مدیرکل منابع طبیعی استان سمنان :
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان با بیان این که علت اصلی وقوع آتش سوزی در عرصه ها، عامل انسانی است، افزود : آتش سوزی در عرصه های منابع طبیعی با اطلاع رسانی و افزایش آگاهی مردم کاهش می یابد.
کد خبر: ۴۴۹۸۸۰
تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۹ 29 June 2017
به گزارش تابناک سمنان، علینقی حیدریان پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود : عامل اصلی آتش سوزی سهل انگاری برخی از مردم است به طوری که در مواردی بی احتیاطی مسافران، گردشگران و برخی از بهره برداران در نحوه استفاده از آتش و مطمئن نشدن از خاموش کردن آن، موجب آتش سوزی می شود.


وی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از دلایل آتش سوزی بارندگی در ماه های ابتدایی سال است و با توجه به این که اقلیم استان سمنان گرم و خشک است، قطع بارندگی باعث خشک شدن پوشش گیاهی می شود که در نتیجه با کوچکترین جرقه ای آتش سوزی پیش می آید.

وی اضافه کرد : افزایش گشت زنی در عرصه های مختلف منابع طبیعی به ویژه در روزهای تعطیل و پایان هفته، خرید تجهیزات تازه اطفای حریق و توزیع در شهرستان ها ، اجرای رزمایش های مقابله با آتش سوزی در مراتع و جنگل ها و عقد قراردادبا شوراهای اسلامی روستاهای حاشیه جنگل و مناطق مستعد آتش سوزی از برنامه های این اداره کل برای کاهش آتش سوزی است.

وی تصریح کرد : 37 مورد آتش سوزی در استان سمنان در سال 95 رخ داده است که 30.5 هکتار از عرصه های منابع طبیعی و جنگل آتش گرفتند.

وی با بیان این که در شهرستان شاهرود 28 مورد آتش سوزی روی داده ، ادامه داد: بعد از شاهرود ، بیشترین آتش سوزی ها در مهدیشهر و میامی رخ داده بود.

حیدریان بدون ارائه آمار از میزان آتش سوزی های سال 94 ، از افزایش آتش سوزی در سال 95 خبر داد و ادامه داد : از عرصه های طبیعی که پارسال آتش گرفت، 21 هکتار مرتع ، هشت هکتار مرتع مشجر و یک هکتار جنگل بوده است .

وی اضافه کرد : توزیع اقلام و تجهیزات اولیه اطفای حریق در بین 32 دهیاری به ویژه مناطق پرخطر، توجه ویژه به جوامع محلی و برگزاری کلاس های آموزشی در شهرستان های مختلف از برنامه های پیشگیری و مقابله با آتش سوزی در سال 95 بوده است.

وی افزود : پارسال با هماهنگی مراجع قضایی ، انتظامی و تعزیرات برخورد با عوامل وقوع این آتش سوزی ها انجام شده و مسببان این حادثه ها شناسایی شدند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان از مردم خواست ، در صورت مشاهده هرگونه تخلف، تصرف و آتش سوزی در عرصه ها، مراتب را در زودترین زمان ، از طریق سامانه رایگان امداد جنگل و مرتع به شماره 1504 به یگان حفاظت منابع طبیعی گزارش کنند.

به گزارش ایرنا، از 9.7 میلیون هکتار وسعت استان سمنان، 55 درصد را نواحی بیابانی و خشک، 38.5 درصد را مراتع، 2 درصد را اراضی کشاورزی و 3.6 درصد را هم جنگل تشکیل می دهد.

از مجموع مناطق جنگلی در استان سمنان، 58 هزار هکتار جنگل های هیرکانی و پهن برگ شامل جنگل ابر و جنگل رودبارک، 150 هزار هکتار جنگل سوزنی برگ و 144 هزار هکتار جنگل کویری و بیابانی است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار