منطقه هشت بندی به رغم اینکه قطب کشاورزی هرمزگان محسوب می شود همچنان از راه دسترسی مناسب بی بهره است تا جاده کنونی هشتبندی - میناب به کابوس مسافران و اهالی این منطقه تبدیل شود.
کد خبر: ۴۴۰۵۹
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۱:۲۱ 06 June 2015
به گزارش تابناک - جزیره، وجود راههای ارتباطی مناسب زیربنای توسعه هر منطقه ای است و با توسعه راههای ارتباطی در هر منطقه بخش مهمی از فرایند توسعه هر منطقه طی شده و زمینه جذب سرمایه گذاری فراهم می شود.
 
وجود زیر ساخت های ارتباطی نظیر بزرگراه، آزاد راه و راههای اصلی، فرودگاه و خطوط ریلی در هر نقطه از کشور با خود عمران و توسعه را برای آن منطقه به همراه داشته است و به رشد استانها و شهرستانها کمک می کند.
 
توسعه راههای ارتباطی در حوزه شرق هرمزگان نیز می تواند به عمران و آبادانی هر چه بیشتر  این مناطق کمک کرده و باعث جلوگیری از مهاجرت مردم این مناطق شده و این مناطق نیز به نقاط  توسعه یافته استان بدل شوند.
 
منطقه هشت بندی استان هرمزگان قطب کشاورزی استان در تولید محصولات کشاورزی با وجود هزاران هکتار اراضی کشاورزی حاصلخیز یکی از نقاط مهم استان است که توسعه راههای ارتباطی در این منطقه سرشار از زمین های حاصلخیز می توانند زمینه رشد و شکوفایی هر چه بیشتر این منطقه را فراهم آورد و  سرمایه گذاران و گردشگران بسیاری را به این منطقه گسیل سازد.
 
هشت بندی از معدود نقاط هرمزگان است که در فصل پاییز  و زمستان دارای طبیعت بکر و سرسبزی است که برای هر بیننده ای دیدار از چنین منطقه ای شگفت انگیز است.
 
متاسفانه به دلیل عدم وجود راههای ارتباطی برای دسترسی مناسب به منطقه هشت بندی، این ظرفیت مهم گردشگری و کشاورزی مغفول مانده است.
 
در این میان به دلیل وجود جاده حادثه خیز  از میناب به هشت بندی کمتر کسی تمایل پیدا می کند برای گذران اوقات فراغت در فصل های پاییز و زمستان به این منطقه مسافرت کند و یا سرمایه گذران برای سرمایه گذاری به این منطقه  گسیل شوند.
 
محمد بهرامی عضو شورای بخش توکهور هشت بندی شهرستان میناب در گفتگو با خبرنگار مهر در این رابطه گفت: محور ارتباطی بین شهری هشت بندی به شهرستان میناب یکی از محور های حادثه خیز شرق هرمزگان است.
 
مردم منطقه بیش از ۱۵ سال است که پیگیری مکرری را برای تعریض و بهسازی این محور حادثه خیز انجام داده اند ولی همه پیگیری های آنها به در بسته خورده و به نتیجه ای  های نرسیده استوی ادامه داد: این جاده در اوایل دهه ۷۰ به همت جهاد سازندگی و پیگیری های حضرت آیت الله رئوفی از علمای بزرگ شرق هرمزگان و هشت بندی با هدف دسترسی به روستاهای هشت بندی احداث شد که نیاز مبرم به تعریض و بهسازی دارد.
 
وی افزود: در حالی که هشت بندی قریب به ۱۰ سال است از  دهستان به بخش و شهر ارتقاء یافته و دارای یک نقطه شهری نیز است ولی جاده دسترسی آن به مرکز شهرستان همان جاده روستایی دهه ۷۰ بوده و این در حالی است که با ارتقاء یک منطقه از دهستان به بخش جاده روستایی آن باید به جاده اصلی یا فرعی استاندارد ارتقاء یابد.
 
بهرامی در ادامه بیان داشت: مردم منطقه بیش از ۱۵ سال است که پیگیری مکرری را برای تعریض و بهسازی این محور حادثه خیز انجام داده اند  و برای تامین اعتبارآن به وزارت راه و شهرسازی، سازمان راهداری کشور، استانداری هرمزگان، فرمانداری میناب،اداره کل راه و شهرسازی استان هرمزگان مراجعه کرده اند ولی همه پیگیری های آنها به در بسته خورده و به نتیجه ای  های نرسیده است.
 
وی در ادامه بیان داشت: در حالی که منطقه جغین در همجواری هشت بندی از زمانی که از دهستان به بخش ارتقاء پیدا کرد با پیگیری مسئولان شهرستان رودان محور روستایی جغین به رودان از راه روستایی به راه فرعی استاندارد ارتقاء یافت ولی محور ارتباطی بین شهری هشتبندی به میناب قطب کشاورزی استان تاکنون به حال خود رها شده و اقدام عملی در راستای تعریض و بهسازی آن صورت نگرفته است.
 
بهرامی در ادامه افزود: منطقه هشت بندی با ۳۳ روستا و یک نقطه شهری به عنوان یکی از قطب های کشاورزی استان هرمزگان محور های ارتباطی آن هر ساله شاهد عبور و مرور هزاران کامیون حمل کننده محصولات کشاورزی از هشت بندی به شهرهای بزرگ کشو نظیر تهران، اصفهان، تبریز، فارس، اراک و سایر استان ها بوده و وجود این محورهای حادثه خیز امکان انتقال راحتر و کم هزینه تر این محصولات را فراهم نکرده است.
 
وی در ادامه خاطر نشان کرد: از سوی دیگر محور ارتباطی بین شهری هشتبندی به میناب اتصال دهنده شهرستان های جنوبی استان کرمان به استان هرمزگان است وعلاوه  بر استفاده  اهالی هشتبندی از این محور ارتباطی برای تردد به مرکز شهرستان و مرکز استان به دلیل کوتاهی مسیر اهالی شهرستان های جنوبی استان کرمان ، بخش جغین  شهرستان رودان و بخش سندرک شهرستان میناب نیز از همین محور برای تردد به شهرستن میناب و بندرعباس  استفاده می کنند و این محور غیر استاندارد گنجایش این همه تردد را که با خطرات بسیاری همراه است ندارد.
 
محور ارتباطی بین شهری هشتبندی به میناب اتصال دهنده شهرستان های جنوبی استان کرمان به استان هرمزگان استوی در ادامه افزود: متاسفانه در این محور غیر استاندارد سالیانه حوادث دلخراشی روی می دهد و متاسفانه جوانانی زیادی در این محور جان خود را از دست داده اند.
 
وی همچنین اضافه کرد: تا کنون چندین استاندار، چندین مدیر کل راه وشهرسازی استان از این محور بازدید داشته اند ولی تاکنون اقدامی عملی در راستای تعریض و بهسازی آن صورت نگرفته است.
 
حسن سالاری عضو دیگر شورای بخش توکهور هشت بندی در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص محور حادثه خیز چراغ آباد به هشت بندی گفت: محور ارتباطی دهستان چراغ آباد  به هشت بندی  یکی از محور های ارتباطی مهم منطقه هشت بندی است که این محور شهر هشت بندی را به شهرستان های جنوبی استان کرمان  نظیر منوجان، کهنوج ،قلعه گنج وصل می کند.
 
وی افزود: همچنین این محور  اتصال دهند هشت بندی به شهرستان رودان و بخش جغین شهرستان رودان بوده که متاسفانه این محور  نیز همانند محور اصلی هشت بندی به میناب  به شدت حادثه خیز است و به رغم پیگیری های  ۱۰ ساله شورهای اسلامی دهستان چراغ آباد در مرکز شهرستان و استان برای تعریض و بهسازی این محور تاکنون به نتیجه ای نرسیده است.
 
سالاری افزود: محور ارتباطی چراغ آباد به هشت بندی محور ترانزیتی است و هر ساله از این محور  هزاران تن محصول کشاورزی تولید شده در هشت بندی به شهرهای بزرگ کشور و به برخی کشورهای همسایه ارسال می شود.
 
وی در ادامه بیان داشت: عرض محور ارتباطی چراغ آباد به هشت بندی  بسیار  کم بوده و تردد سالیانه هزاران کامیون از این محور  احتمال تصادفات را در این محور به شدت افزایش داده است.
 
سالاری در ادامه خاطرنشان کرد: دهستان چراغ آباد با ۱۳ روستا و قریب به ۱۴ هزار نفر از قطب های اصلی کشاورزی در منطقه هشت بندی است که متاسفانه مردم آن از نبود راه ارتباطی مناسب رنج می برند.
 
وی همچنین بیان داشت: در حالی که در نقطه نقطه کشور  کارگاههای سازندگی راه افتاده است و جاده های ارتباطی شهر ها و روستاها در حال احداث است ولی چشم انتظاری ۱۰ ساله مردم دهستان چراغ آباد به سر نمی رسد و مردم این منطقه از جاده ارتباطی مناسب برخوردار نیست.
 
این مسئول یادآور شد: از مدیر کل راه و شهرسازی استان هرمزگان و معاون عمرانی استانداری هرمزگان تقاضا داریم با بازدید میدانی از محور های ارتباطی هشت بندی به میناب و هشت بندی به چراغ آباد از نزدیک در جریان درد و رنج مردم این مناطق به دلیل محرومیت از راههای ارتباطی مناسب قرار گیرند تا شاید در تصمیمات توسعه ای خود در استان تجدید نظر کنند و ذره ای توجه به این مناطق نیز داشته باشند.
منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار