معاون فرهنگی اجتماعی شهردارتبریز در نشست خبری جشنواره فیروره
جشنواره فیروزه، با محور قرار دادن محلات تبریز و با هدف غنی سازی فرهنگی شهر، مرکز ثقل برنامه های امسال را، محلات سطح شهر قرار داده و در شهروندان، حس تعلق به محله را ایجاد کنیم.
کد خبر: ۴۸۳۲۶
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۱ 16 June 2015

معاون فرهنگی اجتماعی شهردار تبریز، درنشست خبری خود که با موضوع جشنواره فیروزه برگزار شد، با اشاره به برگزاری بازی ها  و آیین های محلی در خلال این جشنواره، گفت: تلاش خواهیم کرد که بازی محلی قوناق باجی را به ثبت جهانی برسانیم.

به گزارش خبرنگار تابناک ، حجت الاسلام احمد حمیدی، در این نشست، ابتدا به استقبال شهروندان از برنامه های سال گذشته این معاونت در ایام تابستان اشاره و خاطرنشان کرد: در برنامه های آموزشی سال گذشته، حدود 120 هزار نفر در 98 برنامه شرکت کردند.

وی در ادامه به تشریح برنامه های تدوین شده برای تابستان سال جاری پرداخت و تصریح نمود: با توجه به اهمیت اوقات فراغت شهروندان و بخصوص نوجوانان و جوانان، معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری تبریز، به عنوان یکی از متولیان فرهنگی شهر، برنامه های ویژه ای برای تعطیلات امسال در نظر گرفته است.

معاون فرهنگی و اجتماعی شهردار تبریز با تشریح ویژگی های برنامه های جشنواره فیروزه افزود: تلاش ما عمدتا بر این محور استوار بوده که بتوانیم در بهینه سازی اوقات فراغت، تغییر اساسی ایجاد کنیم و بدین ترتیب، سلایق و استعدادهای مختلف را هم در این برنامه ها لحاظ کرده، پرورش دهیم.

وی با برشمردن محورهای اصلی برنامه ها، تاکید کرد: کشف استعدادهای شهروندان، ارتقای میزان مشارکت شهروندان در مدیریت شهر و ایجاد نشاط اجتماعی، از محورهای مهم جشنواره فیروزه محسوب می شود.

وی اضافه کرد: جشنواره فیروزه، با محور قرار دادن محلات تبریز و با هدف غنی سازی فرهنگی شهر، مرکز ثقل برنامه های امسال را، محلات سطح شهر قرار داده و  در شهروندان، حس تعلق به محله را ایجاد کنیم.

حجت الاسلام حمیدی، درباره زمان افتتاح و اغاز برنامه های جشنواره گفت: مراسم افتتاحیه جشنواره فیروزه، با دو برنامه شروع خواهدشد؛ ابتدا در 11 پارک و فرهنگ سرای سطح شهر، بازی آیینی قوناق باجی برگزار می شود که یکی از بازی های سنتی و مفهومی ما است و ما تلاش داریم با در نظر گرفتن غنای این بازی در آموزش ارتباطات خانوادگی و فرهنگ میهمان نوازی، آن را به ثبت جهانی برسانیم. این برنامه، ساعت 11 قبل از ظهر سه شنبه، 26 خرداد ماه اجرا می شود.

وی در توضیح بخش دیگری از برنامه افتتاحیه تصریح کرد: بعد از ظهر همان روز هم در پارک مسافر، مراسم ویژه  افتتاحیه برگزار خواهدشد.

معاون فرهنگی اجتماعی شهردار تبریز، برنامه های تدوین شده را در سه بخش اعلام کرد و افزود: تمامی برنامه ها برای سه رده سنی تنظیم شده که در مقطع 5 تا 11 سال، مقطع 11 تا 18 سال و مقطع 18 سال به بالا را شامل می شود.

حمیدی در بخش دیگری از سخنان خود به جزییات این جشنواره پرداخت و گفت: تعداد برنامه هایی که برای این جشنواره در نظر گرفته شده، بیش از صد عنوان است و علاقمندان می توانند در هر کدام از رشته های نقاشی، طراحی، فیلم سازی، عکاسی، آشپزی، قلمزنی، آموزش تغذیه سالم و دیگر رشته های ارائه شده ثبت نام نموده، در این کلاس ها شرکت کنند.

وی مکان ثبت نام را خانه‌های سلامت شهرداری، و خانه های فرهنگ شهرداری عنوان نمود و اضافه کرد: غلاوه بر این مکان ها،  شهروندان و علاقه مندان می توانند با مراجعه به سایت معاونت فرهنگی اجتماعی، به صورت اینترنتی نیز ثبت نام کنند و جا دارد که از همین جا اعلام کنم هیچ محدودینی برای تعداد افراد ثبت نام کننده وجود ندارد و ما، بر اساس میزان ثبت نام کنندگان، برنامه ریزی خواهیم کرد.

معاون فرهنگی اجتماعی شهردار تبریز، همچنین عنوان کرد: برنامه های فوق، با محور محلات برگزار می شود. یعنی آثار ارائه شده ابتدا در سطح محلات ارزیابی می شود و سپس، آثار برگزیده در مناطق بررسی شده و در نهایت به مرحله شهر منتقل می شود. در عین حال از آثار ارائه شده در محله، نمایشگاهی برپا می شود. هیات داوران نیز از خانه هنرمندان، مربیان آموزش و پرورش و دیگر کارشناسان حوزه هنری شهرداری خواهندبود و در خاتمه این جشنواره، شهروند برتر، مناطق و شهروندان برتر هم معرفی خواهند شد.

حمیدی، به ویژه برنامه های ماه مبارک رمضان هم اشاره کرد و افزود: قابل توجه ترین برنامه ای که برای ماه مبارک رمضان تدارک دیده شده، ایجاد 40 کرسی تلاوت و برنامه های تجمعی و همچنین، دعوت سحراولی ها به میهمانی افطار است که به همراه خانواده هایشان صورت می گیرد.

وی اهالی محلات را مدیر جشن های محله دانست و گفت: با توجه به محله محور بودن جشنواره فیروزه، جشن های محله، با مدیریت و همکاری خود ساکنین محله برگزار خواهدشد.

معاون فرهنگی اجتماعی شهردار تبریز با تاکید بر این که جشنواره فیروزه یک جشنواره آیینی، هنری، ورزشی و تفریحی است، خاطر نشان کرد: بخش بازی های بومی و محلی ما در برنامه امسال، قوی تر و پرنمودتر از سال گذشته اجرا خواهد شد و در روزهای جمعه به صورت متمرکز در عون بن علی برگزار می شود. 

حمیدی، برگزاری اردوهای یک روزه برای خانواده ها، تورهای تبریز گردی، برنامه ورزش همگانی، مسابقات ورزشی بین محلات، اکران فیلم های گوتاه و نمایش های خیابانی را نیز از جمله برنامه های این جشنواره اعلام کرد.

بنا به گفته معاون فرهنگی اجتماعی شهردار تبریز، اختتامیه این جشنواره 20 شهریور با معرفی برترین ها برگزار خواهدشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :