نماینده مردم شهرستان‌های دماوند و فیروزکوه در مجلس نسبت به وجود دام‌های غیرمجاز در مراتع حوالی دریاچه تار انتقاد کرده بود که دستگاه‌های مربوطه اعلام کردند هیچ‌گونه دام غیرمجازی در این مراتع وجود ندارد.
کد خبر: ۴۸۳۷۵
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۱ 16 June 2015
 دامداران و عشایر از 14 و 15 خرداد ماه به مراتع اثر ملی طبیعی دریاچه تار وارد شدند و در مناطق قرق شده خود سکونت یافتند و تا 25 شهریورماه سال جاری در این مراتع حضور دارند.

 اما نماینده مردم شهرستان‌های دماوند و فیروزکوه در مجلس شورای اسلامی طی تماسی با دفتر خبرگزاری فارس در شهرستان دماوند نسبت به وجود دام‌های غیرمجاز در مراتع دریاچه تار انتقاد کرد.

حمیدرضا مشهدی‌عباسی با بیان اینکه بدون هماهنگی دام‌هایی وارد شده‌اند، افزود: دلیل اینکه دریاچه تار قرق و دام‌هایی را وارد کردند چه بوده و اینکه چرا نظمی در این زمینه وجود ندارد؟

وی ادامه داد: هرکسی که بتواند دام‌های خود را در تپه‌ای مستقر می‌کند و این موضوع باعث تخریب گیاهان و مراتع می‌شود؛ در این صورت با یک بارندگی، سیل جاری می‌شود و ویرانی به وجود می‌آید.

*حضور 1800 واحد دامی در مراتع تار

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان دماوند در این زمینه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در دماوند با بیان اینکه دام غیرمجازی در تار وجود ندارد، اظهار داشت: طی روزهای 14 و 15 خردادماه دام‌ها به صورت شمارش شده وارد مراتع شدند و این منطقه ظرفیت بیش از یک‌هزار و 800 واحد دامی را ندارد.

علی خلیلی با اشاره به اینکه خبری که به سمع نماینده محترم شهرستان‌‌های دماوند و فیروزکوه در مجلس رسیده باید مورد بررسی قرار گیرد، تصریح کرد: طی آخرین گزارش‌ها دام غیرمجازی در منطقه تار وجود ندارد، حتی در روزی که دام‌ها وارد تار می‌شدند، کسانی که تقاضای ظرفیت بیشتری داشتند را اجازه ورود ندادیم.

وی ادامه داد: این احتمال وجود دارد کسانی که به منطقه تار رفته‌اند، میزان دام موجود را بیش از ظرفیت موجود ارزیابی کرده باشند، اما قطعاً تمام دام‌ها به صورت شمارش شده و دقیق مستقر هستند.

*دام غیرمجازی در مراتع تار وجود ندارد/ مدیریت مراتع نقطه قوت ماست

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان دماوند با اشاره به اینکه برای اطمینان بیشتر طی روزهای آینده بازرسان خود را به همین منظور در منطقه تار اعزام خواهیم کرد، تصریح کرد: ورود دام‌ها با هماهنگی فرمانداری شهرستان دماوند، اداره حفاظت محیط زیست و امور عشایری بوده و کار تلفیق طی نشست‌هایی انجام شده است.

خلیلی با بیان اینکه نمایندگان سازمان جنگل‌داری و آبخیزداری از نوع مدیریت ما در منطقه تار ابزار خرسندی کردند، گفت: در هیچ کدام از مناطق استان تهران چنین مدیریتی مبنی شمارش دقیق دام‌ها وجود ندارد؛ این مدیریت می‌تواند به عنوان نقطه قوتی برای شهرستان دماوند باشد، اما متأسفانه برخی با اظهار نظر‌های مختلف آن را نقطه ضعف جلوه می‌دهند.

وی اضافه کرد: منطقه تار حساسیت‌های خاص خودش را دارد و ما نیز از نگاه منابع طبیعی نسبت به آنها واقف هستیم و باید آنها را ملاحظه داشته باشیم که قطعاً به دنبال این هستیم از این منطقه بهره‌برداری اصولی انجام شود و خدایی نکرده مسئله‌ای در حوزه آبخیز برای شهرنشینان به وجود نیاید.

*یگان حفاظت منابع طبیعی دام‌ها را کنترل می‌کند

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان دماوند با اشاره به نظارت یگان‌های حفاظتی از مراتع افزود: اداره حفاظت محیط زیست در منطقه اکیپ ثابت و ما نیز اکیپ سیار داریم که اکیپ منابع طبیعی کار کنترل دام‌ها را انجام می‌دهد.

خلیلی ادامه داد: طی تماسی که با رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان دماوند داشتیم، هیچ گزارشی مبنی بر ورود دام‌های غیرمجاز در منطقه تار وجود ندارد و با توجه به حساسیت محیط زیست نسبت به این منطقه، اگر مشکلی پیش بیاید سریع گزارش خواهد شد.

وی ضمن قدردانی از مسئولان و مردم شهرستان دماوند به جهت دغدغه حفظ مراتع گفت: طی روزهای آینده گزارش بررسی‌های خود را به آنها اعلام خواهیم کرد تا دغدغه آنها برطرف شود.

*تشکیل 11 پرونده قضایی و خروج 7 هزار دام غیرمجاز از مراتع تار

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان دماوند نیز در ادامه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در دماوند با بیان اینکه اکیپ مشترکی برای نظارت و بازرسی از دام‌های مستقر در مراتع تار تشکیل شده است، اظهار داشت: تاکنون 11 پرونده قضایی در این زمینه تشکیل شده است.

عباس میرزاکریمی با اشاره به اینکه هفت هزار دام غیرمجاز را از منطقه تار خارج کردیم، گفت: دام‌های موجود در حوالی دریاچه تار شمارش و مدیریت شده و تنفیق مراتع بین دامدارانی که پروانه داشته‌اند، صورت گرفته است.

وی ادامه داد: دامداران روز 14 و 15 خردادماه سال جاری شمارش و کنترل شده وارد مراتع تار شدند و سه ماهی که در این منطقه تنفیق دارند توسط یگان حفاظت منابع طبیعی و یگان حفاظت محیط زیست نظارت خواهند شد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان دماوند با بیان اینکه اکنون یک‌هزار و 800 دام پروانه‌دار در مراتع دریاچه تار مستقر هستند، بیان کرد: در گذشته به علت نبود تنفیق بین دامداران، برخی‌ها به صورت غیرمجاز حضور پیدا می‌کردند که امسال این موضوع به صورت مدیریت و کنترل شده انجام شد.

مراتع دریاچه تار در فاصله 25 کیلومتری از شرق دماوند قرار داشته و از سال 1389 بر اساس مصوبه هیئت‌وزیران و همچنین شورای عالی محیط زیست با توجه به شرایط طبیعی خاص و گونه‌های گیاهی، به‌عنوان اثر طبیعی- ملی یکی از مناطق چهارگانه محیط زیست اعلام شده است.
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار