آخرین وضعیت هواشناسی؛
بنا به گزارش هواشناسی، آسمان هشت شهرستان استان سمنان در روزهای آتی صاف خواهد بود اما تند بادها از روز یکشنبه به مدت دو روز، در آسمان دیار قومس جولان خواهند داد.
کد خبر: ۴۵۱۸۶۳
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۰ 02 July 2017

به گزارش تابناک سمنان، نگاهی به نقشه های هواشناسی همزمان با روز یازدهم تیرماه ۹۶ نشان می‌دهد آسمان غالب نقاط استان سمنان آفتابی است و همچنین پدیده خاص جوی در هشت شهرستان دیار قومس مشاهده نمی‌شود اما وزش باد بسیار شدید که بعضا سرعت آن به ۴۵ کیلومتر بر ساعت نیز می رسد، از امروز مهمان استان سمنان و به خصوص شهر دامغان خواهد بود که پیش بینی می شود طی روزهای یکشنبه، دوشنبه و حتی سه شنبه، شکستن شاخه درختان را در سمنان، دامغان، مهدیشهر، شهمیرزاد و حتی شاهرود شاهد باشیم.

دیگر پدیده غالب هواشناسی در این دومین هفته تیرماه ۹۶ اما گرد و خاک ناشی از وزش بادها است که این پدیده به خصوص در گرمسار، سمنان و شهمیرزاد بیش از سایر شهرستان های دیگر دیار قومس، به چشم خواهد خورد. در شهرهای شاهرود و دامغان اما وزش باد همراه با رگبار پراکنده در ارتفاعات نیز خواهد بود اما دمای هوا کاهش چندانی نخواهد یافت.

پدیده ای که در اوایل هفته گذشته نیز به وقع پیوسته و باعث شده بود تا دردسر هایی برای مردم به وجود آید، امروز نیز مهمان استان سمنان است وزش باد هایی که هفته گذشته سرعتشان در شاهرود به ۴۵ کیلومتر بر ساعت رسید و در سمنان همزمان با صبح یکشنبه، یازدهم تیرماه ۹۶، به ۵۰ کیلومتر بر ساعت نیز رسیدند.

علت این وزش شدید باد اما برخورد سامانه پرفشار هوای گرم کویری با دامنه های جنوبی البرز و هوای کم فشار این منطقه همچنین بازگشت آن به سمت پائین محسوب می‌شود که عمدتا هوایی گرم را به همراه دارد که با وزش شدید باد همراه می‌شود این تند باد ها در روز های گذشته باعث شکسته شدن برخی شاخه درختان در شاهرود شد که در میانه این هفته نیز احتمال وقوع این پدیده وجود دارد لذا از همشریان تقاضا می‌شود ترجیحا زیر درختان را برای اقامت موقت و تفریح انتخاب نکنند چراکه با خشک‌سالی های پیاپی یک دهه اخیر درختان با کوچکترین حرکتی در هم می شکنند.

دمای هوای کنونی سمنان همزمان با روز یکشنبه، ۳۲ درجه بالای صفر است هرچند این میزان نسبت به روز جمعه با کاهش سه درجه ای روبرو است اما در ۷۲ ساعت آینده تغییری نخواهد داشت لذا می‌توان گفت سمنان بجز گرو غبار و وزش باد شدید، پدیده غالب هواشناسی را در ساعات آتی نخواهد داشت.

در شاهرود نیز وضعیت مشابه است دمای هوای این شهر ۳۰ درجه بالای صفر است و هیچ پدیده غالب هواشناسی در آسمان این شهر وجود ندارد اما به مرور وزش باد شدید در ۴۸ ساعت آتی مهمان این شهر می‌شود همچنین در ساعات آتی دمای هوای شاهرود در بیشینه به ۳۹ درجه بالای صفر خواهد رسید به‌طوری که هواشناسی پیش می‌کند بیشینه و کمینه دمای هوای شاهرود برای روز یکشنبه ۳۴ و ۳۰ و برای روز دوشنبه ۳۵ و ۳۰ درچه بالای صفر باشد.

در دامغان نیز وضعیت مشابه است دمای هوای این کهن شهر استان سمنان هم‌اکنون ۳۱ درجه است که این میزان در بیشینه طی روزهای آتی به ۳۸ نیز خواهد اما وزش باد ممکن است دردسر هایی را برای مردم این شهرتسان به خصوص در دیباج فراهم کند.

گرمسار و آردان، این دو شهرستان همسایه نیز طی روزهای آتی همچنان گرم خواهند ماند دمای هوای این دوشهرستان همسایه هم‌اکنون ۳۴ درجه بالای صفر است که نسبت به مدت مشابه روز گذشته با یک درجه افزایش روبرو است. همچنین بیشینه دمای گرمسار طی روزهای آتی به ۴۰ درجه بالای صفر نیز خواهد.

میامی نیز مانند شاهرود وزش باد را خواهد دید اما پدیده قابل توجه این شهرستان آن است که در بخش رضوان، کاهش دما به میزان ۱۰ درجه طی روز های یکشنبه و دو شنبه پیش بینی می شود تا جایی که کمینه دمای هوای رضوان در روز دوشنبه به ۱۴ درجه بالای صفر خواهد رسید که سردترین منطقه استان سمنان لقب خواهد گرفت.

درمجموع باید گفت وزش باد در استان سمنان تنها پدیده هواشناسی این روزهای دیار قومس است و مسافران تابستانی می بایست به این نکته توجه کنند که در برخی مناطق و به خصوص جاده های بین راهی ممکن است سرعت تند بادها به ۴۵ کیلومتر بر ساعت نیز برسد لیکن باید تمام جوانب احتیاط در رانندگی و استراحت در پارک ها و فضای سبز، را رعایت کرد.

منبع: مهر
برچسب ها: وزش باد ، آب و هوا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار