معاون امور عمرانی استانداری قم گفت: در حال حاضر در شهر قم روزانه 670 تن پسماند عادی جمع آوری می شود که موضوع تفکیک در مبدا تنها در یک درصد از زباله ها انجام می شود.
کد خبر: ۴۷۵۸۴
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۱ 14 June 2015
به گزارش تابناک قم به نقل از روابط عمومی استانداری قم، جواد دلاوری در نخستین جلسه کارگروه مدیریت پسماند در سال جاری، از پسماندها و زباله ها به عنوان یک سرمایه ارزشمند یاد کرد و افزود: با ظهور تکنولوژیهای جدید و توسعه علوم، در حال حاضر از پسماندها و زباله ها برای تولید انرژی برق و کمپوست استفاده می شود که این امر پسماند را در زمره طلای کثیف قرار داده است.

وی امر تفکیک از مبدا را متذکر شد و اضافه کرد: این مهم علاوه بر رعایت اصول بهداشتی منجر به سلامت کالاهای تولید شده از مواد بازیافتی می شود و هم بخش زیادی از هزینه های جمع آوری و ساماندهی زباله را نیز کاهش می دهد.

وی، اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به افکارعمومی را لازمه گسترش فرهنگ جداسازی پسماند در مبدا برای تحقق این مهم عنوان کرد. 

رییس کارگروه مدیریت پسماند بیان داشت: دفن نخاله های ساختمانی نیز باید حتی الامکان در گودالهای بزرگ برداشت شده در محل معادن انجام پذیرد تا عوارض آن در سطح که بسیار زیاد است به حداقل برسد.

دلاوری در بخش دیگری از سخنان خود ضمن دعوت از سرمایه گذاران برای مشارکت و سرمایه گذاری در موضوع زباله ها و پسماندها، گفت: مدیریت استان از ورود سرمایه گذاران در این بخش حمایت می کند و سرمایه گذاری در این بخش بسیار سودآور و دارای توجیه اقتصادی است.

وی خواستار ارائه طرح جامع مدیریت پسماند توسط شهرداری قم شد و گفت: لازم است این طرح برای بررسی و تصویب در جلسه آینده کارگروه ارائه شود.

وی در پایان از برخورد با صنایع آلاینده خبر داد و گفت: برخی از صنایع و بویژه صنایع ساختمانی، آلاینده و منشا ایجاد ریزگردها در شهر قم می باشد و استانداردهای لازم را هم ندارد که لازم است اداره کل محیط زیست با اینگونه صنایع آلاینده برخورد جدی داشته باشد.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار