سال 93، یک هزار و 878 پروژه بوده است که از این تعداد 620 پروژه نیمه تمام باقی مانده و 279 پروژه به اتمام رسیده و بقیه پروژه ها هم طبق روال هر سال اجرایی می شود.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان شرقی در خصوص مصوبات سفرهای استانی در دولت گذشته، گفت: تعهدات دولت گذشته در سفر به آذربایجان شرقی بالغ بر 15 هزار میلیارد تومان را شامل می‌شد که تنها 12 درصد از این تعهدات محقق شده است.

بهبودی در خصوص نتایج سفر اخیر هیات دولت به استان نیز گفت: در جریان این سفر به شکل غیر مستقیم حدود 1200میلیارد تومان به پروژه‌های استان اختصاص یافته است که دوسوم پروژه های مطرح شده در این سفر، پروژه های زیربنایی به ویژه در حوزه آب و راه هستند.

وی با بیان این که هنوز درگیر پروژه‌های زیربنایی که از دولت گذشته به یادگار مانده، هستیم، گفت: 70 درصد پروژه هایی که از رییس جمهور مطالبه کردیم، در بخش زیربنایی بود و دولت یازدهم در قبال هیچ پروژه تحقق نیافتنی متعهد نشده است.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان شرقی همچنین در خصوص سند تدبیر توسعه استان گفت: تنظیم سند به شکل بارز در ارتقای دانش برنامه ریزی استان اثرگذار بود و آذربایجان شرقی با تنظیم این سند، یکی از استان های سرآمد کشور است.

وی گفت: سند تدبیر توسعه آذربایجان شرقی به روش هسته های کلیدی تدوین شده و در این سند 42 هسته کلیدی استان شناسایی شد و اکنون تکلیف توسعه استان برای برنامه ششم مشخص است.

بهبودی در خصوص نرخ بیکاری استان نیز اعلام کرد: نرخ بیکاری استان پایین‌تر از میانگین کشوری است و با وجود یک میلیون و 200 هزار شاغل در استان، 100 هزار بیکار داریم.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان شرقی همچنین با ارایه آماری در خصوص معادن استان گفت: آذربایجان شرقی، 18 درصد ذخایر معدنی کشور را دارد و بین استان های کشور از نظر ذخایر معدنی در رتبه بالاتری قرار دارد که دارای 26 درصد ذخایر غیر فلزی، 12.5 درصد ذخایر فلزی است و یک سوم ذخایر مس کشور و یک درصد مس دنیا در آذربایجان شرقی است.

وی در خاتمه در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص تحریم ها گفت: نمی توان نقش تحریم ها در تشدید مشکلات اقتصادی را نادیده گرفت، اما توقع هم نداشته باشیم با برداشته شدن تحریم ها تمامی مشکلات اقتصادی کشور حل خواهد شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :