آیت الله سید کاظم نورمفیدی:
آیت الله سید کاظم نورمفیدی در خطبه های نماز جمعه گرگان با قرائت خطبه 178 نهج ابلاغه اظهار کرد: امیرالمومنین (ع) در این خطبه خداوند را از طریق صفات ذات اقدس الهی به ما معرفی می کنند.
کد خبر: ۴۸۴۹۷۰
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۹:۲۹ 27 August 2017
آیت الله سید کاظم نورمفیدی در خطبه های نماز جمعه گرگان با قرائت خطبه 178 نهج ابلاغه اظهار کرد: امیرالمومنین (ع) در این خطبه خداوند را از طریق صفات ذات اقدس الهی به ما معرفی می کنند.

وی افزود : اگر خواسته باشیم کسی را که از نظر زمانی با ما فاصله دارد بشناسیم، معمولا از طریق صفات و خصوصیات او می توانیم با او آشنا شویم.

امام جمعه گرگان با تاکید بر این که رابطه بین ما و خدا رابطه خاصی است، یادآور شد که ما نمی توانیم خدا را ببینم و خدا با چشم قابل دیدن نیست، بلکه با چشم دل و حقیقت ایمان قابل دیدن است.

وی با بیان این که امیرالمومنین (ع) از راه بیان صفات خدای متعال می خواهد خدا را در دل جای دهد و انسان بتواند با چشم دل خدا را ببیند، اضافه کرد : حضرت علی (ع) با دو صفت خدا را معرفی می کند و اولین صفت این است که خدا به همه چیز در دنیا نزدیک است.

آیت الله نورمفیدی با طرح این سوال که خداوند چطور به انسان نزدیک است و آیا نزدیک بودن خدا به انسان مانند نزدیک بودن دو جسم است یا خیر؟ گفت: خدا که جسم نیست تا در کنار چیزی قرار بگیرد ولی در آیات قرآن آمده است که خداوند می فرمایند من به بندگان نزدیک هستم.
 
امام جمعه گرگان به ذکر مثالی ساده برای توضیح نزدیکی خدا به انسان پرداخت و تصریح کرد: برای درک بهتر، هواپیمایی را در نظر بگیرید که توسط فردی ساخته شده است.

ما می گوییم سازنده این هواپیما از همه کس به این هواپیما نزدیکتر است و بر آن احاطه دارد زیرا همه اجزایی که در آن به کار برده را می شناسد.

وی اظهار کرد: در رابطه با خدا علاوه بر احاطه علمی، احاطه قیومی هم وجود دارد. یعنی همه چیز در اختیار او است. اصلا عالم در محضر خدا است و ما انسان ها هم همه در محضر خدا هستیم.

آیت الله نورمفیدی با بیان این که حضرت علی (ع) می فرمایند خدا به همه چیز نزدیک است و این نزدیکی یعنی احاطه علمی و قیومی، تاکید کرد که خدا گرچه به انسان ها نزدیک است ولی به آن ها چسبیده نیست زیرا جسم نیست که در کنار جسم دیگری قرار بگیرد.

نماینه ولی فقیه در استان گلستان، دومین صفتی که حضرت علی برای معرفی خدا به کار می برد را دوری خدا از انسان عنوان کرد و گفت: این دوری یعنی علو ذات و مرتبه و هیچ موجودی در این عالم نمی تواند در اندازه ذات اقدس الهی قرار بگیرد.

 
وی با بیان این که «پاک و منزه رب من است که برتر از همه چیز است» اظهار کرد: همه چیز ساخته او است و چشم نیازش به سوی او است. خدا از نظر مرتبه و مقام نسبت به همه موجودات خیلی برتر و بالاتر است و دور بودن در کلام امیرالمومنین (ع) به این معنا است.

وی در پایان خطبه اول خاطرنشان کرد: ان شالله خدا شناسی ما هم با مطالعه کلام امیرالمومنین (ع) تقویت شود.

نماینده ولی فقیه در استان گلستان در خطبه دوم اظهار کرد: در سوم شهریور , 76 سال قبل کشور ما به یک مصیبتی دچار شد که سال ها کشور را دچار مشکلاتی زیادی کرد و آن حمله متفقین به ایران در جنگ جهانی دوم بود.

وی اضافه کرد: قوای متفقین بدون این که اعتنایی به ایران و خواست ایران داشته باشند، با این که اعلام بی طرفی کرده بود، به داخل کشور ریختند تا تجهیزات نظامی را از جنوب و بندرعباس به مرزهای شوروی سابق بیاورند و ابزارهای نظامی را به روس ها برسانند.

آیت الله نورمفیدی ادامه داد: به هر حال آن ها داخل کشور ریختند و کشور را تحت سلطه خود درآوردند و بعد از آن هم با حضور خود گرفتاری های زیادی درست کردند. انگلیسی ها ارزاق عمومی را برای نیازهای خود ذخیره کردند و باعث قحطی در کشور شدند. بعضی ها نقل کردند در اثر این قحطی 40 درصد جمعیت ایران هلاک شدند.

امام جمعه گرگان اظهار کرد: این حوادث و اتفاقاتی که برای کشور افتاده و مصیبت های زیادی که برای مردم به وجود آورد، باید ما را امروز به این نتیجه برساند، لازم است استقلالی که حکومت و نظام ما پیدا کرده را قدردان باشیم.

وی اضافه کرد: روزی کشور ما یکشبه در اختیار متفقین قرار می گیرد ولی امروز در جایگاه سیاسی و نظامی مناسبی قرار داریم.

نماینده ولی فقیه در استان گلستان با یادوآری این که چهارم شهریور روز کارمند نام گذاری شده است،  کارمند را نماینده دولت دانست که از طرف دولت موظف شده خدماتی را برای مردم انجام دهد.

وی تاکید کرد که کارمند هم از نظر شرعی و هم از نظر ملی مسئولیت سنگینی دارد و کارمندان ما انسان های خدمتگزاری هستند.

امام جمعه گرگان تصریح کرد: مسئولیت اصلی کارمندان این است که در محدوده وظیفه خود، کارها را به نحو احسنت انجام دهند و کم نگذارند و برای حل مشکلات مردم تلاش کنند.
 
وی با بیان این که انجام درست کارها پرونده خوبی را هم برای یک کارمند در حکومت به وجود می آورد، گفت: بنابراین از کارمندانی که برای حل مشکلات مردم تلاش می کنند تشکر می شود.

آیت الله نورمفیدی با بیان این که یکشنبه روز داروساز و بزرگداشت زکریا رازی است، افزود: رازی از دانشمندان ایرانی است که پزشک و فیلسوف بوده و به داروسازی خدمت کرده است. لذا به مناسبت روز تولد این دانشمند ایرانی پنجم شهریور داروساز نامگذاری شده است.

وی بیان کرد: انشالله همانطور که کشور ما در حال پیشرفت در زمینه های مختلف است، شرکت هایی که در زمینه داروسازی فعال هستند بتوانند به خودکفایی برسند و با این کار روح این دانشمند بزرگ را شاد کنیم و نشان دهیم فرزندان ایران، فرزندان همچون شخصیت های بزرگی مانند رازی هستند.

نماینده ولی فقیه در استان گلستان با یادآوری سالروز شهادت امام باقر (ع) گفت: در سال 114 این بنیاگذار مکتب تشیع درگذشت. این مصیبت را محضر مبارک حضرت ولی عصر و همه علاقه مندان به خاندان پیامبر تسلیت می گوییم  و امیدواریم رهروان خوبی برای این عزیزان باشیم.

وی تصریح کرد: چهارشنبه هشتم شهریور هم روز پرحادثه شهادت دو شهید بزرگوار رجایی و باهنر، رئیس جمهور و نخست وزیر آن وقت است. حادثه ای که دست های پلید نفاق و اربابانشان برای این ملت به وجود اوردند و این دو بزرگوار را در آتش خشم خود سوزاندند.

امام جمعه گرگان افزود: برای این دو شهید و همه شهدای انقلاب درود می فرستیم و از خدای متعال برای همه شهدا آرزوی علو درجات داریم.

وی با بیان این که در هفته دولت قرار داریم، تاکید کرده که دولت ها بعد از انقلاب در مجموع خدمات بسیار زیادی در دورانشان انجام دادند.
 
آیت الله نورمفیدی اشاره ای هم به اقدامات انجام شده توسط دولت تدبیر و امید در استان گلستان کرد و گفت: طی این چهار سال دولت تدبیر و امید، کل پروژه هایی که در دهه فجر و هفته دولت افتتاح شده شامل 9602 پروژه می شود. وی با بیان این که از میان پروژه های اجرا شده 6071 پروژه عمرانی و3531 هم اقتصادی است، اظهار کرد: تعداد اشتغالی هم که دولت ایجاد کرده است 14 هزار و 81 نفر می شود.

امام جمعه گرگان کل اعتباراتی که در این چهار سال در استان ما صرف شده را 4239 میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: در مورد شهرستان گرگان هم 210 پروژه با 107 میلیارد تومان سال گذشته انجام شده است. خدماتی هم توسط شهرداری انجام شده است 40 میلیارد تومان  است و از طرق دیگر هم پنج میلیارد صرف شده است.

وی در ادامه به فرا رسیدن روز عرفه اشاره کرد و گفت: پنج شنبه هفته آینده هم روز عرفه است و ان شالله خداوند توفیق دهد دعای عرفه امام حسین (ع) را بخوانیم.

نماینده ولی فقیه در استان گلستان سپس به پیشرفت های ارتش سوریه و عراق و حرکت هایی که حزب الله لبنان در منطقه انجام داده اند اشاره کرد و ضمن امیدوار کننده دانستن این اقدامات تصریح کرد: امیدواریم با این حرکات و مبارزاتی که ارتش سوریه و عراق و در کنار آن ها حزب الله انجام می دهد، ریشه تکفیری ها و جنایتکاران را از بیخ و بن کنده شود و همه دنیا از شر آن ها خلاص شود.

وی بیان کرد: البته کمک های جمهوری اسلامی ایران در این جنگ و جهاد حق و باطل، نباید از نظر دور باشد. ایران در جاهایی که می توانسته، بر اساس مبانی اسلامی کمک هایی انجام داده و سرمایه هایی را هم تقدیم جنگ حق و باطل کرده که نمونه آن شهید حججی است.

امام جمعه گرگان با بیان این که تجلیل خوبی از این شهید شد، گفت: به شکل زننده ای سر از تن این شهید جدا کردند و او را به مثل سید الشهدا (ع) به شهادت رساندند.

وی اضافه کرد: شهید خوش محمدی که از شهرستان خودمان بود شهید مدافع حرم دیگری بود که از جنازه او تجلیل شد.

نماینده ولی فقیه در استان گلستان ادامه داد: خداوند همه شهدا، مخصوصا شهدای مدافع حرم را که برای دفاع از امت و کشور اسلامی جان خود را فدا کردند ان شالله در بالاترین درجات بهشت جا و مکان عنایت بفرماید.

وی افزود: عکسی را که از شهید حججی نشان دادند، همه این استنباط را کردند، شخصی که او را به سمت قتل گاه می برد چهره ای مضطرب داشت ولی شهید حججی با چهره ای مطمئن و آرام به سوی قتل گاه برده شد، همچون سید الهشدا (ع) که در گودی قتل گاه افتاده بود. 

آیت الله نورمفیدی ابراز امیدواری کرد که خداوند روحیه شهادت طلبی و ایثار و این که انسان جانش را برای دین و ایمان و مملکتش نثار کند به همه ما عنایت بفرمایند.

وی در ادامه با بیان این که در روز دهم شهریور به فرمان مقام معظم رهبری، قرارگاه پدافند هوایی در کشور به وجود آمد، گفت: اگر قبلا این پدافند هوایی به صورت مختلف انجام می شد، اما به دستور رهبر معظم انقلاب متمرکز شد و تمام فضای کشور زیر پوشش متمرکز این پدافند هوایی قرار گرفته است.

امام جمعه گرگان اضافه کرد: اگر کوچکترین پرنده مهاجمی از طرف کشورهای دیگر یا دشمن بخواهد وارد فضای ایران شود، تحت مراقبت پدافند هوایی است و بلافاصله به مرکز اطلاع داده می شود؛ از آن طرف هم هواپیماها بلند می شوند تا آن پرنده مهاجم را سر جایش بنشانند.
وی این روز را به همه نیروهای نظامی مخصوصا قرارگاه پدافند هوایی تبریک گفت و افزود: آن ها دیده بان و چشم ملت و نظام هستند. آن ها چشم نیروهای مسلح ما هستند و مراقبت می کنند تا دشمن پرنده های خود را سمت ایران نفرستد.
 
 آیت الله نورمفیدی با اشاره به سفر خود به مشهد مقدس، خاطرنشان کرد:

زمین هایی را به دستور مقام معظم رهبری در اختیار استان ها قراردادند تا هر استانی برای خودش زائر سرا بسازد. این زائرسراها برای زواری است که خیلی تمکن و توان مالی مناسبی ندارند و آن ها هم بتوانند به زیارت حضرت رضا مشرف شوند.

وی اظهار کرد: این زمین مدت زیادی مانده بود و چون کاری انجام نشده بود، زمین را از استان گلستان گرفته بودند.

آیت الله نورمفیدی با گله از این که زمین به حال خود رها شده بود، آن را باعث سرشکستگی استان دانست و گفت: با پیگیری دوباره زمین را پس گرفتیم و کلنگی هم به زمین زده شد؛ اکنون امیدواریم در آینده تلاش شود و همه مردم استان هم کمک کنند این بنا در شان مردم استان گلستان ساخته شود.

وی در پایان خود و دیگران را به تقوای الهی دعوت کرد.
 

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار