مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان با اشاره به اینکه طرح کارورزی به عنوان محرک اشتغال است، گفت: این طرح را نباید با طرح های اشتغال زایی اشتباه گرفت.
کد خبر: ۴۴۰۴۷۹
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۶ 13 June 2017
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان با اشاره به اینکه طرح کارورزی به عنوان محرک اشتغال است، گفت: این طرح را نباید با طرح های اشتغال زایی اشتباه گرفت.

سعید مازندرانی در شورای اداری شهرستان آق قلا با اشاره به اینکه کشور ما یک کشور جوان است، گفت: جمعیت فعال ما در سن 15 الی 30 سال قرار دارند که نیاز به شغل، کار و تامین معاش برای ایجاد زندگی و ازدواج دارند.

وی تصریح کرد: در دهه 60 با وجود مشکلات مختلف اعم از جنگ و تحریم ها، شاهد انفجار جمعیتی در کشور بودیم. از آن زمان هرچه جمعیت رو به بالاتر رشد می کرد، شاهد هجوم جمعیت در مدرسه و بعد از آن در دانشگاه ها بودیم و در حال حاضر نیز این موج جمعیتی از دانشگاه ها خارج شده و به سمت بازار کار سوق داده شده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان عنوان کرد: یکی از مشکلاتی که در مسئله اشتغال جوانان کشور وجود دارد این است که در حال حاضر 40 تا 50 درصد جمعیت جویای کار ما را فارغ التحصیلان دانشگاهی تشکیل می دهند که این موضوع کار ما را سخت می کند.

وی با بیان اینکه دیدگاه بسیاری از مردم این است که وزارت کار متولی ایجاد شغل در کشور است، گفت: یکی از مهمترین سیاست های وزارت تعان کار و رفاه اجتماعی  تنظیم عرضه و تقاضای نیروی کار در بازار است.

مازندرانی با اشاره به اینکه در استان گلستان بیش از 400 هزار نفر به عنوان نیروی کار در حال فعالیت هستند، تصریح کرد: میانگین نرخ بیکاری استان ما در سال 95 حدود 12 درصد بوده که نشان می دهد نرخ بیکاری ما به دلیل رشد جمعیت فارغ التحصیلان دانشگاهی برای جذب در بازار کار، افزایش یافته است.

وی افزود: جمعیت فعال استان در گذشته 36 درصد بوده ولی در حال حاضر این آمار به بیش از 38 درصد رسیده است و هر یک درصد افزایش نرخ جمعیت فعال برای استان ما  به معنای تقاضای ورود بیش از 10 هزار نفر جدید به بازار کار است که این امر درصد بیکاری ما را افزایش می دهد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان با تاکید بر اینکه افزایش افراد جویای کار به معنای انجام نشدن فعالیت ها در این حوزه نیست، عنوان کرد: از سال 92 تا ابتدای سال 96 حدود 45 هزار شغل جدید در استان ایجاد شده است.

مازندرانی خاطرنشان کرد: سال گذشته طرحی با عنوان طرح کارورزی در استان گلستان به عنوان پایلوت کشوری اجرا شد که در این طرح 547 نفر در واحدهای مختلف اقتصادی اعم از خصوصی، تعاونی و شبه دولتی جذب شدند.

وی ادامه داد: بعد از پایان این طرح تعدادی از کارورزان قرار داد کار با کارفرمایان منعقد کردند و مشغول به کار شدند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان عنوان کرد: دولت امسال تصمیم گرفت نزدیک به 150 هزار نفر را در قالب طرح کارورزی به بازار کار وصل کند.

مازندرانی با اشاره به اینکه طرح کارورزی محرک اشتغال است، گفت: این طرح را نباید با طرح های اشتغال زایی اشتباه گرفت. دولت در زمینه اشتغال طرح ها و تسهیلاتی از جمله طرح اشتغال پایدار، بسته رونق تولید و تسهیلات مختلف بانکی مانند مشاغل خانگی، کارآفرینی، خویش فرمایی و غیره در نظر گرفته است.

وی افزود: فارغ التحصیلان دانشگاهی که در 2 یا 3 سال گذشته فارغ التحصیل شده اند می توانند در سامانه ای که برای کارورزی در نظر گرفته شده است، مراجعه و ثبت نام کنند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان اضافه کرد: افرادی که در این سامانه  ثبت نام کردند فراخوانده و به آنها مشاوره داده می شود. در ادامه میزان توانمندی این افراد بررسی و به کارفرمایانی که درخواست نیرو داشتند، معرفی می شوند.

وی بیان کرد: در این دوره کارورزان مبلغ 310 هزار تومان ماهانه  توسط دولت دریافت می کنند و کارفرمایان نیز به صورت توافقی می توانند مبلغی را به عنوان کمک هزینه به افراد پرداخت کنند. همچنین دولت کارورزان را در این مدت بیمه مسئولیت مدنی می کند. بعد از پایان دوره کارورزی نیز در صورتی که کارفرما و کارورز به توافق برسند و کارورزی جذب شود، قرار دادی بین طرفین منعقد خواهد شد که به مدت 2 سال کارفرما از پرداخت بیمه فرد معافیت خواهد داشت و پرداخت بیمه از طریق دولت انجام خواهد گرفت.

مازندرانی تاکید کرد: در گذشته دوره ای به عنوان کار و دانش داشتیم اما این طرح کارورزی بسیار پیشرفته تر و علمی تر است.

وی با بیان اینکه ما در این طرح به دنبال ایجاد پل ارتباطی بین دانشگاه و بخش های صنعت، کشاورزی و خدمات هستیم، تصریح کرد: در این طرح افرادی که در محیط دانشگاه دارای تخصص هستند، در محیط کار مهارت کسب می کنند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان در پایان به مزایای این طرح اشاره کرد و گفت: در قالب این طرح کارورز می تواند علم و دانش خود را وارد کارگاه کند و کارگاه را بروز تر و صنعتی تر کند. همچنین کارفرما نیز مهارت کارآفرینی، مدیریتی، مالی و کسب و کار خود را به کارورز منتقل کند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار