بیش‌ترین جرحی شهر شیراز در حاشیه شهرها و در بلوارهای رحمت، حسینی الهاشمی، سرداران، مدرس و در اوقات شب نیز در بلوار چمران رخ می‌دهد.
کد خبر: ۴۷۷۵۶
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۵ 15 June 2015
تابناک فارس به نقل از تسنیم:افزایش تردد خوردوها، وجود خیابان‌های عریض، جمعیت رو به افزایش شهرها، پرداخت سالانه 6 میلیارد دلار هزینه تصادفات و کشته و مصدوم شدن سالانه 320 هزار نفر بر اثر حوادث ترافیکی ضرورت ارائه راهکارهای مناسب برای ساماندهی عبور و مرور خودروها و عابران پیاده را پررنگ‌تر می‌کند.

در خیابان‌ها و اتوبان‌های پر رفت و آمد ساخت پل عابر پیاده از اولویت‌های ارائه خدمات به شهروندان است پل‌هایی که به دلیل مکانیزه نبودن در بیشتر اوقات بی‌مشتری مانده است.

پیرمرد شیرازی که با وجود پل عابر پیاده منتظر است تا از زیرپل عبور کند می‌گوید: پاهایش قدرت این را ندارند که پله‌های عریض و طولانی پل را طی کند بنابراین ترجیح می‌دهد خطر عبور از خیابان را به جان بخرد.

خانم مسن دیگری که منتظر عبور از خیابان است می‌گوید: من از رفتن بر روی پل عابر پیاده وحشت دارم و نداشتن حفاظ مناسب در اطراف پل بر وحشتم می‌افزاید.

شهروند دیگری با انتقاد از مکانیزه نبودن پل‌های عابر پیاده می‌گوید: همه پل‌های شهر باید مکانیزه شوند تا علاوه بر افزایش رغبت مردم برای استفاده از پل‌های مکانیزه زنان باردار، کودکان، افراد مسن و بیماران قلبی نیز بتوانند از این پل‌ها استفاده کنند.

سرهنگ مصطفی عباسی، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان فارس می‌گوید: 53 درصد کشته‌های تصادفات استان فارس در سال گذشته عابران پیاده بوده‌اند.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان فارس خاطرنشان می‌کند: سال گذشته 326 نفر در تصادفات درون شهری استان فارس جان خود را از دست داده‌اند که 190 نفر از آنها مربوط به شیراز بوده است.

وی علت بالا بودن کشته‌های عابرپیاده را بحث فرهنگی و نبود پل‌های مکانیزه می‌داند و می‌افزاید: به طور مثال بلوار رحمت در شیراز بیش‌ترین کشته‌های عابرپیاده را داشته است زیرا عرض این بلوار زیاد است و پل مکانیزه نیز در آن بلوار وجود ندارد بنابراین عابران پیاده به ویژه افراد مسن و بیمار مجبور به عبور از عرض بلوار هستند.

وی 60 درصد عامل تصادفات را وسایل نقلیه، 20 درصد عابران پیاده و 20 درصد نبود زیرساخت عنوان می‌کند و می‌گوید: بیش‌ترین جرحی شهر شیراز در حاشیه شهرها و در بلوارهای رحمت، حسینی الهاشمی، سرداران، مدرس و در اوقات شب نیز در بلوار چمران رخ می‌دهد.

علی مصلی‌نژاد، مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز، نیز با بیان اینکه در حال حاضر 80 پل عابر پیاده در شهر شیراز وجود دارد می‌گوید: از این بین 3 دستگاه پل مکانیزه در بوستان علوی، بوستان آزادی و چهار راه زند و 17 پل به‌طور رمپی و مابقی پلکانی هستند و در میدان دانشجو، ابیوردی، بیمارستان شهید چمران و میدان معلم نیز 4 دستگاه پل مجهز به آسانسور وجود دارد.

وی افزود: برای اطلاع از تعداد پل‌های عابر پیاده مورد نیاز شهر شیراز مشاوری را موظف کرده‌ایم تا با مطالعات ترافیکی و توجه به درخواست‌های مردم، برنامه 5 ساله ما را ترسیم کند و هر سال حدود 10 پل عابر پیاده مورد نیاز است.

مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز با بیان اینکه احداث پل‌های عابر پیاده به تعداد زیاد سبب یک ناهنجاری بصری است می‌گوید: طرح‌های دیگری هم اکنون برای کلان شهرها پیشنهاد شده که در دنیا مورد استفاده بوده و به عقیده من گزینه‌های بهتری از جمله زیرگذرهای عابر پیاده در این زمینه قابل پیگیری است.

مصلی نژاد، مزیت زیرگذرها را عدم‌استفاده و منظره بد آهن‌آلاتی که در پل‌ها استفاده می‌شود عنوان می‌کند و می‌گوید: چهار راه ولیعصر تهران نمونه موفق آن است و بحث هزینه‌های تامین امنیت آن نیز در برابر رفاه ایجاد شده قابل چشم‌پوشی است.

وی از ایجاد زیرگذرهای عابرپیاده در 20 نقطه از سطح شهر خبر می‌دهد و می‌افزاید: زیباسازی شهر، راحت بودن استفاده از فضای زیرگذر و همچنین ایجاد اماکن تجاری در این معابر از جمله مزایای استفاده از زیرگذرهاست.

گذشته از بحث احداث زیرگذر در کلان‌شهرها، برای افزایش استقبال مردم تجهیز همه پل‌های عابر پیاده به پله‌برقی و آسانسور ضروری است و با توجه به اینکه ساخت و نصب هر پل عابر پیاده مکانیزه به صورت میانگین 1.5 میلیارد تومان هزینه دارد برای افزایش جذب عابران پیاده باید به ایمن‌سازی و زیباسازی این پل‌ها نیز توجه ویژه داشت.

برچسب ها: تصادفات ، پل عابر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار