استاندار آذربایجان شرقی:
استاندار آذربایجان شرقی در نشست مشترک مجمع نمایندگان استان و مدیران دستگاه‌های اجرایی، خواستار پیگیری تخصیص اعتبارات لازم برای اجرای پروژه‌های مهم عمرانی استان به‌ویژه برنامه‌های رویداد تبریز 2018 از سوی نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی شد.
کد خبر: ۴۶۷۶۳۸
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۰:۲۲ 26 July 2017
دکتر اسماعیل جبارزاده در این نشست با اشاره به ظرفیت نمایندگان مجلس در پیشبرد امور اجرایی و حل مسائل و مشکلات مختلف استان، از مدیران دستگاه‌های اجرایی نیز خواست به توصیه‌ها و نقطه‌نظرات نمایندگان در امور اجرایی و استفاده از ظرفیت قوانین مصوب مجلس توجه کنند.

وی، پیگیری تخصیص بودجه مصوب برای پروژه‌های استانی را یکی از ظرفیت‌های نمایندگان مجلس عنوان کرد و گفت: برای تحقق اهداف کلان استانی نیازمند جذب اعتبارات از سوی دستگاه‌های ملی هستیم که نمایندگان مجلس در این زمینه می‌توانند نقش اثرگذاری داشته باشند.

استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه رویداد تبریز 2018 یکی از پروژه‌های بزرگ استان است، گفت: برای کسب این عنوان با وجود رقبای قدرتمند داخلی و خارجی، بیش از یک سال تلاش شده است و شاید تا ده‌ها سال آینده نیز کسب چنین عنوانی برای کشورمان میسر نباشد؛ بنابراین باید از این فرصت به بهترین شکل استفاده کنیم.

وی با اشاره به اینکه این رویداد منحصر به تبریز نخواهد بود، گفت: در راستای برنامه‌های تبریز 2018، پنج محور گردشگری تعریف شده است که تحقق آنها نیازمند تخصیص اعتبارات مناسب است.

جبارزاده افزود: تا امروز تنها شهرداری تبریز در حد توان خود پروژه‌هایی را مصوب کرده و متأسفانه به جز وزارت ورزش و جوانان از سوی سایر دستگاه‌های ملی حرکت خاصی انجام نگرفته است.

وی با اشاره به مصوبه ستاد ملی تبریز 2018 مبنی بر اینکه دستگاه‌های ملی می‌توانند تا 10 درصد از اعتبارات خود را برای این رویداد هزینه کنند، گفت: تحقق این مصوبه نیازمند پیگیری از سوی نمایندگان مجلس و مدیران دستگاه‌های اجرایی است.

استاندار آذربایجان شرقی در ادامه با تأکید بر اینکه همه دستگاه‌های استان مکلف به حمایت از سرمایه‌گذاران هستند، گفت: در گذشته سرمایه‌گذاران به خاطر مشکلاتی مانند مالیات و محیط زیست، از فعالیت در استان منصرف می‌شدند، اما امروز همه مدیران پابه‌پای سرمایه‌گذاران تلاش می‌کنند و همه دستگاه‌ها خود را موظف به حل مشکلات سرمایه‌گذاران می‌دانند.

وی افزود: به همه مدیران استان تأکید کرده‌ایم که هیچ سرمایه‌گذاری نباید درگیر بروکراسی اداری شود و اگر موردی وجود دارد که سرمایه‌گذاری به‌خاطر عدم همکاری ادارات، قصد انصراف از سرمایه‌گذاری در استان را داشته باشد، خود را موظف به پیگیری آن می‌دانیم، هرچند تاکنون چنین موردی گزارش نشده است.

جبارزاده از تشکیل شورای استانی معادن در آینده نزدیک خبر داد و گفت: البته تا قبل از ابلاغ این مصوبه نیز توجه کافی به بخش معدن صورت گرفته است و این شورا می‌تواند ظرفیت مضاعفی برای توسعه این بخش باشد.

11 نفر از نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست به بیان دیدگاه‌های خود در خصوص مسائل مختلف استان و همچنین مشکلات برخی از پروژه‌های حوزه انتخابیه خود پرداختند.

از جمله مهم‌ترین مسائل مطرح شده در سخنان نمایندگان استان در مجلس عبارتند از:
- درخواست تشکیل شورای معادن استان
- برنامه‌ریزی زمان‌بندی شده برای توسعه صنایع پایین‌دستی بخش معدن با توجه به اشتغال‌زایی این بخش
- استفاده مناسب از فرصت توزیع قیر رایگان برای تسریع در اجرای پروژه‌های راه‌سازی و طرح‌های هادی روستایی
- توجه به مناطق گردشگری استان در رویداد تبریز 2018 با هدف توسعه صنعت گردشگری در کل استان
- همکاری بین‌بخشی و اهتمام جمعی برای تحقق اهداف تبریز 2018 در محورهای گردشگری مصوب
- تسریع در ایجاد زیرساخت‌ها و مقدمات لازم برای میزبانی از گردشگران از قبیل بهسازی راه‌های مواصلاتی، سامان‌دهی ترافیک شهری، نوسازی بافت‌های فرسوده، تدوین برنامه‌های فرهنگی و تقویت اطلاع‌رسانی
- اقدام جدی برای رفع معارض در پروژه‌های عمرانی به‌ویژه پروژه‌های حوزه راه و راه‌آهن
- تسهیل در روند اداری سرمایه‌گذاری و هدایت سرمایه‌گذاران به مناطق مستعد استان و شهرستان‌های کمترتوسعه‌یافته
- تسریع در بهره‌برداری از پایاب سدهای احداث شده در استان در جهت تأمین آب شرب و کشاورزی و پیگیری افزایش حقابه استان از سدهای مرزی در حال احداث نظیر سد خداآفرین و قیزقلعه‌سی
- رعایت اهلیت در واگذاری صنایع به بخش خصوصی
- تلاش برای حل مشکلات مرزنشیان استان و اولویت دادن به ساکنان مناطق مرزی در واگذاری فعالیت‌های کشاورزی و صنعتی در این مناطق
- اهتمام جدی مدیران استانی برای اجرای پروژه‌ها علی‌رغم محدودیت‌های اعتباری

مدیران کل دستگاه‌های اجرایی استان نیز پس از سخنان نمایندگان استان در مجلس، در خصوص مسائل مطرح شده و وضعیت پروژه‌های عمرانی استان توضیحات لازم را ارائه کردند.

معاون عمرانی استاندار آذربایجان شرقی نیز در این خصوص گفت: با وجود محدودیت منابع و عدم تخصیص اعتبار عمرانی استان، همه پروژه‌های مهم عمرانی و زیربنایی، از جمله مدول دوم تصفیه‌خانه فاضلاب تبریز، آزادراه تبریز- مرند- بازرگان، خط انتقال اتیلن غرب و نیروگاه‌های تولید برق در شهرستان‌ هریس و محدوده جغرافیایی شهرستان اسکو فعال هستند.

محمدصادق پورمهدی از اتمام آبرسانی به 67 روستای استان خبر داد و گفت: طرح آبرسانی این روستاها به همراه اولین تصفیه‌خانه فاضلاب روستایی و سایر پروژه‌های عمرانی و صنعتی همزمان با سفر معاون اول رئیس جمهور به استان مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت.

وی با اشاره به اینکه در سه سال اخیر، پوشش شبکه فاضلاب تبریز از 40 درصد به 70 درصد افزایش یافته است، افزود: شرکت آب و فاضلاب استان آماده است در شهرهایی که شهرداری‌ها آماده همکاری و مشارکت بوده و زمینه ایجاد شبکه فاضلاب فراهم باشد نسبت به این کار اقدام کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار