مدیر عامل شرکت شهرک ها و نواحی صنعتی یزد با بیان اینکه بیش از 6 هزار و 600 هکتار زمین در اختیار این شرکت است گفت: هم اکنون یک هزار و 59 واحد صنعتی با بیش از یک هزار و 600 اشتغال در شهرک های صنعتی استان یزد فعال هستند.
کد خبر: ۴۷۳۴۱۰
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۲ 06 August 2017
به گزارش «تابناک یزد»؛سید مسعود عظیمی  در آستانه هفته صنایع کوچک در جمع اصحاب رسانه استان گفت: بیش از 92درصد صنایع استان را صنایع خرد، کوچک و متوسط با 60درصد اشتغال صنعتی و 40درصد سرمایه گذاری در بخش صنعت تشکیل می دهد.
وی با بیان اینکه توجه به اهمیت صنایع کوچک در توسعه اقتصادی و اشتغال کشور به نحوی بوده که 21 مرداد به عنوان روز صنایع کوچک نامیده شده خاطرنشان کرد: استان یزد هم اکنون 13 شهرک مصوب، یک منطقه ویژه و 17 ناحیه صنعتی دارد که همه آنها به نوعی با صنایع بزرگ در ارتباط هستند.
مدیرعامل شرکت شهرک ها و نواحی صنعتی استان یزد تصریح کرد: با توجه به اینکه این شرکت به صورت خودگردان اداره و بخشی از درآمدهای آن از حق انتفاع تامین می شود چند وظیفه را برعهده دارد.
عظیمی درباره اهداف شرکت شهرک های صنعتی گفت: توسعه صنایع کوچک با استفاده از ارائه خدمات مدیریتی و مهندسی، مدیریت منطقه ویژه اقتصادی، ایجاد و توسعه شهرک ها و نواحی صنعتی و استقرار ساختار سازمانی با مدیریت موثر و تکیه بر مزیت های پایدار رقابتی از جمله این اهداف است.
وی در ادامه مهمترین فعالیت های شرکت را ساخت شهرک ها و نواحی صنعتی در سطح استان یزد، انجام تمامی امور اداری، انجام تمامی اقدامات برای هماهنگی اداره امور شهرک صنعتی از جهت مالی و فنی، تملک زمین براساس قوانین و در اختیارگیری اعتبارات مصوب برای تامین هزینه های سرمایه ای شرکت و تامین خدمات عمومی شهرک ها اعلام کرد.
** سنددار شدن بیشتر واحدهای صنعتی استان یزد
این مسئول با بیان اینکه استان یزد از استان های پیشرو در ارائه سند مالکیت شرکت ها در کشور است ادامه داد: از 660 هکتار از اراضی شهرک ها و نواحی صنعتی که 60درصد آنها زمین صنعتی است تنها 100هکتار بدون سند است و مابقی با کمک اداره کل ثبت اسناد و املاک استان سنددار شده است.
مدیر عامل شرکت شهرک های صنعتی استان یزد تصریح کرد: ما مسئول صدور مجوز شهرک های غیر دولتی هستیم و اولویت در ایجاد شهرک صنعتی ، حضور بخش خصوصی با مدیریت و سرمایه گذاری این بخش است .
عظیمی در ادامه مزایای شهرک های صنعتی را پرداخت بهای حق انتفاع، تهیه زمین برای اجرای طرح های صنعتی در موقعیت ممتاز، مستثنی بودن از قانون شهرداری ها و صدور رایگان مجوزهای ساخت ساختمان، امکان خرید سالن های آماده برای تسریع در بهره برداری و کاهش هزینه های سرمایه گذاری مانند آب و برق و تلفن و گاز عنوان کرد.
وی یک از مهمترین فعالیت های این شرکت درسالهای اخیر را گازرسانی به 94 درصد از صنایع ، طراحی تصفیه خانه فاضلاب برای 9 شهرک، انجام عملیات اجرایی تصفیه خانه برای هفت شهرک، بهره برداری و راه اندازی چهار تصفیه خانه فاضلاب در شهرک ها، استفاده دوباره از پساب تصفیه خانه و استقرار سیستم مدیریت اعلام کرد و تأکید کرد : از لحاظ زیست محیطی ، صنایع مستقر در شهرک ها به مراتب مجهزتر از سایر صنایع است.
** بهره مندی 6واحد صنعتی استان از خدمات صندوق ضمانت سرمایه گذاری صنایع کوچک
مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان یزد در بخش دیگر با تأکید بر لزوم حمایت از واحدهای صنعتی در دریافت تسهیلات گفت: : ایجاد صندوق ضمانت سرمایه گذاری در صنایع کوچک از فعالیت های دیگر این شرکت است که 300 میلیارد ریال اعتبار در سطح کشور دارد و به صورت دولتی رابطی بین واحدهای کوچک و سرمایه گذاران صنایع کوچک و بانک است.
عظیمی با بیان اینکه تاکنون حدود 6 واحد استان از تسهیلات این صندوق استفاده کردند و واحدهای کوچک می توانند از آنها استفاده کنند، تصریح کرد: در این بخش سهمی برای استان تعریف نشده و به هر میزان که متقاضی وجود داشته باشد ضمانت و حمایت صورت می گیرد.
** شناسایی 20 خوشه صنعتی در استان یزد
وی یکی دیگر از فعالیت های شرکت شهرک های صنعتی استان را بررسی مشکلات و حمایت از صنایع کوچک عنوان کرد و افزود: در کنار این موارد در این استان 20 خوشه شناسایی شده که 2 خوشه طلا و سنگ در مرحله پیاده سازی است ، 3 خوشه نساجی ، کاشی سرامیکی و محصولات کنجدی به پایان رسیده و 2 خوشه محصولات گلخانه ای و زیلو نیز در حال مطالعه و آغاز توسعه قرار دارد.
** برنامه ریزی برای تکمیل 319 طرح نیمه تمام با پیشرفت فیزیکی بالای 60درصد در شهرک ها
این مسئول درباره طرح های این شرکت در حوزه اقتصاد مقاومتی در صورت تحقق اعتبارات مورد نیاز اظهار کرد: تقویت خوشه های صنعتی و شبکه سازی و به هم رسانی کسب و کار با تأکید بر واحدهای صنفی و بنگاه های تولید کوچ و متوسط ، حمایت و تقویت شبکه های کسب و کار از طریق تقویت مراکز مشاوره و خدمات ، تقویت و توانمندسازی بنگاه های کوچ و متوسط به منظور افزایش صادرات غیرنفتی آنها از جمله برنامه های این بخش است.
مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان یزد ادامه داد: تکمیل و بهره برداری 319 طرح نیمه تمام با پیشرفت فیزیکی بالای 60درصد ، حمایت از ایجاد پساب های صنعتی در مجتمع ها و شهرک های صنعتی و بازچرخانی آب آنها و تکمیل زیرساخت ها و خدمات مورد نیاز در این شهرک ها از دیگر برنامه های این مجموعه در حوزه اقتصاد مقاومتی در سال 96 است.
وی یادآور شد: در سال جاری و به دستور ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی، حدود 30 طرح برنامه ریزی و مورد تصویب قرار گرفت که برای اجرایی شدن این طرح ها شرکت شهرک های صنعتی حدود 15 میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز اعلام کرده است.
هم اکنون 958 شهرک صنعتی در کشور 958وجود دارد که 36 مورد آن در دولت تدبیر و امید راه اندازی شده است.
مجموع اشتغال ایجاد شده در شهرک های صنعتی کشور 790 هزار و 926 نفر است که دو هزار و 855 واحد غیرفعال صنعتی در دولت تدبیر امید فعال شده و 33 هزار و 574 فرصت شغلی ایجاد کرده است.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار