رئیس سازمان جهادکشاورزی استان خبرداد:
رئیس سازمان جهادکشاورزی استان سمنان از ابلاغ رسمی طرح الگوی کشت محصولات کشاورزی این استان طی چند روز آینده خبر داد و گفت: کشاورزانی که از الگوی کشت علمی تدوین‌شده تبعیت نکنند از خدمات یارانه‌دار جهادکشاورزی به آنها محدود خواهد شد.
کد خبر: ۴۸۶۸۹۶
تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۸:۴۰ 30 August 2017

به گزارش تابناک سمنان، سیدحسن میرعماد در نشست خبری با اصحاب رسانه استان اظهار کرد: اگرچه الزام به رعایت الگوی کشت کشاورزی اجباری نیست اما با توجه به مشکلات این استان در کمبود منابع آبی اجرای این الگو امری ضروری است.

وی با بیان اینکه جهادکشاورزی الگوی کشت را به کشاورزان تحمیل نمی‌کند گفت: با توجه به اهمیت منابع آبی و لزوم بهره‌برداری بهینه از این منابع سازمان جهادکشاورزی به آن دسته از کشاورزان و بهره‌بردارانی که این الگو را رعایت نکنند، خدمات یارانه‌دار ارائه نخواهد داد.

این مدیر اجرایی با بیان اینکه این الگو توسط یک تیم کارشناسی و متخصص تهیه شده افزود: در این الگوی تدوین شده بر لزوم جایگزینی محصولات کشاورزی با نیاز کم‌آبی با محصولاتی که نیاز آبی بالایی دارند تاکید شده و برای هر منطقه از استان کشت‌هایی متناسب با شرایط اقلیمی، میزان بارندگی و ضرورت‌های آن منطقه پیشنهاد شده است.

وی با بیان اینکه در آستانه سال زراعی جدید قرار داریم اضافه کرد: این الگو ظرف چند روز آینده برای اجرا و نظارت و امور آموزشی و ترویجی به شهرستان‌های هشت‌گانه استان ابلاغ رسمی می‌شود.

بهره‌برداری از 52 پروژه جهادکشاورزی استان

وی از افتتاح و بهره‌برداری از 52 پروژه جهادکشاورزی استان در هفته دولت خبر داد و افزود: برای بهره‌برداری از این پروژه‌ها بیش از 27 میلیارد تومان هزینه شده بود.

میرعماد با بیان اینکه 37 پروژه عمرانی و 15 پروژه تولیدی طی این هفته در استان به بهره‌برداری رسید تصریح کرد: 244 خانوار و بهره‌بردار کشاورزی از مزایای این طرح‌ها بهره‌مند و 145 فرصت شغلی مستقیم در این استان ایجاد شده است.

وی با بیان اینکه عمده طرح‌ها مربوط به حوزه مدیریت منابع آب و خاک و سمانه‌های نوین آبیاری بوده گفت: اجرای طرح‌های توسعه باغات،تولیدات گیاهی، سه طرح توسعه گلخانه‌ای، 10 طرح دام و طیور، راه‌اندازی و توسعه صنایع تبدیلی و فرآوری بخش کشاورزی، چندین طرح تعاونی‌های کشاورزی و..از جمله پروژه‌های هفته دولت بخش کشاورزی در استان بودند.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان سمنان از افزایش محصولات استراتژیک در بخش کشاورزی این استان در دولت تدبیر و امید خبرداد و تصریح کرد: این افزایش تولید محصولات کشاورزی استراتژیک در استان در حالی بوده که در بسیاری از محصولات با کاهش سطح زیرکشت در استان مواجه بودیم.

رشد 10 درصدی برداشت محصولات کشاورزی در سمنان

وی با بیان اینکه به‌دلیل کمبود و محدودیت در منابع آبی امکان افزودن سطح اراضی زیرکشت محصولات در استان وجود ندارد گفت: همه تلاش همکاران ما در جهادکشاورزی استان سمنان متمرکز برآموزش بهره‌برداران، انجام تحقیقات علمی و انتقال آن به مزارع و فعالیت‌های ترویجی و آموزشی بوده تا از این طریق به افزایش تولید در استان کمک کنیم که این مهم با توفیق همراه بوده و در برخی محصولات شاهد افزایش تولید در واحد سطح بودیم.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان سمنان با اشاره به اینکه گندم یکی از مهمترین محصولات استراتژیک در کشاورزی ایران است اضافه کرد: تولید گندم از مزارع استان سمنان در چند سال اخیر از 50 هزار تن به بیش از 100 هزار تن در سال‌جاری رسیده است.

میرعماد از چغندر به عنوان یکی دیگر از محصولات استراتژیک نام برد و گفت: میزان برداشت این محصول در استان که عمدتا در شرق استان کشت‌می‌شود از 95 هزار تن سال 94 به بیش از 160 هزار تن افزایش یافته است. ضمن اینکه برداشت سیب‌زمینی در استان طی این چند سال با افزایش عملکرد در واحد سطح روبرو بوده است.

وی از افزایش 20 درصدی تولید دانه‌های روغنی در این استان خبر داد و گفت: برداشت برخی محصول مهم مثل کلزا در این استان با افزایشی بسیار زیاد بیش از 20 برابر شده است و با برنامه‌ریزی که امسال صورت گرفته در سال‌زراعی امسال نیز شاهد افزایش تولید در این محصول خواهیم بود.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان سمنان با بیان اینکه در مجموع با وجود کاهش سطح زیرکشت تولید محصولات کشاورزی در استان با 10 درصد افزایش روبرو بوده است.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار